ضیاء مصباح: تحلیلی از وضعیت

یکشنبه, 29ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

zia-mesbah

با توجه به در پیش بودن انتخابات و اینکه اصلاح طلبان و نیروهای ملی در مقایسه با اصول گراها از امکانات به مراتب کمتری از هر لحاظ به دلایل روشن بر خوردارندو این تفاوت شدید ریشه در سوابق تجربی این صاحبان پول وقدرت دارد و گزاف نیست اگر انرا به تجارب منفی دوران ۲۸ مرداد ۳۲و بعد از ان مر تبط سازیم..و از سویی معنی و مفهوم و درک عمومی از واژه اصول دور بودن و منزه بودن افکار و عملکردها از منافع فردی و گروهی است که کمتر شاهد انیم

 باید اقرار نمود: برنامه ریزی ها ی حذفی انهم در زمان بسیار حساس انتخابات، بر خواسته از اشنایی عمیق پیش گامان این وادی به روشهای عوام گرایانه میباشدو هر چه دگر اندیشان و دلسو ختگان واقعی و حافظان منافع بلند مدت ملی معتقد به حضور همه گروهها بدون حذف و دشمن تراشی، بر امده از اندیشه سالم و سازنده برخواسته از وجدان و ایمان پاک می باشند و حکومت براساس ضرورت ملی و بینش صحیح و اینده نگری همراه و مدافع انان میباشد… گروه دیگر با سوار شدن بر احساسات توده گر فتار معاش…. که در اندیشه فردا نیستند بر طبلهای تو خالی بروال گذشته می کوبند و دنباله روی این نیازمندان در این شرایط میتواند ( البته متاسفانه)موجه جلوه کند… بقول حافظ: مکن در این چمنم سر زنش به خود رویی —- چنانکه پرورشم داده اند می رویم

در این مقطع الزاما باید بر این مهم تاکید کرد که: اگاهی توده مردم که اکثریت را در مناطق کوچک و غیر شهری تشکیل میدهند و ارزش اراء انان در هر سطح فکری و اندیشه، به حق برابر و دارای ارزش مشابه میباشد… اصلی ترین عامل برون رفت از شرایطی است که مجموعه میهن دوستان و خیرخواهان جامعه را همراه با دولت مردان در این برهه حساس نگران مینماید.

مشکل در این زمان عملکرد انانی است که مترصد و دارای برنامه برای بسیج توده ها هستند و در این وادی همت میگمارند و تمامی هم و غم خود را اگاهانه، با برنامه، هماهنگ و از دل و جان ناشی از حفظ موقعیت ها مبذول میدارند که با اندکی دقت و پی گیری اخبار و رویدادهای همه روزه را، میتوان مثال اورد…. عدم علاقه به مقابله بوسیله ملیون و اصلاح طلبان که منزلت خود را بدینگونه ملکوک نمی نمایند عملا به این گستاخی ها دامن میزند.

نگارنده برامده از میهن خواهی ۲ ماه زودتر با ارایه تصویری از ابعاد مختلف و چگونگی تبلیغات و شگردهای گروههای مترصد فرصت و بظاهر اثرگذار بر توده نیازمند، به دلسوزان وطن هشدار میدهد.

در راس بحران خواهان و منادیان در خطر بودن اسلام و انقلاب بعضی از ائمه جماعات و مداحان… هم چنین اکثریت باصطلاح نمایندگان فعلی و گروههای مدافع خط و ربط انان… صاحبان قدرت و سرمایه های غیر مشروع، مقامات بانفوذ و همه انانیکه طی سنوات متمادی بدون داشتن صلاحیت و شرایط احراز و تجربه و تخصص در واقع فاقد تعهد واقعی قرار دارند، که بر این جامعه محافظه کار و عافیت طلب و کنارگودنشین درضمن صبور و هشیار و…..مسلط بوده و پاسخگو نبوده اند.

در این هنگام که هنوز  فرصت از دست نرفته همه دلسوزان وطن را به ایفای نقش سازنده و بازدارنده در مسیر مبارزه اصولی، فرهنگی و قانونی با گمراه کنندگان اقشار بی خبر، ساده، احساسی و معتقد به مبانی شرع و……. به کمک جوانان تحصیل کرده حاضر و ناظر در همه نقاط کشورمان، فرا میخواند.

تکیه بر کار امدی جوانان میلیونی تحصیل کرده بر اساس عملکرد گذشته های نه چندان دور انان، در همین شرایط کا ملا شدنی است و ابزار ان از طرق ایجاد انگیزه در انان و جلب توجه این عزیزان دور از دسترس نیست…. متاسفانه ذکر مثال در این مقوله ورود به خطوط ممنوعه انهم ساخته و پرداخته دلواپسان رند و زیرک میباشد و خوانندگان پی به منظور می برند

در این مبحث توده گرایی که معنی لغوی پوپولیسم را بذهن میاورد را، بیشتر مد نظر داریم تا انانکه درپی اغفال اکثریت بی خبر و گرفتار معاش در هر فرصتی مخصوصا در هنگام انتخابات بوده و میباشند از توانمندی دور سازیم که….. با کمک و اراده همگانی شدنی است…

اشاره به این نکته لازم و اجتناب ناپذیر است که: بودن روحانی و در اختیار داشتن قوه مجریه با همین کم و کیف باتوجه به شرایط منطقه و خطرات درونی و بیرونی اقتضاء میکند که… مجلس اینده در مسیری موافق و همسو با دولت، با همه اما واگر ها، همراه و هماهنگ باشد تا حد اقل ها ییکه در حد بیان و پیام مانده، درحد امکان رو به تثبیت و عملی شدن برود…..

جر وبحث موجود بین انانکه بر مناصب امور تکیه زده ا ند بسیار جدیست و میدا نیم که انتخاب و انتصاب مدیران در اغلب موارد و در همین موقعیت براساس ضابطه و بر مبنای شرایط واقعی احراز و حتی مبتنی بر تعاریف مو جود مکتوب نمیباشد و اینان نگران از دست دادن امتیازات بنا حق خود هستند

سعی در ایجاد هما هنگی بین مجلس و دولت با انتخاباتی مشابه ۹۲ با همین شرایط که انتظار بیش از انرا داشتن ساده لوحی است…. امکان تحولاتی را در مسیر منافع ملی بصورت گام به گام که دل واپسان واقعا نگران انروزند…میسر میسازد.

فهرست وار بنکاتی اشاره میشود که برنامه ریزی علمی و عملی در مسیر رفع ان از هم اکنون تا اوایل اسفند چندان مشکل نمینماید، مشروط به انکه از هر گونه شعار بروال سالیان گذشته و گفتاری که ملت خسته و ازرده از انست پر هیز شود:

  • آنانکه خود را برای انتخا بات مجلس پیشِ رو آماده کرده‌اند کم‌ و بیش از درک این حقیقت غافل نمانده‌اند که با یک جامعه چندپاره و حرکت عوام کرایانه کم‌سابقه از نظر تاریخی روبرو هستند. این وضعیت را در نقد وضع موجودبا درکِ ماهیت و سازوکارهای آن، آشکارا می‌توان دید.
  • وضعیت حاکم بر بخشی از دولت و شیوه کارِ آن، موجب اتخاذ سیاست‌های رویارویی ناصحیح از سوی رقبا می‌شود و از هم‌اکنون آنان را در وضعیت مقابله قرار می‌دهد.که بایستی از ان حتی الامکان پر هیز نمود
  • پوپولیسم در کشورهای گوناگون دارای آثار مثبت و منفی متفاوت و با مراتب مختلفی بوده از آنجا که عمدتا با فریب، ناکارآمدی، اتلاف منابع و توسعه استبداد همراه بوده، تصویر عمومی حتی توده مردم از آن منفی است و افشای نحوه کاربردهای ان بسادگی در دسترس
  • این شگرد به عنوان یک برنامه و یا حرکت سیاسی با عبور از رهبران و نهادهای اجتماعی و مخاطب قراردادن مستقیم توده‌های مردم، موتور حرکت خود را به‌راه می‌اندازد و سعی در بی‌اعتبار سازی هر آنچه دربرابر آن قرار ‌گیرد دارد.
  • این حرکت‌ها معمولا ضد برنامه‌ریزی معمول و با مخالفت آشکار با یک و یا گروهی از نخبگان و یورش به توافق‌ها و قراردادهای بین‌المللی که توسط مسئولان تایید و امضا شده‌، شکل می‌گیرند.
  • ملی‌گرایی اصو لی که ظرفیت برانگیزاننده قوی دارد، به عنوان یک راهبرد اساسی، ضد این گونه عوام فر یبی ها بوده و در واقع مهار کننده میبا شد و بایستی مورد دقت قرار گیرد
  • مهم‌ترین ویژگی مکتب و روش عوام فریبانه، ماهیت ضد نخبگی، ساختار شکنی و بی‌اعتبارسازی نهادهای اجتماعی است.-رهبران این جر یان با متهم ساختن یک و یا گروهی از چهرهای شنا خته شده به سوء ا ستفاده از قدرت، فساد و ویژه‌خواری، با یک تیر چند نشان می‌زنند. -آنان با درگیر شدن با چهره ها، موقعیت خود را در جامعه ارتقا می‌دهند.- این یک مثل قدیمی است که برای آنکه خود را در جامعه بسیار بیش از آنچه هستی نشان دهی باید با بزرگ‌تر از خود درگیر شوی. -در این ارتباط برد و باخت مهم نیست.، همین‌که درگیری رخ دهد و بزرگ‌تری به دام شما بیفتد و تن به درگیری دهد، شما در واقع به هدف خود رسیده‌ایدواین‌‌ همان اتفاقی است که در انتخابات سال ۱۳۸۴ رخ داد.
  • راهبرد ضد نخبگی را در اجرای نمایش درون مجلس و بی‌حرمتی ها که جسارت به وزیر بخرد امور خارجه رادر پی دست دادن با اوبا ما بود و تا همین اواخر یعنی ۲۴ اذر را دیدیم. البته در آینده می‌توان انتظار داشت کسان دیگری در این مدت مانده به انتخا بات مورد هدف قرار گیرند.
  • یکی از روش‌های بسیار مهم و معمول یارگیری در حرکت‌های عوام فر یبانه، فضا سازی برعلیه نهادهای مرجع است؛ چون نهادهای مرجع به عنوان مراکز کنترل اجتماعی بر روندهای عمومی نظارت دارند. (البته این تعاریف در رابطه با یکنظام متعادل صدق دارد و در مثل منا قشه نیست )،این گو نه حرکت‌ها اساسا ضد کنترل بوده و نسبت به هر نظارتی در هر سطحی حساسیت منفی دارند، لذا به عنوان یک اقدام پیش‌گیرانه اقدام به تخریب، تحقیر و بی‌اعتباری نهادهای مرجع می‌کنند. اگاهی به این تر فندها خنثی کننده این تر فند هابنظر میرسد
  • دشمنان و مخالفان میا نه روها در کنارِ تازه‌واردان جویای نام، مخاطبان اصلی رهبران این جر یان هستند. از همین رو داستان درگیر شدن و بی‌محلی به نهادهای مرجع اعم از مراجع تقلید، مجلسیان، قاضیان، متخصصان، نخبگان دانشگاهی به ویژه، متخصصان علوم انسانی؛ اقتصاد، جامعه‌شناسی و سیاست، سیاستمداران، برنامه‌ریزان، حرفه‌ورزان، انجمن‌ها و نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حرفه‌ای، صنفی که وجود افراد واجد شرایط در میان انان غیر قا بل انکار است در دستور کار آگاهانه این حرکت قرار دارند.
  • .انان با بزرگ‌نمایی نقاط ضعف خد مت گذاران و مخاطب قراردادن مستقیم توده‌ها، امکان نقد ایده‌ها و شعارهای پرهزینه خود را از نخبگان و منتقدان جامعه سلب می‌کند. و بدین ‌ترتیب در جامعه یارگیری می‌کنند. آنان این پیام را به توده‌ها منتقل می‌کنند که عده‌ای گردن‌کلفت حق شما را خورده‌اند و ما در پی گر فتن انیم. بدین‌ترتیب، با قطبی کردن جامعه و ایجاد شکاف اجتماعی، تمام ناکارآمدی‌های خود را پنهان می‌سازند. و این رویکرد پایانی ندارد و هر روز به شکلی طرح می‌شود.
  • عنوان‌هایی چون: هنوز مطالبی هست که به‌دلیل مصلحت نظام اعلام نکرده‌ایم و یا اینکه ما می‌خواستیم نگذاشتند. هر وقت ما می‌خواهیم پولی در جیب مردم بگذاریم عده‌ای با آن مخالفت می‌کنند. این‌ها و مطالبی از این دست در این مسلک پایانی ندارند و می‌توان حدس زد که این حرکت در ساختار شکنی برای خود هیچ خط قرمزی قائل نیست.
  • معمولا این حرکت‌ها عناصری از چپ و راست را به هم ترکیب می‌کنند و چنین وانمود می‌کنند که دارای منافع هر دو اردوگاه بدون مضار آن‌ها می باشند – لذا ضمن سردادن شعار ضد توسعه دولتی، با بنگاه‌های بزرگ و مولد ارزش افزوده ملی به‌ویژه نهادهای مالی سرِ مخالفت می‌گذارند و با طرح شعار عدالت، چنین وانمود می‌کنند که این نهاد‌ها ابزارهای بهره‌کشی از ملت هستند و آن‌ها در صدد بازتوزیع منابع آن‌ها به طور عادلانه در بین ملت به ویژه کارگران و کشاورزان میبا شند
  • از هنرهای اصلی رهبران پوپولیست، کوچک‌نمایی مشکلات و تبدیل مسائل بسیار پیچیده به مسائل بسیار پیش‌پا افتاده و ساده است که همگان راه‌کار آن را می‌دانند. در واقع به مردم چنین می نمایانند که کارکرد غالب متخصصان و نخبگان در جامعه، بیشتر دکان‌داری برای زدنِ جیب مردم است و گرنه داستان‌ها بدان پیچیدگی که آنان می‌گویند نیست.
  • در این چارچوب، با برجسته‌سازی یک لایه بسیار سطحی از مسائل بسیار پیچیده کشور اعم از مسائل سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تبدیل آن به سفید و سیاه، صفر و یک، و یا با ما و یا بر ما؛ هم می‌توان تمام مطالب را به‌طور ساده برای عموم مردم بیان کرد و با هرکس به مخالفت برخاست او را با عنوان‌های زیاده‌خواه، خودباخته، ضعیف‌النفس، و حتی وابسته و ضد ملی متهم ساخت.و…….
  • پیام اصلی آن است که درحالیکه جریان داخل و خارج از کشور ظالمانه است وعده‌ای از درون و بیرون با همدستی یکدیگر در حال چپاول حقوق مردم هستند، اصول گراها دارند از حقوق مردم دفاع می‌کنند و آنان را در برابر زورگویان داخلی و خارجی حفاظت می‌کنند.
  • نامزدهای اصیل و دارای صلاحیت با مفهوم واقعی بدور از تظاهر یا شعار در برابر این گونه تبلیغات بایستی با ارایه تحلیلی درست، شجاعت بیان و طرح انرا در خود تقو یت نمایند….. همچنا نکه اطلاعیه اخیر علی مطهری در ارتباط با مو ضع گیری قاضی القضات در مقوله نظارت بر رهبر ی الگو ییست برامده از اشنایی به وظایف نمایندگی مجلس… که اکثریت رای دهندگان چنین می اند یشند و افراد شجاع در همین مدت کوتاه مانده شاهد حمایت اکثریت خاموش، هشیار مخصوصا جوانان خواهند بود

در اینده نزدیک مخصو صا در مناطق محروم ودور از شهر های بزرگ و فاقد امکانات، در ضمن سنتی و دارای گرا یشات شد ید مذهبی و قو می….انانکه خود را مادام العمر نماینده می خواهند.به مقو لات زیر رندانه و زیر کانه…. خواهند پرداخت

  • تعدادی از داوطلبان ورود به مجلس با این فرض که اصلیترین معضل کشور اقتصاد است و آنان نیز جزء جامعه اقتصاد خوانده‌های ایران می‌باشند، بنابراین شایسته‌ترین فرد هستند، خود را نامزد میکنند. و اظهاراتشان سرشار از تحلیل‌های اقتصادی است.
  • تعدادی از داوطلبان فر مایشی مشکل جامعه را مدیریت و سیاست‌گذاری صحیح می‌دانندو براین باورند که آنان نیز می‌توانند روشی‌ جدیدرا اتخاذ کنند و به مسابقه در شعار: توزیع کمکهای نقدی و جنسی…. وعده به کشاورزان در مورد اعطای یارانه سبز و به کارگران یارانه کار ومطرح شدن رایگان نمودن هزینه‌های بهداشت و درمان و… میپر دازند…
  • بر آنانکه توجه به منا فع ملی را وظیفه ذاتی و سازمانی خود می‌د انند، شایسته است به این نکته توجه کنند که مما نعت ازتوسعه عوام فریبی، بکار گر فتن احساسات، ادامه شعار به جای شعور و….باهمت و احساس مسئو لیت وطن خواهان دلسوز بالا خص جوانان اندیشمند و فر هیخته عملی ا ست.. و از همه مهمتر اینکه امکانات حد اقلی فعلی توان ایجاد شر و شور را در روز انتخابات در همه نقاط کشورمان به دلیل وجود جوانان تحصیل کرده در هر کوی و بر زن با همه دغدغه ها دارد و بکار گیری ان ممکن و در همین نزدیکی ها…… بشرط اینکه داوطلبان اصلاح طلب واقعی و مبری از هر گونه شا یبه ای باشند که حا فظه ملت کا ملا فعال، هشیار، به روز و مصمم ا ست
  • امید فراوان میرود که دلسوزان واقعی ملک و ملت مخصو صا وسایل ارتباط جمعی که از بودجه عمو می تغذیه مینمایند و مطبو عات پیشرو که از لحاظ کم و کیف قابل توجه میباشند… بدون هر پیرایه در این مقطع بسیار حساس و سر نو شت ساز از تقویت خطوط ممنو عه، رفع تکلیف، بی تفاوتی و نا فرمانی مدنی، ایجاد یا تقو یت تو هم و نا توانی واینکه مصلحت ایجاب نمیکند و…پر هیز در ایفای نقش بسیار مو ثر اجتما عی خود بکو شند.
  • ..که: لیس لا ا نسان الی ما سعی……بجز از کشته ندروی….. و: کل نفس بما کسبت رهینه..
  • بقول حافظ: وظیفه من گفتن است و بس

ضیاء مصباح


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.