دادگاه روزنامه اینترنتی قلم سبز؛ سعید مدنی، احسان هوشمند و فاطمه خردمند

پنجشنبه, 4ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

به گزارش سایت ملی ‑ مذهبی : دادگاه «روزنامه اینترنتی قلم سبز» صبح امروزدر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد. در این دادگاه دکتر سعید مدنی، فاطمه خردمند و احسان هوشمند با وکلای خود و نماینده دادستان تهران حضور داشتند.

یک منبع موثق درخصوص دادگاه امروز و اتهامات وارده به سایت ملی ‑ مذهبی می گوید: “این پرونده یک پرونده گروهی است که سعید مدنی و فاطمه خردمند و احسان هوشمند متهمان این پرونده هستند. امروز در جلسه دادگاه نخست کیفرخواست عمومی قرائت شد و احسان هوشمند و وکیل مدافع وی به دفاع از خود پرداختند. پس از آن فاطمه خردمند و وکیل او آقای باقری دفاع خود را ارائه کردند و با فرا رسیدن زمان اذان ظهر قاضی پیرعباسی اعلام پایان وقت دادگاه نمود و برای شنیدن دفاع سعید مدنی وقت دیگری مشخص شد.”

فاطمه خردمند، خبرنگار سابق روزنامه و مجلات همشهری (خبرنگار حوزه سلامت و تندرستی) که در نیمه دی ماه سال گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از گذراندن یکماه در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت نظر اطلاعات و سپاه در دوازدهم بهمن با قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد. وی همسر مسعود لواسانی روزنامه نگاری است که شهریور ماه سال نود بعد از اتمام دوران محکومیت دو ساله خود از زندان آزاد شده است.

دیگر متهم دادگاه امروز احسان هوشمند بود که در شامگاه هفدهم دی ماه سال گذشته بازداشت شده و در اردیبهشت ماه سال جاری پس از تحمل شکنجه‌های فراوان با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود. وی در سال ۸۸ نیز بازداشت و مدت نه روز را در بدترین شرایط در زندان گذرانده بود.

خانم هوشمند در زمان حبس همسرش به یکی از موارد اتهامی او اشاره کرده و گفته بود: ” یکی از اتهاماتشان در رابطه با مصاحبه ای است که این اواخر با آقای هاشمی رفسنجانی در ارتباط با بحث اقوام داشتند و خاطرات دکتر بهشتی را از زبان آقای هاشمی در ارتباط با مسائل کردستان در سالهای اول انقلاب می خواستند جمع آوری کنند. به هر حال آقای هاشمی یکی از مقامات کشور هستند و رفت و آمد با ایشان ممنوعیتی ندارد. علاوه بر اینکه احسان در چهارچوب کار خودش با ایشان صحبت کرده است و غیر از مسئله اقوام و خاطرات آقای بهشتی در سال ۵۷و ۵۸ هیچ صحبت دیگری نشده است.”

منبع مورد اشاره خاطرنشان می کند: “اتهام اصلی متهمان در ارتباط با روزنامه اینترنتی قلم سبز بود. در کیفر خواست خانم خردمند تبلیغ علیه نظام مطرح شد اما به ارتباط با خانواده زندانیان سیاسی هم اشاره شده است. اتهام اصلی آقای هوشمند هم تبلیغ علیه نظام بود و موارد دیگری هم مطرح گردید.”

وی در ادامه به موارد اتهامی سعید مدنی در این پرونده اشاره کرده و اضافه می کند که ارتباط با کانون مدافعان حقوق بشر، همکاری با ملی- مذهبی ها و روزنامه اینترنتی قلم سبز از جمله اتهامات سعید مدنی است.”

سعید مدنی از اعضای شورای فعالان ملی – مذهبی است که از هفدهم دی ماه سال گذشته در بند ۲۰۹ بسر می برد. او در طی این مدت تحت فشارهای شدید بازجویی بوده است و تنها یکبار او را به بند عمومی منتقل کردند اما پس از یکروز بنا بدلایلی نامعلوم او را به بند امنیتی ۲۰۹ بازگردانده شد.

سعید مدنی ازجمله بازداشت شدگان ملی مذهبی در بازداشت فله ای اسفند ۱۳۷۹ بود که پس از تحمل ۵ ماه حبس در سلول انفرادی و بعدتر حدود ۷ ماه حبس، به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. در دادگاهی که برای او تشکیل دادند وی در ابتدا به شش سال حبس محکوم گردید که این حکم در دادگاه تجدید نظر به چهار سال کاهش یافت. قاضی حداد، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای تمامی متهمان این پرونده، احکام زندان از ۴ سال تا ۱۱ سال و نیز احکام محرومیت از حقوق اجتماعی از ۵ سال تا ۱۰ سال صادر کرد. تمامی متهمان که از ۵ماه تا ۱۵ ماه در حبس و سلول انفرادی بودند، با وثیقه‌های چند ده میلیون تومانی آزاد شدند. اما در سال گذشته برخی از آنها روانه زندان شدند.

این منبع آگاه می افزاید: “با کارشکنی های فراوانی که صورت می گرفت گرفتن وکیل برای خانواده میسر نبود اما با مراجعات و پی گیری های مدام بالاخره وکلا را قبول کردند. نهایتا هم اعلام کردند که وکلا یکروز پیش از برگزاری دادگاه می توانند پرونده را مطالعه کنند. هدف هم این بود که وکلای این پرونده مشترک ارتباطی با هم نداشته باشند و لایحه مشترکی نوشته نشود. البته دادگاه امروز در فضای بدون تنش برگزار شده است.”

روزنامه اینترنتی قلم سبز از شانزده آذر، سال ۸۹ انتشار خود را در راستای گسترش و تنوع اطلاع رسانی آغاز نمود. سرمقاله اولین شماره این روزنامه تک برگی با عنوان قلم توتم من است، اشاره کرده بود که رسانه های جنبش سبز بی شمارند به تعداد میلیونها سبز در جای جای جهان.

تحریریه این روزنامه در اطلاعیه ای ابراز امیدواری کرده بود که همه فعالان و مخاطبین با اقدامی مستمر و در قالب شبکه‌های اجتماعی، این نشریه را در بین توده‌ها و آحاد مردم و بویژه اقشار و صنوف مختلف و شهرهای کوچک و روستاها منتشر و فرایند آگاهی‌ بخشی را تسریع و تعمیق نمایند و به یاری خدا بار دیگر ثابت کنند که ما بیشماریم.

این روزنامه در شماره های مختلف خود به تحلیل و گزارش بحران های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و هم چنین انعکاس اخبار زندانیان سیاسی می پرداخت.

این منبع موثق تاکید می کند: “روزنامه قلم سبز یک روزنامه تک برگی بود که در فضای اینترنت منتشر می شد. محتوی مطالب آن هم اخبار خبرگزاری های داخلی مانند خبرگزاری مهر و خبرگزاری ایسنا و ایلنا بود.”

سعید مدنی از صاحب‌نظرانی است که جنبش سبز را ازمنظر جنبشهای اجتماعی جدید مورد تحلیل و حمایت قرار می داد و تلاش می کرد سطح آگاهی های مردم را بالا ببرد. این در حالی است که خانواده این پژوهشگر اجتماعی از ایجاد محدودیت ها برای تدریس ایشان در دانشگاه خبر داده بودند. وی همچنین از یاران و همراهان مهندس عزت الله سحابی است و عضویت در هیئت تحریریه نشریه ایران فردا، و سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی را در کارنامه فعالیت های ارزشمند خود دارد.

همچنین احسان هوشمند، جامعه شناس و پژوهشگر برجسته حوزه مطالعات قومی ایران است که با مطالعاتی که پیرامون مختصات تاریخی -فرهنگی ایران داشته همواره تلاش نموده است دیدگاه های خود را بصورت علمی و روشمند و بی طرفانه در جهت منافع ملی به علاقمندان ارائه دهد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.