مسعود بهنود: روزنامه‌های تهران، در سالمرگ مصدق

یکشنبه, 15ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

روزنامه‌های امروز صبح تهران، پانزدهم اسفند در مقالاتی از پنجاهمین سالمرگ دکتر محمد مصدق یاد کرده و این قهرمان ملی را بزرگ خوانده‌اند و در مهم‌ترین نوشته‌های خود به گمانه‌زنی‌هایی درباره روابط آینده ایران و آمریکا پرداخته‌اند.

یادآوری بعد از ۵٠ سال

اعتماد در یادداشتی یادآور شده: نیم‌قرن از مرگ محمد مصدق گذشت. از روزی که به پزشک معالجش گفت که امیدوار است توده داخل دهانش، سرطان باشد و بمیرد؛ از بس که تنها و خسته است. نیم‌قرن گذشته و حالا در آستانه ۵٠ سالگی، محمد مصدق همچنان زنده است. مردی که می‌خواست از تنهایی و خستگی بمیرد، آنقدر خاطره و اتفاق خوب در تقویم ایران به جا گذاشت که برخلاف فراموشکاری همیشگی ایرانی، در آستانه پنجاهمین سالگرد درگذشتش، اکثر ایرانی‌ها به یادش بودند.

به نوشته این مقاله: روز شنبه اگر به توییتر، فیس‌بوک یا حتی اینستاگرام سر می‌زدید، نام و یاد محمد مصدق روی در و دیوار این ابزار تکنولوژی بود. مردی که اواخر دوران حیاتش از دیدن انیمیشن‌های تلویزیونی تعجب می‌کرد و در اوج روزگار بی‌امکاناتی و ناآگاهی، راهی برای رسیدن به استقلال و آزادی ایرانیان شد، صبح روز شنبه و در عصر تکنولوژی و دنیای وسیع اطلاع‌رسانی، نامی برای به یاد آوردن و گرامی‌داشتن شد. ١۴ اسفند به اندازه بیست و نهمین روز این ماه، برای مردم مهم بود و اهمیت مردی که با شرافت و اخلاق پشت یک سرزمین و مردمانش ایستاد با نوشته‌هایی کوتاه و عکس‌هایی قدیمی، دوباره یادآوری شد.

اعتماد با اندوه نوشته: اما وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم، سرنوشت مردمان بزرگش همیشه و همواره شبیه به روزگار مصدق است و انگار باید سال‌ها بگذرند و روزگار تغییر کند تا ارزش واقعی آن‌که برای مردم و سرزمینش می‌ایستد، خود را به نسل‌های بعدی نشان دهد.

سعید برآبادی در مقدمه مصاحبه ای به بهانه سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق، با محمدحسین خسروپناه، تاریخ‌نگار نوشته مصدق چه ویژگی‌هایی در عمل سیاسی خود داشته که با وجود گذشت بیش از چند دهه از حضور و حیات زنده او در تاریخ سیاسی ایران، هنوز به‌عنوان یک الگو و یک چهره مردمی مورد توجه هنرمندان و نسل جوان است. چرا ‌امروز درودیوارهای شهر پر است از گرافیتی‌هایی به یاد مرحوم مصدق. تحلیل‌تان از این واقعه چیست؟

آقای خسروپناه به شرق گفته: به نظرم نسل جوان، دارد آگاهانه با مصدق مواجه می‌شود، چراکه چهره او را به‌عنوان قهرمان شناخته، مشی و منش سیاسی و ملی او را پذیرفته و بر درودیوار منعکس می‌کند. تلاش مصدق برای حل مسالمت‌آمیز مسائل با تکیه بر نیروی توده مردم، گفت‌وگو برای حل مشکلات و مشارکت مردم در جهت بهبود و بهزیستی زندگی خود مردم، ویژگی‌هایی است که مرحوم مصدق را از یک سیاست‌مدار معمول این کشور بالاتر برده و به‌عنوان یک نماد هویت سیاسی مطرح کرده است.

این تاریخدان توجه داده: شاید امروز با تغییروتحولات سیاسی کشور و جهان، برخی از روش‌های مصدقی دیگر چندان پاسخ‌گو نباشد، اما جوهره عمل سیاسی او، عاملی است که موجب شده علاقه‌مندان بسیاری در میان مردم و نسل جوان داشته باشد که با انتشار این هنر خود، گاه یادآوری می‌کنند که سیاست‌مدار بودن در ایران چه بوده و چه جایگاهی داشته و امروز چه شده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.