وزیر علوم ایران: ۶۰۰ هزار صندلی در دانشگاه‌های کشور خالی است

شنبه, 8ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

daneshgah

وزیر علوم ایران اعلام کرد که بر خلاف تبلیغات موجود، امسال متقاضیان ورود به دانشگاه «خیلی کم» بودند و ۶۰۰ هزار صندلی در دانشگاه‌های کشور خالی است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد فرهادی روز جمعه هفتم آبان گفت: «برخلاف آنچه درباره فضای دانشگاه‌ها و استقبال دانشجویان در تبلیغات و آگهی‌ها نمایش داده می‌شود، امسال با کمبود متقاضی ورود به دانشگاه‌ها مواجه بودیم».

وی خواستار آن شد که شورای گسترش آموزش عالی ظرفیت دانشگاه‌ها را «همواره» بررسی کند و واحدهای دانشگاهی «تخصص‌گرا و دارای راهبرد شوند».

به گفته آقای فرهادی، برخی از دانشگاه‌ها در ایران کمتر از ۱۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و برخی از دانشگاه‌ها نیز کمتر از ۵۰ نفر دانشجو دارند.

وی تاکید کرد که دانشگاه پیام نور نیز «بی‌رویه و نامتناسب» رشد کرده است.

مقامات وزارت علوم ایران پیش از این نیز از خالی بودن ظرفیت برخی از رشته‌ها در مقاطع کاردانی و کار‌شناسی دانشگاه‌های دولتی خبر داده‌ بودند ولی با این حال همچنان کنکور سراسری برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، ظرفیت دانشگاه‌های دولتی ۷۵۰ هزار نفر است و ۷۷۳ هزار نفر در جلسه آزمون سراسری امسال حضور داشتند.

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال ۹۵ بخشی از ظرفیت پذیرش خود در رشته‌های مختلف را به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون اختصاص دادند.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش ۳۰ مهر ماه گفته بود که این سازمان مخالف حذف کنکور است.

به گفته آقای توکلی، دررشته‌های ریاضی، فنی و حرفه‌ای، علوم انسانی و هنر امکان حذف کنکور و پذیرش دانشجو براساس نمرات مدارس وجود دارد، اما «در رشته‌هایی که متقاضی زیادی دارند نظیر دندانپزشکی، پزشکی و غیره این امکان فراهم نیست».

مجید محمدی، جامعه‌شناس روز ششم شهریور در یادداشتی در رادیو فردا اعلام کرده بود که پذیرش در دوره‌های روزانه و رایگان در کنکور سراسری سال ۹۵ به طرز محسوسی کاهش داشته است و دوره‌های شهریه‌ای حدود چهار پنجم ظرفیت پذیرش را به خود اختصاص داده‌اند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، آموزش عالی در ایران ارتباطی با بازار کار ندارد و بر اساس آمار پارسال ۵۱ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران «غیرفعال» هستند.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.