اعتراض سحرخیز به عدم رسیدگی پزشکی به وی با وجود ‘تشنج‌های شدید’ در زندان انفرادی

پنجشنبه, 20ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

issa saharkhiz

عیسی سحرخیز روزنامه نگار زندانی، با نوشتن متنی که در برخی از رسانه های منتقد حکومت ایران منتشر شده نسبت به زندانی شدن طولانی مدت در سلول انفرادی و محرومیت از درمان پزشکی علی ‌رغم “تشنج های شدید” در زندان اعتراض کرده است.

آقای سحرخیز، که از ۴ ماه پیش زندانی است، بازداشت خود را غیرقانونی دانسته و تاکید کرده که طی این مدت، “حتی حکم بازداشت او به مسئول بند ۲ الف زندان سپاه در اوین ابلاغ نشده است”.

این روزنامه نگار اصلاح طلب نوشته است که مسئولان زندان “برای تنبیه”، او را از دسترسی به مطبوعات، کتاب (حتی قرآن) و اقلامی چون حوله، مسواک و خمیردندان محروم کرده اند.

عیسی سحرخیز اعلام کرده که در اعتراض به وضعیت خود، در ۵ هفته‌ اخیر یک هفته در اعتصاب غذای خشک و ۴ هفته‌ را در اعتصاب غذای تر (به دلیل مصرف دارو) بوده و ‘به کرات در اتاق، سرویس بهداشتی، حیاط و هواخوری دچار سقوط و زمین‌خوردگی ناشی از افت شدید فشارخون و نرسیدن خون به مغز شده‌است’

سازمان گزارشگران بدون مرز، سه هفته پیش با صدور بیانیه ای “رفتار غیرمسئولانه مسئولان عالی رتبه ایران” با عیسی سحرخیز را محکوم کرده و نسبت به در خطر قرار گرفتن جان این روزنامه نگار منتقد هشدار داده بود.

آقای سحرخیز اعلام کرده که در اعتراض به وضعیت خود، در ۵ هفته‌ اخیر یک هفته در اعتصاب غذای خشک و ۴ هفته‌ را در اعتصاب غذای تر (به دلیل مصرف دارو) بوده و “به کرات در اتاق، سرویس بهداشتی، حیاط و هواخوری دچار سقوط و زمین‌خوردگی ناشی از افت شدید فشارخون و نرسیدن خون به مغز شده‌است”.

وی افزوده است که در این مدت، چند بار “تشنج‌های شدید یه سراغش آمده” و پس از سه ماه و نیم قرار داشتن در چنین وضعیتی، سرانجام به درمانگاه زندان اوین اعزام شده است. عیسی سحرخیز تاکید کرده که با وجود این، “تاکنون حتی یک نوار مغزی ساده برای تشخیص این بیماری ناشناخته و جدید از او گرفته نشده است”.

آقای سحر خیز همچنین نسبت به این موضوع اعتراض کرده که “امکان دفاع مناسب از خود را ندارد و حتی از پرونده‌خوانی و دفاعیه‌نویسی رسمی محروم شده‌ است”.

او تاکید کرده است: “اگر جرمی مرتکب شده باشم، مطبوعاتی است و هرچه دادگاه به آن استناد می‌کند و در کیفرخواست آمده مبتنی بر نوشته‌های من است، پس باید به آن براساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی رسیدگی شود”.

مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی ایران، رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی، باید به صورت علنی و باحضور هیات منصفه صورت بگیرد.

عیسی سحرخیز نوشته است که بازجویان، مطالبی که در شبکه های اجتماعی چون فیسبوک و تلگرام و نیز وبسایت روزآنلاین نوشته را غیرقانونی دانسته و مبنای مجازات وی قرار داده اند.

این روزنامه نگار اصلاح طلب گفته است در حالی که حتی دادستان کل کشور “در این خصوص مصاحبه کرده و منع قانونی برای استفاده از این شبکه‌ها را اعلام نکرده”، اما بازجویان نوشتن او در شبکه های اجتماعی را غیرقانونی دانسته و “دادستان کل کشور را ناآگاه خطاب کرده اند”.

اقای سحرخیز نوشته که بازجویان سپاه، دادستان کل کشور را ‘ناآگاه’، بسیاری از مقام‌های دولتی و حکومتی را ‘ناوارد و حتی خیانت‌کار’ و همکاران رئیس جمهور را ‘مساله‌دار’ می دانند

وی تاکید کرده است که بازجویان سپاه، همچنین “بسیاری از مقام‌های دولتی و حکومتی را ناوارد و حتی خیانت‌کار خوانده” و “همکاران رئیس جمهور را نیز مساله‌دار نامیده اند”.

آقای سحرخیز در عین حال افزوده است که این بازجویان به گفته خود “در تجمع‌های غیرقانونی از جمله تحصن در برابر مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب برجام، تسخیر غیرقانونی سفارت انگلستان و حمله به سفارت عربستان سعودی، نقش مستقیم و غیر مستقیم داشته‌اند”.

پیشتر، مهدی سحرخیز فرزند این روزنامه نگار، اعلام کرده بود که مسئولان زندان، حتی عینک طبی پدرش را از او گرفته‌اند و وی را برای “اعتراف به کار نکرده” تحت فشار قرار داده‌اند.

آقای سحرخیز بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ هم بازداشت و زندانی شد و بیش از چهار سال را در حبس گذراند.

از: بی بی سی

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.