وزارت خارجه ایران: تصویب طرح تمدید تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالف برجام است

جمعه, 12ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

وزارت خارجه ایران و یکی از نمایندگان جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی به تصویب طرح تمدید تحریم‌ ایران در سنای آمریکا واکنش نشان داده‌اند.

روز جمعه، ١٢ آذر (٢ دسامبر)، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به مصوبه اخیر سنای آمریکا برای تمدید قانون تحریم‌های ایران گفت: “همانگونه که مکررا مقامات عالی‌رتبه کشور اعلام کرده‌اند، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین‌المللی سایر کشورهاست.”

شامگاه گذشته، مجلس سنای آمریکا با اکثریت ٩٩ رای موافق و بدون رای مخالف، قانون تحریم ایران مصوب سال ١٩٩۶ کنگره آن کشور را به مدت ده سال دیگر تمدید کرد. پیشتر این طرح با اکثریت ۴١٩ رای موافق در برابر ١ رای مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شده بود. اجرایی شدن این مصوبه مستلزم امضای رئیس جمهوری است.

آقای قاسمی افزود: “براساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین‌الملل، دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخلی آمریکا و ارتباطات بین قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور محسوب شود.” اشاره آقای قاسمی به احتمال مخالفت دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با مصوبه کنگره است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: “رئیس جمهوری آمریکا در برجام پذیرفته است که با استفاده از همه اختیارات خود، از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، از جمله مصوبه اخیر کنگره جلوگیری کند”

در واکنش به مصوبه اخیر سنا، یک مقام کاخ سفید که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفته است: “هرچند ما فکر نمی‌کنیم که تمدید قانون تحریم‌های ایران ضرورتی داشته باشد، اما معتقد نیستیم که تمدید دقیق آن توافق هسته‌ای را نقض می‌کند.”

“قانون تحریم‌های ایران و لیبی مصوب سال ١٩٩۶” مقرر داشت که شرکت‌های غیر آمریکایی که در سال بیش از ٢٠ میلیون دلار در سال در صنایع نفت ایران سرمایه‌ گذاری کنند با یک رشته تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شوند. طبق این قانون که در سال ٢٠٠۶ به “قانون تحریم‌های ایران” تغییر نام یافت، رئیس جمهوری آمریکا ملزم است علیه شرکت‌هایی که از مفاد این قانون تخطی ‌کنند دست کم دو نوع تحریم از هفت تحریم مندرج در متن قانون را وضع کند.

محدودیت دسترسی به تسهیلات بانک صادرات و واردات آمریکا، منع صدور جواز صادرات آمریکایی به مقصد شرکت مورد تحریم، محدودیت دسترسی چنین شرکتی به اعتبارات اعطایی موسسات مالی ایالات متحده و استفاده از انواع اوراق قرضه دولتی آمریکا از جمله اقداماتی است که در این قانون پیش بینی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که جمهوری اسلامی نشان داده است که به توافقات بین‌المللی خود پایبند است “ولی برای همه شرایط، پیش‌بینی‌های مناسب را انجام داده و آمادگی لازم را برای پاسداری موثر، قوی و مدبرانه از حقوق مردم ایران در هر شرایطی ایجاد کرده است.”

او گفته است که وزارت خارجه گزارشی در مورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا جهت تصمیم‌گیری به “هیئت نظارت بر اجرای برجام” ارسال کرده است.

روز جمعه، پایگاه خبری جماران هم اظهار نظر محمدرضا عارف، نماینده مجلس از جناح اصلاح‌طلب را در واکنش به تمدید ده ساله تحریم ایران منتشر کرد. آقای عارف گفته است که جمهوری اسلامی “قطعا نسبت به این اقدام سنای آمریکا واکنش نشان خواهد داد.”

مصوبه کنگره برای اجرایی شدن باید به امضای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برسد اما هنوز دفتر رئیس جمهوری در مورد تصمیم آقای اوباما در این زمینه اظهار نظری نکرده است. به گفته ناظران، با توجه به رای قاطع نمایندگان کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، بعید است رئیس جمهوری این مصوبه را وتو کند زیرا حامیان این مصوبه از اکثریت لازم برای ابطال وتوی رئیس جمهوری برخوردارند.

از زمان اجرایی شدن برجام، دولت آمریکا تاکید داشته که به تعهدات خود برای لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران عمل کرده اما قبول برجام به معنی الزام به لغو تحریم‌هایی نیست که در ارتباط با مسایل دیگر، از جمله نقض حقوق بشر، محدودیت دسترسی آزادانه ایرانیان به اطلاعات، “حمایت از تروریسم” و برنامه موشکی، علیه جمهوری اسلامی وضع شده است.

دوره ریاست جمهوری باراک اوباما روز ٢٠ ژانویه پایان می‌یابد و دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ قدرت را در دست خواهد گرفت. در جریان مبارزات انتخاباتی، آقای ترامپ موضع سختگیرانه‌تری را در قبال ایران و توافق هسته‌ای اتخاذ کرده بود.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.