انجمن تجارت الکترونیک: محدودیت‌های اینترنتی در ایران بدتر از چین است

چهارشنبه, 13ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

انجمن تجارت الکترونیک تهران با انتشار گزارشی گفته است محدودیت‌های اینترنتی در ایران بدتر از چین است.

بر اساس گزارش فصلی این انجمن که روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در سایت آن منتشر شده، ایران و چین وضعیت مشابهی در رده‌بندی‌های محدودترین کشورهای دنیا (پایین‌ترین رتبه‌ها در بین ۱۰۰ کشور) دارند، اما در شاخص‌های مرتبط با سرعت و اختلال، رتبه چین از ایران بهتر است.

چین از لحاظ سرعت و اختلال اینترنت رتبه ۶۱ در گزارش کلادفلر و ۸۷ در گزارش کروکس (CrUX) دارد؛ در حالی که این رتبه‌ها برای ایران به ترتیب ۹۷ و ۹۰ است.

گزارش بهاری انجمن تجارت الکترونیک تهران با اشاره به تأثیر مخرب فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت بر تجارت الکترونیک، از نامزدهای ریاست‌جمهوری خواسته است به‌صورت شفاف نسبت به این موضوع اعلام نظر کرده و آن را متوقف کنند.

این گزارش می‌افزاید آمارهای مهاجرت نیروی انسانی و از دست رفتن استارتاپ‌ها و خروج سرمایه نشان می‌دهد که به‌طور کلی از نظر فعالان صنفیِ این حوزه، اقتصاد دیجیتال کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد: «این مسئله را باید در کنار جایگاه ایران در رده‌بندی شاخص‌های تعیین‌کننده کیفیت اینترنت گذاشت».

انجمن یادشده در ادامه گفته است که اینترنت ایران کماکان با سه گزاره «پراختلال، محدود و کند» توصیف می‌شود.

این گزارش به دو عامل اساسی، یعنی فیلترینگ و تحریم‌ها، اشاره کرده و می‌گوید نقش فیلترینگ از ایجادکننده محدودیت بسیار فراتر رفته و امروز تبدیل به بزرگ‌ترین عامل ایجاد کندی مستمر، ناپایداری و مانع بزرگی برای افزایش سرعت و توسعه اینترنت در ایران شده است.

جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته، به‌ویژه پس از اعتراضات آبان ۹۸ و اعتراضات موسوم به «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱، فیلترینگ را به شدت گسترش داده و شهریور پارسال وب‌سایت «سرف‌شارک»، که در زمینهٔ دسترسی به اینترنت آزاد فعالیت دارد، گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در زمستان ۱۴۰۱ و بهار پارسال «بیشترین تعداد محدودیت‌های جدید اینترنتی در جهان» را به خود اختصاص داده است.

این بازهٔ زمانی مصادف است با اوج‌گیری اعتراضات مردمی کم‌سابقه در کشور که با جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد و جمهوری اسلامی به عنوان یکی از ابزار سرکوب معترضان، اقدام به تشدید فیلترینگ و محدودسازی دسترسی کاربران داخل به اینترنت کرد.

علاوه بر نقض حقوق مدنی شهروندان، تأثیر مخرب فیلترینگ بر بازار تجارت دیجتالی نیز بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

در حالی که خرید و فروش اینترنتی در جهان طی سال گذشته از مرز ۶ تریلیون دلار عبور کرد و ۲.۷ میلیارد نفر در جهان از طریق اینترنت اقدام به خرید کالا کرده‌اند، وضعیت تجارت اینترنتی در ایران در هاله‌ای از ابهام مانده است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران می‌گوید آخرین یافته‌ها نشان می‌دهد ۸۴ درصد مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد کاربران به شبکه‌های اجتماعی بازگشته‌اند.

این انجمن توضیح می‌دهد که «در واقع تلاش‌های شبانه‌روزی متولیان امر با تحمیل هزینه‌های چند هزار میلیاردی به مردم و اپراتورها، جلوگیری از گسترش شبکه، مسدودسازی پروتکل‌های مورد نیاز کسب و کارها و غیره تغییری در استفاده مردم از فیلترشکن‌ها نداده و فقط باعث ایجاد اختلالات گسترده و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به مردم و اقتصاد دیجیتال شده است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.