نامه سرگشاده به شورای شهر اصفهان: فروشگاه‌های بزرگ اصفهان با زبان فارسی بیگانه‌اند

پنجشنبه, 19ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

ایران‌نامه – شاهین سپنتا: این روزها، فروشگاه‌های بزرگی در شهر اصفهان با پشتیبانی نهادهای دولتی، توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود که دارای نام‌های بیگانه و ناآشنا در زبان فارسی هستند. هنوز مدتی از گشایش هایپر مارکت (Hypermarket) در قلب مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان و در مجاورت مسجد مصلی نمی‌گذرد که شاهد ایجاد سیتی‌سنتر (City Center)، هایپر استار (HyperStar)، فود کورت(Food Court) ، شاپینگ مال (Shopping Mall) و غیره هستیم.

در همین راستا، گروهی از فعالان مدنی و فرهنگی اصفهان در یک نامه سرگشاده از همه نهاد‌های مسئول همچون شورای شهر، شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، و نیروی انتظامی خواستار شدند که به استناد قانون‌ منع‌ بکارگیری‌ اسامی‌، عناوین‌ و اصطلاحات‌ بیگانه‌ مصوب‌ مورخ‌ ۱۴/۹/۱۳۷۵ مجلس‌ و آیین‌ نامه‌ اجرایی‌ آن‌ مصوب‌ مورخ‌ ۱۹/۲/۱۳۷۸ هیأت‌ وزیران‌، به‌ منظور حفظ‌ قوت‌ و اصالت‌ زبان‌ فارسی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از ارکان‌ هویت‌ ملی‌ ایران،‌ نسبت به انجام وظیفه و مسئولت خود در راستای منع‌ بکارگیری‌ اسامی‌، عناوین‌ و اصطلاحات‌ بیگانه‌ و حفظ جایگاه زبان فارسی کوشا باشند.

گفتنی است که چندی پیش، استاندار اصفهان دکتر علیرضا ذاکر اصفهانی، و برخی از نمایندگان مجلس و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز به روند نام‌گذاری مراکز تجاری اصفهان با نام‌های بیگانه اعتراض کرده بودند.

متن نامه گروهی از دوستداران اصفهان به شورای شهر به شرح زیر است:

دنباله نوشتار را در اینجا بخوانید… 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.