عزای عمومی در اوکراین یک روز پس از حمله موشکی شدید روسیه

سه شنبه, 19ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

حمله موشکی روسیه به بیمارستان کودکان کی‌یف

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز نشستی اضطراری برگزار کند تا درباره حمله اخیر روسیه به کی‌یف که بزرگترین بیمارستان کودکان این کشور را ویران کرد، بحث کند.

کشورهای غربی این حمله را محکوم کرده‌اند.

پیشتر سازمان ملل گفته بود که «به احتمال زیاد» روسیه حمله مرگبار دیروز به بیمارستان اصلی کودکان در پایتخت اوکراین را انجام داده است. این حمله بخش های زیادی از ساختمان بیمارستان را ویران کرد.

رئیس نهاد نظارتی حقوق بشر سازمان ملل بر اساس تحلیل خود گفت بیمارستان «اوخمادیت» اوکراین احتمالا بطور مستقیم با موشک‌های روسیه هدف قرار گرفته است.

یک روز پس از حملات شدید موشکی روسیه، در اوکراین عزای عمومی اعلام شده است. حمله دیروز ۴۲ کشته و ۱۶۶ زخمی برجای گذاشت.

در همین حال مسکو امروز گفت در موج حملات پهپادی اوکراین پنج منطقه روسیه هدف قرار گرفته‌اند. فرودگاه آستراخان و ولگوگراد به دلیل این حملات پروازها را محدود کرده‌اند. بنابر گزارش‌ها، پالایشگاه و نیروگاه هدف این حملات بودند. روسیه گفت که ۳۸ پهپاد را هدف قرار داده است اما نگفت چه تعدادی از پدافندش عبور کرده‌اند. اوکراین دیروز پس از حملات وسیع روسیه گفته بود که پاسخ خواهد داد.

بیمارستان «اوخمادیت»، که بیمارستان اصلی کودکان در پایتخت اوکراین است، از جمله ساختمان‌هایی بود که دیروز هدف حمله روسیه قرار گرفت که در این حمله بخشی از آن کاملا تخریب شد. دو نفر در این بیمارستان کشته شدند.

تلاش برای نجات بازماندگانی که در زیر آوار گیر افتاده بودند تا ساعات اولیه امروز (سه‌شنبه) ادامه داشته است.

روسیه هدف قرار دادن این بیمارستان را تکذیب کرده است و می‌گوید انفجار در بیمارستان کودکان بر اثر شلیک اشتباه موشک پدافند هوایی اوکراین و یا برخورد ترکش‌های آن بوده است.

این در حالیست که اوکراین می‌گوید که بقایای یک موشک کروز روسیه را پیدا کرده است.

هیئت نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین هم گفته است که به احتمال زیاد روسیه حمله به بیمارستان کودکان را انجام داده باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، این حمله را «وحشیانه» و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را «جنایتکار» خواند.

امروز نشست سران ناتو در واشنگتن برگزار می‌شود و حمله به اوکراین از مسائل اصلی مورد بحث در این نشست خواهد بود.

دیروز هم آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل این حمله را محکوم کرده بود.

آنتونیو گوترش گفت که به‌ویژه از حمله به زیرساخت‌های مسکونی و شهری در پایتخت اوکراین یکه خورده است.

اوکراین می‌گوید که پدافند هوایی این کشور ۳۰ موشک از ۳۸ موشک مهاجم روسیه را سرنگون کرده است اما در عین حال از کشورهای غربی درخواست تجهیزات بیشتری کرده است.

دیروز مقام‌های ارتش در شهر کریوی‌ریه در مرکز اوکراین گفتند که دست‌کم ۱۰ نفر در حملات روسیه کشته شده‌اند.

همچنین گزارش شده بود که سه نفر در اثر حملات در شهر پوکرووسک در شرق اوکراین و یک نفر هم در شهر دنیپرو کشته شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی که در لهستان بود و انتظار می‌رفت یک پیمان امنیتی را امضا کند، درباره این حملات گفت: «روسیه باید عواقب حملات خود به غیرنظامیان را ببیند.»

آقای زلنسکی گفت که «بیش از ۴۰ موشک» از انواع مختلف ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های شهری و یک بیمارستان کودکان در شهرهای کی‌یف، دنیپرو،‌ کریوی‌ریه،‌ اسلویانسک،‌ کراماتورسک را هدف حمله قرار دادند.

شهر کی‌یف هدف حمله موشک‌های روسیه قرار گرفت

یک پزشک بیمارستان کودکان به بی‌بی‌سی گفت که لحظه اصابت موشک «مثل یک فیلم» بود که با «نور شدید و بعد صدای وحشتناک» همراه بود.

به گفته این پزشک، در زمان حمله حدود ۲۰ کودک در آن قسمت که هدف قرار گرفت بستری بودند.

ستون‌های دود از فراز شهر کی‌یف دیده می‌شد و ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ویرانی داخل و بیرون بیمارستان کودکان را نشان می‌داد.

آقای زلنسکی در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که مردم زیر آوار ساختمان بیمارستان گرفتار شده‌اند.

رئیس‌جمهور اوکراین توضیح داد که همه مردم از جمله پزشکان و سایر شهروندان تلاش می‌کنند که آوار را کنار بزنند.

دو زن و کودک

منبع تصویر،REUTERS

ویکتور لیاشکو،‌ وزیر بهداشت و سلامت اوکراین، گفته بود که بخش سرطان و مراقبت‌های ویژه بیمارستان هدف قرار گرفته است.

او تصاویری از صحنه بیمارستان کودکان نشان داد که در بعضی از عکس‌ها برخی از کودکان بیرون بیمارستان نشسته‌اند در حالی که تجهیزات تزریق وریدی هم به بدنشان وصل است.

ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف از داخل بیمارستانی که هدف قرار گرفت به خبرگزاری رویترز گفت که این حمله «یکی از بدترین حملات» به پایتخت اوکراین از زمان آغاز جنگ بوده است.

او گفت که حمله به بیمارستان «تلفاتی» داشته است و تعداد دقیق بعدا اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر،‌ الکساندر ویلکول فرمانده امور نظامی در کریوی‌ریه در تلگرام نوشت که در پی حمله به این شهر دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۳۱ نفر مجروح شدند. او گفت که از میان مجروحان حال ۱۰ نفر وخیم است.

کریوی‌ریه، در مرکز اوکراین، زادگاه آقای زلنسکی است و از زمان آغاز حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بارها هدف حمله روسیه قرار گرفته است.

سرگئی لیساک، از مقامات عالی منطقه دنپیرو، هم گفت که یک نفر در این شهر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند. او گفت که یک ساختمان بلند و یک واحد تجاری در این شهر هدف قرار گرفته است.

سه نفر هم در پوکروفسک در شرق استان دونتسک در جنوب شرقی اوکراین کشته شدند. نیروهای روسی طی هفته‌های اخیر کنترل تعدادی از روستاها را در این منطقه در دست گرفته است.

بیمارستان کودکان در کی‌یف

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،برای کنار زدن آوار و کمک به افرادی که زیر آوار ساختمان بیمارستان کودکان در کی‌یف گرفتار شدند، زنجیر انسانی شکل گرفته است

حملات روسیه در حالی صورت گرفت که نارندرا مودی نخست‌وزیر هند برای یک سفر رسمی دو روزه به مسکو رفته بود و دیروز در کرملین با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.

هیئت نظارت سازمان ملل بر امور حقوق بشر در اوکراین از افزایش تلفات غیرنظامیان طی ماه‌های اخیر به دلیل ازسرگیری عملیات هوایی روسیه خبر داده است.

یک گزارش اخیر این نهاد می‌گوید که ماه مه مرگبارترین ماه به لحاظ کشته شدن غیرنظامیان طی حدود یک سال گذشته بوده است.

ماه‌هاست آقای زلنسکی از متحدان غربی خود می‌خواهد تا سیستم دفاع هوایی کشورش را تقویت کنند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.