انتقاد سازمان ملل از طرح شهرک سازی تازه در کرانه باختری

چهارشنبه, 6ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

سازمان ملل متحد طرح های اسرائیل برای ساخت و سازهای تازه در شهرک های یهودی نشین در ناحیه تحت اشغال کرانه باختری را محکوم کرده است.

یک سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که “اقدامات یکجانبه” مانعی در مسیر صلح براساس راه حل ایجاد دو کشور است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه گفت که اسرائیل ۲۵۰۰ خانه دیگر در شهرک های یهودی نشین خواهد ساخت که “در واکنش به نیازهای مسکن است.”

این دومین اعلامیه مقام های اسرائیلی دایر بر ساخت و سازهای تازه در این شهرک ها از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از جمعه پیش تاکنون است.

سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، مجوز ساخت واحدهای بیشتر در شهرک‌‎های یهودی‌نشین را ضربه‌ای به تلاش‌ها برای رسیدن به صلح توصیف کرده و از جامعه جهانی خواسته “موضعی جدی و واقعی” علیه اسرائیل اتخاذ کند.

استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: “از نظر دبیرکل راه حل ایجاد دو کشور جایگزین دیگری ندارد.”

“از این نظر هر تصمیم یکجانبه ای که بتواند مانعی برای این هدف باشد مایه نگرانی جدی برای دبیر کل است.”

“لازم است که دو طرف با حسن نیت وارد مذاکرات صادقانه شوند تا به راه حل ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین برسند. دو کشور برای دو ملت.”

آقای ترامپ نشان داده است که بیش از باراک اوباما با ساخت و سازها در کرانه باختری همدردی نشان خواهد داد و یک هوادار سفت و سخت این شهرک ها را به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل انتخاب کرده است.

ماه گذشته او از تصمیم باراک اوباما برای وتو نکردن قطعنامه سازمان ملل انتقاد کرده بود.

آن قطعنامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را محکوم می کرد و خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها می شد. دولت اوباما در حرکتی کم سابقه این قطعنامه را وتو نکرد و به آن رای ممتنع داد.

اما رئیس جمهور جدید آمریکا با انتقاد از سیاست باراک اوباما در خاورمیانه، به اسرائیل قول داده که روابط دو طرف را تقویت کند.

روز یکشنبه هم مقام‌های اسرائیل مجوز ساخت ۵۶۰ واحد در بیت المقدس شرقی را تایید کردند.

حدود ۵۰۰ هزار یهودی در حدود ۱۴۰ شهرک که از زمان اشغال سال ۱۹۶۷ کرانه باختری و بیت المقدس شرقی توسط اسرائیل ساخته شده زندگی می کنند.

این شهرک ها براساس قوانین بین المللی غیرقانونی به حساب می آید اما اسرائیل این نظر را نپذیرفته.

در پی اعلامیه تازه آقای نتانیاهو در توییتر نوشت: “ما درحال ساختن هستیم و در آینده به این کار ادامه خواهیم داد.”

او همچنین در مورد فرآیند صلح با آقای ترامپ تلفنی صحبت کرد، مکالمه ای که در جریان آن به کاخ سفید دعوت شد. او قرار است اوایل فوریه به واشنگتن برود.

کاخ سفید گفت: “رئیس جمهور تاکید کرد که صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها فقط با مذاکره مستقیم میان آن دو ممکن خواهد بود، و آمریکا برای نزدیک شدن به این هدف با اسرائیل همکاری نزدیکی خواهد کرد.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.