هشدار سربسته خامنه‌ای به روحانی در پیام نوروزی!

دوشنبه, 3ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

Ali Keshtgar8

آیت الله خامنه ای که همه ساله در پیام نوروزی اش بنابر تمایلات و جهت گیری های سیاسی خود سال جدید را نام گذاری می کند، سال ۹۴ را سال « دولت و ملت،‌ هم‌دلی و هم‌زبانی » نامید.

سه نکته مهم در این پیام نهفته بود

۱ـ همدلی دولت و ملت
خود خامنه‌ای جزء کدام یک از این دو وجه ملت و دولت است؟ مقصود خامنه ای از دولت، رئیس جمهور، کابینه او و مرادش از ملت “امت حزب الله” و نهادهای انتصابی زیر نظر رهبری، سپاه و بسیج و در راس همه آنها خود اوست. بنابراین همدلی و همراهی دولت و ملت یعنی حرف شنوی و اطاعت روحانی از ملتی که سخنگوی اصلی آن خود خامنه ای است و نه البته همراهی دولت روحانی با خواسته های مردم ایران که خامنه ای و بیت رهبری مانع اصلی آن اند.

و اما چرا سال ۹۴ این همدلی و همراهی از هر زمان دیگر برای خامنه ای اهمیت بیشتری پیدا کرده است؟ برای آن که در سال ۹۴ انتخابات خبرگان و شورای اسلامی در راه است و خامنه ای مصمم است که همراهان و طرفداران “فتنه” سبز و نزدیکان آنان مثل محمد خاتمی و حتی هاشمی رفسنجانی حتی الامکان به این مجالس راه نیابند. یکی از مشکلات و موانع بر سر راه این پروژه خامنه ای دولت روحانی است که مردم از آن انتظار دارند با دفاع از فصل سوم قانون اساسی، حوزه محدود رقابت های انتخاباتی را وسیع تر کند و در برابر حذف و طرد نامزدهای اصلاح طلب بایستد. از همین رو مساله همدلی و همراهی روحانی و کابینه او با ملت که مقصود اقلیت طرفداران خامنه ای و بیت رهبر است به دغدغه اصلی مقام معظم رهبری برای سال ۹۴ تبدیل شده است. پیام روحانی نیز به نوعی همین اختلاف و ناهمدلی میان دولت و آقای خامنه ای را در مورد انتخابات های زائد پیش رو در خود حمل می کرد. روحانی درباره برگزاری دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی که در سال ۹۴ برگزار می شود گفت: باید فضای بهتری برای فعالیت احزاب به وجود اید و “آستانه تحمل… بالا برود.” دست به دست هم دهیم مجلسی بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است. آستانه تحمل چه کسانی برای انتخابات باید بالا برود؟ پاسخ روشن است، خامنه‌ای و شورای نگهبان او. به این ترتیب ناهمدلی دولت و ملت مورد نظر خامنه ای در پیام نوروزی رهبر و رئیس جمهور آشکار بود.

۲ـ خامنه ای در پیام نوروزی خود به دشمنان یعنی به آمریکا و متحدان آن حمله نکرد و برعکس سال آینده را سال پیروزی های بین المللی و منطقه‌ای ایران دانست. احتمالا این به مفهوم آن است که وی بخت دسترسی به توافق هسته ای و کاهش تحریم ها را نزدیک می داند.

۳ـ خامنه ای با دفاع از مدیریت جهادی و این که هرجا چنین مدیریتی دنبال شده پیروزی به بار آورده به آنچه از نظر او پیروزی جمهوری اسلامی در سوریه، عراق، یمن و سایر کشورهای منطقه است اشاره داشت. به این ترتیب او به ادامه دخالت های تنش فزایانه جمهوری اسلامی در منطقه که همان مدیریت جهادی است تاکید کرد. بی تردید انتخابات‌های مجلس خبرگان و شورا بزرگترین دغدغه رهبر جمهوری اسلامی در سال جدید است. بویژه آن که بر سر نظارت استصوابی و ورود اصلاح‌طلبان در انتخابات، میان دولت روحانی و هواداران هاشمی رفسنجانی با رهبر جمهوری اسلامی اختلافات عمیقی وجود دارد.

علی کشتگر

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.