سقوط صنعت نفت ایران

سه شنبه, 31ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

naft

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس با رادیو فردا در مورد سقوط صنعت نفت ایران گفتگو کرده است.

گفتگوی میرعلی حسینی با فریدون خاوند در مورد سقوط صنعت نفت ایران

در گزارش سال ۲۰۱۴ سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک)، که تازه انتشار یافته، جایگاه ایران در زمینه تولید و صدور نفت خام در چه سطحی ارزیابی شده؟

سازمان «اوپک» یک گروهبندی است که تنها بر پایه دفاع از قیمت نفت شکل گرفته و مرکب از دوازده کشور است که هرچند همه آنها نفت صادر میکنند، ولی در زمینه های دیگری مثل موقعیت جغرافیایی، جمعیت و شماری از مولفه های اقتصادی، چندان به هم شباهت ندارند. با این حال در درون همین گروهبندی هم می توان موقعیت ایران و تحول آنرا در طول زمان سنجید.

آماری که سالنامه ۲۰۱۴ «اوپک» منتشر کرده بیانگر افول موقعیت ایران است و نشان میدهد که مدیریت بد و تحریم بین المللی چه بر سر کشور آورده.

از لحاظ تولید ناخالص داخلی، ایران تا سال ۲۰۱۱، دومین قدرت «اوپک» بوده بعد از عربستان سعودی. ولی در سال ۲۰۱۳، بر پایه آمار این سالنامه، نیجریه و امارات متحده عربی و ونزوئلا هم از ایران جلو افتادند و ایران از لحاظ تولید ناخالص داخلی شده پنجمین قدرت «اوپک».

در مورد تولید نفت هم میدانیم که بر پایه گزارش های ماهانه «اوپک»، ایران در میان دوازده کشور عضو سازمان در رده پنجم قرار گرفته، در حالی که پیش از این دوم بود.

اوج زوال موقعیت ایران در عرصه صادرات دیده میشود. ایران سقوط کرده است به رده هشتمین صادر کننده نفت در میان دوازده کشور عضو «اوپک» بعد از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق، نیجریه، کویت، ونزوئلا و آنگولا.

تازه سالنامه مورد نظر صادرات نفت ایران را یک میلیون و دویست و پانزده هزار بشکه در روز ارزیابی میکند، در حالی که امروز این صادرات به حدود یک میلیون بشکه در روز محدود شده.

ایا ایران تنها به دلیل تحریم اقتصادی، از لحاظ تولید و صدور نفت، در چنین موقعیت ضعیفی قرار گرفته؟

صنعت نفت ایران یکی از مهم ترین قربانی های مجموعه گزینش های سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی طی دوران پس از انقلاب است، گزینش هایی که طی یک دوران طولانی کشور را از سرمایه و تکنولوژی خارجی محروم کرد، و راه را باز کرد برای قدرتنمایی عربستان و حتی امارات. تحریم هم ضربه آخر را وارد آورد.

سالنامه «اوپک» نشان میدهد که بازار نفت ایران عملا محدود شده است به آسیا و بقیه بازار ها اصولا نفت ایران را فراموش کرده اند، نفت کشوری که چهارمین مخازن طلای سیاه دنیا را در اختیار دارد.

با توجه به تمدید چهارماهه موافقتنامه ژنو، ایران طی ماه های آینده چه مقدار نفت صادر خواهد کرد؟

طی شش ماه گذشته ایران به طور متوسط روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کرده و در چهار ماه آینده هم به احتمال قریب به یقین صادرات روزانه اش در همین حد خواهد بود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.