نتایج بی برنامه گی مسئولان به صورت قلع و قمع گردشگری بازتاب پیدا کرد

یکشنبه, 29ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

ghalvaghamgardeshgari

تحدید ورود گردشگران به مناطق کویری کشور ادامه دارد

سرمایه گذار ارشد گردشگری در کویر ایران با اشاره به دستور دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آران و بیدگل(اصفهان) مبنی بر ممنوعیت ورود تورهای گردشگری مختلط به مناطق کویری کشور از جمله کویر مرنجاب، گفت: ایجاد محدودیت در ورود تورهای مختلط گردشگری به کویر مرنجاب را یک اقدام مثبت ارزیابی می کنم، چون اگر برنامه ریزی برای خدمت رسانی به مردم صورت می گیرد باید تحت چارچوب قوانین مشخص و مدونی باشد.

مهرداد هوایی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر به مشکلات سرمایه گذاری گردشگری در مناطق کویری اشاره کرد و افزود: پس از ۶ سال و به تعبیری ۸ سال، شرکت کویر گردشگری واحه، پروژه ای را از اساس آغاز کرد، و پس از اخذ مجوزهای لازم، درجهت برنامه ریزی های صورت گرفته، سرمایه گذاری انجام داد و زیرساخت ها را فراهم کرد تا یک فعالیت استاندارد گردشگری را در محدوده خاصی از کشور که اکنون مشکلات معیشتی مردم محلی نیز فراوان و گسترده شده است، ایجاد کند.

وی با بیان اینکه همزمان با فعالیت پروژه ایجاد سایت گردشگری- تفریحی واحه در کویر مرکزی ایران، نام و عنوان آن در کشور به این صورت که در کویر مرکزی ایران چنین امکانات و شرایطی موجود است، گسترده شد، تأکید کرد: بالطبع افراد فرصت طلب بدون هرگونه ضوابط قانونی در کنار این سایت تفریحی آغاز به فعالیت کردند، و این افراد چون سرمایه گذاری کلان انجام نداده اند، و هزینه زیرساخت پرداخت نکرده اند، همچنین به دنبال مجوزهای قانونی نبوده و زمانی را برای اقدامات گردشگری صرف نکرده اند، بنابراین خیلی راحت تر، ساده تر و بی قانون تر از سرمایه گذار می توانند در کویر مرکزی ایران اقدام به فعالیت گردشگری کنند.

mehrdadhavai(1)

سرمایه گذاری گردشگری در کویر ورزنه هیچ بنیاد و زیرساختی ندارد
مدیر و سرمایه گذار ارشد سایت گردشگری واحه تأکید کرد: ما اسناد، مدارک، مستندات و تصاویری در دست داریم که برای خود من به عنوان سرمایه گذار که جزو قشر جوان این جامعه می باشم، بسیار تأسف بار است که جایگاهی را فراهم کرده ام که اکنون هیچ بنیاد و قانون مدونی از سوی مسئولان کشور و استان درجهت حفظ حرمت سرمایه گذار برای آن درنظر گرفته نشده است.

هوایی افزود: این مسئله در شأن فرهنگ و مردم ایران و حتی مردمی که از خارج کشور به منطقه گردشگری کویری ورزنه ورود پیدا می کنند، نیست و صرفاً این که سرمایه گذار در کانون گردشگری حضور یافته و اقدام به سرمایه گذاری در کویر کند، و از طرفی هیچ قانون حمایتی از سوی مسئولان کشور و استان برای حفظ حرمت سرمایه گذار وجود نداشته باشد، این شائبه را دامن می زند که کانون گردشگری صرفاً از طریق سرمایه گذار در جهت سودجویی افراد فرصت طلب ایجاد شده است.

مدیرمسئول سایت گردشگری واحه ادامه داد: خدمات افراد مزبور که در حواشی سایت گردشگری واحه اقدام به فعالیت گردشگری می کنند، هیچ استانداردی نداشته و این افراد همچنان به ارائه خدمات بسیار بی ارزش و با هزینه ناچیزی به مردم می پردازند.

وی گفت: معتقد هستیم گردشگران داخلی و خارجی که قصد دریافت خدمات را دارند، باید پول مناسبی از آنها دریافت شده و در عین حال خدمات با ارزش به آنها ارائه شود و نه اینکه پول ناچیزی از آنها دریافت شده و به زشت ترین شکل ممکن به آنان خدمات داده شود.

هوایی تصریح کرد: گردشگران ورودی به کویر مرکزی ایران نسبت به منطقه، ناآگاه هستند و شناختی درباره منطقه ندارند، و در ورود اول، قوای تشخیص مناسبی از گردشگری در کویر ندارند و صرفاً به نام «سافاری»، گردشگران به منطقه اعزام می شوند.

سرمایه گذار سایت گردشگری واحه افزود: گردشگران هیچگونه شناختی نسبت به هزینه های صرف شده شرکتی که سالیان سال هزینه و سرمایه گذاری کرده و استانداردسازی انجام داده و خدماتی از جمله تسهیلات رفاهی و بیمه و خدمات استاندارد ارائه می کند، ندارند و تفاوت سرمایه گذار قانونی را با افراد یا شرکتی که فقط یک ماشین ۱۵ میلیون تومانی خریداری کرده و قصد ارائه خدمات سافاری دارد، درک نمی کنند و درباره اینکه خدمات موجود ارایه شده به آنها توسط افراد بی قانون چه استانداردهایی دارد، بررسی کافی نمی کنند، و در این صورت، چنین اقدامات خارج از قوانین و مقررات، بالطبع تبعاتی مانند اقدام به بی حجابی و کشف حجاب را هم به دنبال دارد.

بروز موارد منکراتی و نارضایتی گردشگران، دستاورد اقدامات غیرقانونی در مناطق کویری است
وی تأکید کرد: افرادی در چنین شرایطی تحت عنوان گردشگر و به خیال اینکه کویر، زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران اداره نمی شود، اقدام به کشف حجاب می کنند، و پس از آن، مشکلات دیگری مانند ارایه سرویس نامناسب و عدم خدمت رسانی به گردشگر بوجود می آید که در نهایت، نارضایتی گردشگران دستاورد چنین اقدامات غیرقانونی است، و از همه بدتر، به دلیل بی قانون بودن و عدم رعایت ضوابط از سوی گردشگران ورودی به مناطق کویری، حوادث و اتفاقاتی رخ خواهد داد که در آینده نزدیک، دامن مسئولان استان و کشور را می گیرد.

هوایی تصریح کرد: چندین مورد وجود داشته که فردی تجربه کافی نداشته و صرفاً از دور و اطرافیان شنیده که اگر مثلاً ماشین شاسی بلندی خریداری کند و در کویر حضور پیدا کند، می تواند درآمد خوبی داشته باشد و فرد بدون هرگونه استانداردی اقدام به ارائه خدمات کرده است و اتفاقاً در همان استفاده نخست، ماشین او چپ کرده و آسیب های جدی جسمی به گردشگران سافاری وارد شده است.

کنترل لازم بر روی گردشگران کویری وجود ندارد
وی با بیان اینکه تمام این مسائل، حوادثی است که به دلیل عدم وجود ضوابط ایجاد شده است، گفت: اگر امروز موارد منکراتی و اخلاقی در کویر ایران پیش می آید به دلیل عدم کنترل لازم بر روی گردشگران کویر است.

بزرگترین سرمایه گذار گردشگری در کویر ایران با تأکید بر اینکه اکنون سایت گردشگری واحه در نقطه مقابل، دارای فضا و مکان تفریحی مناسب در کویر مرکزی ایران است و پاسخگویی به گردشگران را وظیفه خود می داند، افزود: سایت گردشگری واحه سعی می کند به دلیل کیفیت خدمات، حداقل استانداردهای کشور ایران را رعایت کند. این سایت گردشگری تحت ضوابطی در حال فعالیت است و تحت قوانین تدوین یافته ای، این پروژه گردشگری اداره و برنامه ریزی هایی در عرصه گردشگری کشورمان انجام می شود، ضمن اینکه سایت گردشگری واحه تحت پوشش سازمان های مشخصی قرار دارد و همه این مسائل موجب می شود که سایت گردشگری واحه، خدمات بهتر و با کیفیت مناسبی را به گردشگران کویری ارائه کند.

هوایی تصریح کرد: اگر ورود گردشگران، خارج از قوانین و ضوابطی به منطقه کویر مرکزی ایران ادامه یابد و کنترلی در این خصوص در آینده نزدیک صورت نگیرد، تورهایی که هویت مشخصی ندارند و افراد مجهول الهویتی که متأسفانه بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی و شبکه های مجازی و اینترنتی فعالیت می کنند، روز به روز بر تعداد آنها افزوده خواهد شد و پولی که ما به عنوان هزینه های سرمایه گذاری از گردشگران دریافت می کنیم و میزان آن ۹۰-۸۰ هزار تومان بابت ارائه خدمات است، این افراد با نفری ۳۰ هزار تومان، صرفاً با کرایه یک اتوبوس و عدم ارائه خدمات لازم، گردشگران را با وضعیت اسف بار از لحاظ قوانین جمهوری اسلامی ایران در کویر رها می کنند و وقتی کنترلی بر روی امور نباشد، درست مانند شهری است که فاقد شهردار و مسئول و پلیس است و در این صورت باید منتظر هرگونه اتفاقی که ساده ترین آن کشف حجاب است، بود.

رسیدگی درستی به حواشی پروژه گردشگری در کویر مرنجاب نیز صورت نمی گیرد
وی با اشاره به حوادث رخ داده در کویر مرنجاب گفت: کویر مرنجاب که اکنون ورود گردشگران به آن با محدودیت هایی به دلیل مسائل اخلاقی و مکراتی مانند کشف حجاب مواجه شده است، دارای سرمایه گذار مشخص و بالفعلی نیست و غیر از کمپ گردشگری متین آباد که زیرنظر اداره میراث فرهنگی به طور قانونی فعالیت می کند، سرمایه گذار دیگری در منطقه حضور ندارد و مشکلات و مسائل منکراتی و اخلاقی در منطقه گزارش نشده است.

مدیر مسؤول و سرمایه گذار سایت گردشگری واحه ادامه داد: احساس می کنم همانطوری که در حواشی پروژه سایت گردشگری واحه، مشکلاتی که مطرح شد، وجود دارد، حواشی پروژه گردشگری آقای واقفی در کویر مرنجاب نیز چنین مشکلاتی وجود دارد و متأسفانه مانند سایت گردشگری واحه، رسیدگی درستی به حواشی پروژه گردشگری در کویر مرنجاب نیز صورت نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته این نکته را باید یادآور شد که برخورد قهرآمیز با موضوع ورود گردشگران متفرقه به کانون های گردشگری در کویر ایران موجب وارد آمدن آسیب های جدی به سرمایه گذاران قانونی در مناطق کویری کشور خواهد شد.

برخورد قهرآمیز با موضوع ورود گردشگران به مناطق کویری را تأیید نمی کنیم
و اما به گزارش خبرنگار انتخاب خبر، پس از اینکه دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آران و بیدگل(اصفهان) از ممنوعیت ورود گردشگران و تورهای مختلط به منطقه بین المللی گردشگری مرنجاب و شهر زیرزمینی نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل خبر داد، طی روزهای اخیر نیز تعدادی از اتوبوس های حامل گردشگران که وارد منطقه ورزنه اصفهان به قصد کویرنوردی شده اند، از طرف مقامات محلی توقیف شده و پس از تفتیش و پرس و جو از گردشگران، اتوبوس ها به همراه گردشگران به مبدأ اصلی بازگردانده شده اند. مهرداد هوایی در همین رابطه گفت: به عنوان سرمایه گذار اصلی کویرگردی در ایران که پایلوتی را در منطقه ورزنه اصفهان احداث کرده ایم و چند صد هزار مسافر و گردشگر را در سال باید پذیرا باشیم، چنین اقداماتی را از سوی مسئولان در صورتی که صحت داشته باشد، تأیید نمی کنیم.

وی تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، این اتفاق خرسندی نیست، بهتر است قانونی در خصوص ساماندهی فعالیت های گردشگری در کویر مدون شود و اگر فرد سرمایه گذار در کویر ورزنه اصفهان حضور یافته و سرمایه گذاری کرده باید یک تفاهم نامه ای با مراجع مرتبط با موضوع گردشگری در کویر داشته باشد تا مراجع مربوطه به حمایت از سرمایه سرمایه گذار، بپردازند و سرمایه گذار نیز متقابلاً تمامی پتانسیل خود را به دلیل آنکه در منطقه حضور دارد، به کار گیرد. در این شرایط، پتانسیل سرمایه گذار، صرف کنترل امور گردشگران و رسیدگی به مواردی که دغدغه مراجع قضایی و انتظامی است، می شود.

نتایج بی برنامگی مسئولان نباید به صورت قلع و قمع گردشگری در کویر بروز یابد
مدیرمسوول سایت گردشگری واحه اضافه کرد: اگر نتایج بی برنامه گی به این شکل یعنی قلع و قمع گردشگری، بازتاب داشته باشد و اینطور مردم و گردشگران را خلع ید کرد، سرمایه گذار قطعاً آسیب می بیند و اگر هم بی برنامگی به صورتی بازتاب پیدا کند که هیچ قانون و ضابطه ای برای گردشگری در منطقه وجود نداشته باشد، این بار نیز سرمایه گذار آسیب می بیند.

هوایی تأکید کرد: پس بهتر آن است که شرایط قانونمند و ضابطه مندی در منطقه حکمفرما شده و در نتیجه، ارزش سرمایه گذاری سرمایه گذار و حرمت سرمایه گذار در گردشگری منطقه، حفظ شود و پتانسیل جسارت و توانی که سرمایه گذار در جهت سرمایه گذاری به کار گرفته، حفظ شده و از سوی دیگر، مردم و گردشگران از خدمات گردشگری به طور باکیفیت و مطلوبی استفاده کنند و هزینه های آن را نیز پرداخت کنند.

وی ادامه داد: این یک تعامل منطقی و متقابلی است که می تواند بین مسئولان، سرمایه گذار و گردشگران به وجود آید و این امر، تنها راه حل برای ساماندهی گردشگری در مناطق کویری ایران می باشد.

دستور دادستان اصفهان منطقی بود، اما راه حل نیست
کلید حل مشکلات در دست سرمایه گذاران است
هوایی همچنین به دستور دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آران و بیدگل(اصفهان) مبنی بر توقف ورود تورهای مختلط به کویر مرنجاب اشاره کرد و گفت: این که دادستان محترم اصفهان دستور قهری در جهت توقف ورود تورهای مختلط به منطقه کویر مرنجاب در استان اصفهان صادر کرده اند، منطقی است.

وی تصریح کرد: چنین راه حل هایی برای رفع مشکلات و مسائل اخلاقی اتفاق افتاده در کویر مرنجاب البته مقطعی و کوتاه مدت است و به عنوان سرمایه گذار با بخشی از اقدام دادستان محترم اصفهان موافق هستم و این دستور را محترم می شمارم. در چنین شرایطی، تنها اقدامی که می توان صورت داد، همین دستور صریح از طرف مقام محترم قضایی اصفهان بود.

مدیر مسؤول و سرمایه گذار سایت گردشگری واحه با بیان اینکه رفع مشکل، اقدامات اساسی را می طلبد، تأکید کرد: باید مطالعات گسترده ی در این زمینه صورت گیرد و زیرساخت و ظرفیت های گردشگری مناطق کویری و همچنین قدرت و توان سازمان های گردشگری از جمله سرمایه گذار و نهادهای متولی، مورد بررسی قرار گیرد و جلسات پی در پی و منظمی بین طرف های درگیر در کوتاه مدت برقرار شود تا ظرف یکی دو ماه آینده همه طرف ها به یک نتیجه مشخص و مدونی نایل آیند.

وی با بیان اینکه بخشی از کلید حل مشکلات در دست سرمایه گذارانی است که در مناطق کویری ایران سرمایه گذاری کرده اند، افزود: این افراد، عملاً و فیزیکی درگیر این موضوع بوده و بسیار راحت تر و منطقی تر می توانند راهکار ارائه کنند.

مهرداد هوایی گفت: پس دولت محترم و مرجع قضایی و سرمایه گذاران باید سر یک میز نشسته و مشکلات را مطرح کنند و به نتیجه جامع و مشخص و اجرایی برسند.

از: انتخاب خبر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.