مولاوردی: نگرانیم پلیس نامحسوس ناموس مردم را نشانه برود

شنبه, 4ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده از طرح بکارگیری هفت‌هزار مأمور نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی انتقاد کرد. به گفته او قرار است این موضوع در جلسه هیات دولت نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده حسن روحانی روز جمعه سوم اردیبهشت (۲۲ آوریل) در صفحه فیسبوک خود از به کارگیری ماموران نامحسوس در برخورد با “تخلفات اخلاقی” انتقاد کرد.

او با اشاره به ذهنیتی که از اجرای طرح‌های مشابه در سال‌های گذشته و در آستانه فصل تابستان و گرم شدن هوا برای مردم شکل گرفته افزود: «بیم آن می‌رود اجرای این طرح به تذکر و برخورد با بدپوششی خلاصه شده و به جای آنکه تذکرات و برخوردها متوجه مزاحمین نوامیس یا سایر ابعاد طرح باشد؛ ناموس مردم را نشانه رود.»

مولاوردی در بخش دیگری از از یادداشت خود نوشت: «نگاه و باور عمومی به پلیس در دنیا این است که حافظ جان و مال و ناموس مردم است و با دیدن پلیس احساس امنیت و آرامش باید به انسان دست دهد.»

به گفته معاون رئیس‌جمهور ایران اگر برخورد با “مزاحمین نوامیس” یکی از مطالبات شهروندان است بهتر بود که در مورد سازوکار آن هم با نظر مردم، متخصصان، صاحب‌نظران و کارشناسان عمل می‌شد.

انتظارات از روحانی و واکنش دولت

به گفته مولاوردی “تماس‌های مکرر” شهروندان با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از نگرانی نسبت به اجرای طرح حکایت دارد.

معاون حسن روحانی تصریح کرد: «همه هم مسئولیت پیگیری را متوجه دولت می‌دانند و از رئیس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی انتظار دارند که نظارت و تذکرات لازم را داشته باشد.»

او همچنین از بررسی این طرح در جلسه آینده هیات دولت ایران خبر داد و افزود مقرر شده است گزارشی درباره ابعاد اجرای طرح توسط وزرات کشور ارائه شود.

پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با ابراز نگرانی از این طرح گفت: «آزادی مردم به غیر از قانون با هیچ چیز دیگری محدود نمی‌شود و حتی دولت و قوه قضاییه هم نمی‌توانند مردم را محدود کنند و فقط قانون می‌تواند چارچوب‌هایی در این زمینه داشته باشد.»

روز جمعه سوم اردیبهشت محسن نسج همدانی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران نیز گفت که استاندار تهران از ابعاد و اجزاء این طرح اطلاعی ندارد.

او تصریح کرد: «استانداری تهران ضمن احترام به اصل این‌گونه طرح‌ها، حسب نظر وزیر محترم کشور و معاون محترم امنیتی – انتظامی وزارت کشور، لازم می‌داند چگونگی این طرح را بررسی کند و پاسخگوی برخی نگرانی‌ها باشد.»

اعلام اجرای طرح و واکنش کاربران فضای مجازی

خبر آغاز فعالیت ۷۰۰۰ نیروی نامحسوس پلیس تحت عنوان “گشت نامحسوس امنیت اخلاقی” روز دوشنبه ۳۰ فروردین (۱۸ آوریل) از سوی حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران اعلام شد. رئیس پلیس تهران گفت، فعالیت پلیس نامحسوس مکمل “گشت‌ارشاد “در سطح شهر خواهد بود.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ افزود: «ماموران نامحسوس گشت امنیت اخلاقی بلافاصله با مشاهده موارد تخلف، پلاک خودرو را با سیستم پیامکی به ماموران پلیس اطلاع داده و این مرکز بلافاصله با فرد خاطی تماس گرفته و به وی اعلام می‌کنند که در چه روزی به پلیس مراجعه کند.»

بلافاصله بعد از آن‌که خبر آغاز به‌کار “گشت نامحسوس امنیت اخلاقی” منتشر شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی به این خبر واکنش‌های اغلب منفی نشان دادند. هشتگی با عنوان “گشت-ارشاد” ساخته شد و کاربران بسیاری خاطرات خود از رویارویی با ماموران گشت ارشاد و تجربه‌ی بازداشت و توهین‌هایی که متحمل شدند، را شرح دادند.

برخی کاربران انتقاد کردند که حاکمیت ایران به‌دنبال “جاسوس‌پروری” است و مردم را علیه یکدیگر می‌شوراند. آنها “گشت نامحسوس” را مصداق کاملی برای ترویج “بی‌اعتمادی” شهروندان به‌یکدیگر دانستند.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.