علی مطهری: چون حزب نداریم فردی با ۲ سال شهردار بودن رییس‌جمهور شد/ اعمال سلیقه‌ها مانع ورود نمایندگان واقعی مردم به مجلس است

پنجشنبه, 31ام تیر, 1395
اندازه قلم متن

دولت‌های قبلی مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کردند که باید دولت‌های متعددی بر سر کار بیایند تا کشور به حالت اولش باز گردد.
نائب رئیس مجلس یکی از کارکرد های مهم احزاب را فعالیت های انتخاباتی خواند و گفت: حضور قوی احزاب در انتخابات موجب جلوگیری از رخنه فرصت طلبان می‌شود.

به گزارش عصر ایران، علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش فصلی خانه احزاب که در وزارت کشور برگزار شد؛ اظهار داشت: مفهوم دموکراسی یعنی خواست مردم، اما طبیعی است که دموکراسی مطلق ممکن نیست چراکه منطقی و عقلانی نیست و ممکن است در بسیاری از اوقات خواسته‌ مردم همراه با سعادت آنها نباشد.

مهر آورده است، نائب رئیس مجلس در این همایش ادامه داد: دموکراسی در کشور مقید به جمهوری اسلامی و در چارچوب اسلام است که به تعبیر ما مردم سالاری دینی نام دارد، البته ممکن است که دموکراسی از غرب آمده باشد اما ما دموکراسی از خود اسلام گرفتیم.

نماینده مردم تهران مجلس را یکی از ارکان دموکراسی خواند و گفت: زمانی ممکن است اعمال سلیقه‌ها موجب شود که افراد صالحی وارد مجلس نشوند.

مطهری با بیان اینکه یکی دیگر از رکن‌های دموکراسی رسانه است، یاد آور شد: رسانه‌ها و مطبوعات قطب چهارم حکومت هستند یعنی علاوه بر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه رکن چهارم دموکراسی، مطبوعات و رسانه است که در استحکام و پایه‌های حکومت اهمیت دارد.

وی احزاب را اتاق فکر کشور و مسئول کادرسازی خواند و افزود: یکی از مشکلات ما این است که کادرسازی نداریم شهید مطهری و افراد دیگری مانند وی کادرسازی می‌کردند یعنی ذهن افراد را آماده و وارد جامعه می کردند.

مطهری با بیان اینکه گاه برخی افراد ممکن است از روی روابط دوستانه در بسیاری از پست‌ها انتخاب شوند در حالی که ممکن است فردی که منصوب شده فرد اصلحی نباشد گفت: در صورت وجود حزبی فعال که کاندیدای ریاست جمهوری از آن حزب معرفی شود و بعد از آن از بین همین افراد حزب با شناخت دقیق از سوابق وزیر و سایر افراد کابینه هم انتخاب می شوند در این صورت حزب می‌تواند فرد اصلح را برای مسئولیت ها انتخاب کند.

نائب رئیس مجلس یکی از کارکرد های مهم احزاب را فعالیت های انتخاباتی خواند و گفت: حضور قوی احزاب در انتخابات موجب جلوگیری از رخنه فرصت طلبان می‌شود، زیرا وقتی که حزبی وجود داشته باشد مردم متوجه می‌شوند که چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید و در نهایت فردی همینطوری رأی نمی‌آورد، این اتفاق در کشور ما هم رخ داد و فردی که دو سال شهردار بود بعد رئیس جمهورشد.

وی ادامه داد: دولت‌های قبلی مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کردند که باید دولت‌های متعددی بر سر کار بیایند تا کشور به حالت اولش باز گردد.

مطهری با انتقاد از افرادی که مانع شکل گیری احزاب قوی در کشور می شوند گفت: آفت دیگر که مانع از وجود احزاب در کشور می شود این است که افرادی می‌پندارند که وجود احزاب در کشور با اصل ولایت فقیه موافق نیست و وقتی که ولی فقیه داریم دیگر دلیل ندارد که احزاب داشته باشیم و ممکن است نظری مخالف نظر ولی فقیه داشته باشند و می‌گویند حزب فقط حزب‌الله؛

مطهری این تفکر را غلط خواند و اظهار داشت: وجود احزاب هیچ ارتباطی با ولی فقیه ندارد و این‌ها آزاد هستند و باید آزادانه باشند، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر کسی باید نظر خودش را ارائه دهد.

نماینده مردم تهران تاکید کرد:شهید مطهری می‌گوید حتی احزاب مخالف اسلام مانند کمونیست‌ها هم می‌توانند فعالیت کنند در خط خودشان باشند یعنی اگر کمونیست است با تابلوی اسلام نیاید و از آیه قرآن استفاده نکره و مردم و جوانان را فریب ندهد.

نماینده مجلس با اشاره به نقش احزاب در مجلس گفت: فراکسیون‌های مجلس می‌تواند براساس احزاب مشخص شوند زیرا وجود حزب می‌تواند در شکل‌گیری فراکسیون ها مؤثر باشد و شکل بهتری به آنها دهد، مسئله دیگری که مدنظر است این است که ما اگر حزب را بپذیریم باید فرهنگ آن را هم بپذیریم و به تعهدات خودمان پایبند باشیم.

ایلنا نیز در گزارش خود به بخشی از سخنرانی مطهری اشاره کرد و نوشته است: این نماینده مجلس با بیان اینکه در دموکراسی نمی‌توان مطلق‌نگری داشت، تصریح کرد: دموکراسی مطلق قابل تحقق نیست و دموکراسی در کشور ما نیز مقید به ایدئولوژی اسلامی است که در بهترین مدل خود با حکومت امیرالمومنین (ع) تحقق یافته است و وقتی بزرگترین دشمن ایشان خوارج بود و برای حکومت‌شان مزاحمت ایجاد می‌کرد، ایشان به بهترین صورت ممکن به حکومت‌داری پرداخت.

مطهری ادامه داد: مجلس یکی از ارکان دموکراسی است و نمایندگان واقعی مردم باید وارد مجلس شوند که البته برخی اوقات اعمال سلیقه بعضی افراد نمی‌گذارد که نمایندگان واقعی مردم وارد مجلس شوند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.