تجمع اعتراضی گلخانه داران شهرک گلخانه ای گیلان /تصاویر

جمعه, 24ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

گلخانه داران شهرک گلخانه‌ای گیلان که ۱۴ سال پیش برای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی این استان و در فاز اول با تصاحب ۱۳۰ هکتار از چراگاه‌های گله‌های گاومیش دامداران سه روستا در منطقه کیشستان صومعه سرا این پروژه کلید خورد، در تجمعی اعتراضی خواستار حمایت مسئولین مربوط و رسیدگی به مشکلات‌شان شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۱۳۸۱حدود ۲۰۰ میلیارد ریال بودجه برای ساخت و راه‌اندازی شهرک گلخانه‌ای گیلان اختصاص یافت و قرار شد این پروژه در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار در سه فاز تولیدی، پایانه صادراتی، مرکز تحقیقاتی گیاهان و تولیدات گلخانه‌ای احداث شود تا جوانان فارغ‌التحصیل رشته‌های کشاورزی استان و کشور در آن مشغول به‌کار شوند.

این شهرک گلخانه‌ای در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر رشت به مساحت ۱۳۰ هکتار (در فاز اول)، با شعار اشتغال زایی درحالی‌که لقب بزرگترین شهرک گلخانه ای خاورمیانه را «به دشواری مضحکی»- به گفته یکی از این گلخانه‌داران، یدک می کشید، اجرا شد. مجتمعی که در طراحی، مطالعه و اجرای کارفرما (سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان) بسیار ضعیف مدیریت شد. چنان‌که از ادامه طرح در سایر فازها جلوگیری بعمل آمد.

یکی از گلخانه‌داران معترض به عدم حمایت مسئولان در این پروژه به گزارشگر هرانا گفت: “این شهرک چنان حجم گسترده ای از ایرادات و اشکالات فنی و غیرفنی را به دوش می کشد، که به چشم هر بیننده غیرکارشناسی نیز کاستی ها هویداست.”

وی در ادامه افزود: “چنین شرایطی که بصورت موانعی جدی در تولید بروز کرده اند، در کنار شرایط خاص اقتصادی سالهای اخیر و همچنین بارش های شدید برف در سالهای ۸۳، ۸۶، ۹۰ و ۹۲ ( که از سال ۱۳۴۳ به بعد) در رشت سابقه نداشته و منجر به خسارات جدی و سنگین محصولات و ابنیه شد، همگی دست به دست هم داده تا شرایط بسیار خاص و بحرانی را در این نقطه کوچک از کشور ایجاد کند.”

به نظر این گلخانه دار، این شهرک گلخانه‌ای جاییی بود که در نگاه ناگفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان، انتظار ناتوانی در تولید و شکست بارز بود. اما فقط این همت و اراده ایرانی است که ثابت کرده باوجود همه موانع، ما تولید می کنیم. چنانکه بیش از ۷۵ درصد مجموعه فعال است.

سرانجام بعد از سالها پیگیری این گلخانه‌داران، نامه نگاری، جلسات و حتی تجمعات صنفی در مقابل مجلس شورای اسلامی، مدیریت طرح و برنامه کشور و استانداری گیلان گوشه ای از مشکلات را به نظر مسئولین رسانده تا تحت عنوان مصوبه بودجه دو و نیم میلیارد تومانی هیئت دولت در راستای جبران خسارت اعضا شهرک گلخانه ای گیلان تنظیم گردد.

در حال حاضر، بعد از گذشت ۶ ماه از تاریخ صدور مصوبه هیئت دولت، مدیریت جهاد استان مصوبه را اجرایی نکرده و بانک با گذشت زمان و افزایش تصاعدی روزشمار مجموع بدهی ها وارد مراحل نهایی اقدامات شده است.

eteraz golkhaneh daran 3 -300x191

eteraz golkhaneh daran 4 -300x191

eteraz golkhaneh daran 5 -300x191


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.