سندرز بار دیگر از نقش آمریکا در سرنگونی دولت مصدق انتقاد کرد

پنجشنبه, 6ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

mossadegh

فرهاد پولادی

برنی سندرز یکی از دو نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر از نقش آمریکا و سازمان سیا در سرنگونی دولت مصدق در ایران انتقاد کرد.

سناتور ایالت ورمونت در سنای ایالات متحده آمریکا که خود را یک سوسیالیست می‌نامد، در یک گفتگو تلویزیونی پیش از انتخابات مقدماتی در ایالت کارولینای جنوبی به نقش سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در سرنگونی مصدق نخست وزیر پیشین ایران اشاره کرد.

وی گفت: “از فعالیتهای گذشته سیا نگرانی دارم. سیا در سرنگونی آقایی به نام محمد مصدق نقش داشته است. ما از سرنگونی وی حمایت کردیم. سرنگونی وی به نمایندگی از شرکت نفت انگلیس بود.”

سندرز افزود: “می‌دانید که چه بعد از آن رخ داد. این امر منجر به انقلاب در ایران شد و ما هم اکنون در این وضعیت قرار داریم.”

این چندمین بار است که سندرز به نقل آمریکا در سرنگونی دولت مصدق اشاره می کند. اشاره این نامزد دموکرات به سرنگونی دولت محمد مصدق در پی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است.

سه هفته پیش او در مناظره با هیلاری کلینتون رقیب خود نیز تاکید کرده بود نقش آمریکا در سرنگونی دولت مصدق تاثیر زیادی در وقایع منطقه خاورمیانه داشت.

مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون بلندپایه‌ترین مقام واشنگتن است که به نقش ایالت متحده در سرنگونی آقای مصدق اشاره کرده است.

آقای سندرز در نظر سنجی‌های حزب دموکرات، با فاصله اندکی پس از هیلاری کلینتون قرار دارد.
از: صدای آمریکا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۲ نظر

  1. هموطن گرامی در برمه نظامیان دارند عقب می کشند و کم کم میدان را به
    اپوزیسیون آزادیخواه میدهند. اما مساله همکاری با نیروئی چیز دیگریست. شما وقتی با نیروئی میتوانید همکاری کنید که به آن اعتماد داشته باشید. نیروهای دموکرات و ملی چگونه میتوانند به طرفداران رژیم گذشته اعتماد کنند وقتی که ایشان حتی کودتایی را که تمام دنیا از آن صحبت میکند که باعث دیکتاتوری محمدرضا شاه و بالاخره وضع امروز در ایران شده است، را قیام ملی مینامند؟ همکاری با طرفداران آن کودتا به ضرر مصالح ملی، خیانت به آینده کشور و بویژه نسل جوان آن است. با نیروهای مدافع دیکتاتوری نمیتوان برای استقرار دموکراسی همکاری نمود!

    داریوش

  2. بله موافقم
    ولی در نظر بگیرید که همین تکرار این موضوع و استخوان لای زخم گذاشتن باعث شده که نیروهای ملی از هر دو سو جرات همکاری نداشته باشند.
    از مردم برمه یاد بگیریم که الان با وجود آسیبی که ژنرالها به اوپوزیسیون زدند الان با هم برای پیشرفت مملکتشان همکاری میکنند.
    بسیاری از سلطنت طلبها واقعا ملی هم هستند و حد اقل وابسته به مسکو و پکن و حتی واشینگتن هم نیستند.
    شما اگر واقعا دمکرات هستید باید قبول کنید که درصد بالایی از مردم هنوز به نظام پادشاهی علاقه دارند و جزئی از خانواده ایران هستند.
    دشمنی تا کی. آیا به مصالح ملی واقعا فکر میکنید؟ یا نه فقط به فکر انتقام گیری هستید.
    ما جوانها چه گناهی داریم؟