اعتراض «۸۰ نماینده» مجلس به دیدار فراکسیون امید با خاتمی

چهارشنبه, 18ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

شماری از خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که «۸۰ نماینده مجلس» با امضای نامه‌ای به دیدار برخی نمایندگان با محمد خاتمی اعتراض کرده و خواستار برخورد علی لاریجانی با این موضوع شده‌اند.

خبرگزاری‌های اصولگرای فارس و میزان که این گزارش را منتشر کرده‌اند نام این نمایندگان را عنوان نکرده‌اند. جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری، نیز متن این نامه را در وبسایت خود منتشر کرده اما اشاره‌ای به تعداد نمایندگان امضاکننده این نامه نکرده است.

در این نامه دیدار تعدادی از اعضای فراکسیون امید از جمله دو عضو هیات رئیسه مجلس با محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، «خلاف سوگند نمایندگی و لطمه و خسارت غیرقابل جبران به وحدت ملی و حیثیت مجلس» خوانده شده است.

نویسندگان این نامه از علی لاریجانی خواسته‌‌اند که از شأن مجلس شورای اسلامی و حیثیت نمایندگان حفاظت و صیانت» کند.

در واکنش به این نامه،غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت گفت که«هرگز چنین سابقه‌ای وجود ندارد که امکان دیدار نمایندگان با افراد از آنها سلب شود».

وی اضافه کرد: «ما به‌عنوان نمایندگان ملت می‌توانیم به دیدار زندانی و اعدامی برویم، ایشان که رییس‌جمهور این مملکت بوده‌اند و هنوز هیچ یک از مقامات با استناد به اسناد قانونی، درباره علت ممنوع‌التصویری آقای خاتمی توضیحی نداده است.»

وی اضافه کرد: «متاسفانه این نمایندگان بجای این‌که از کریمی ‌قدوسی بخاطر این همه بیان مطالب خلاف واقع و بیان اتهامات ناروا به مسئولین و اظهارات مغایر امنیت ملی توضیح بخواهند، برای برخورد با دو نماینده دیگر به‌ جرم دیدار با رییس‌جمهور سابق این کشور امضاء جمع می‌کنند.»

بر اساس گزارش‌ها حدود ۵۰ نماینده مجلس از جمله علی مطهری و محمد علی وکیلی، دو عضو هیات رئیسه و محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، روز ۷ اسفند به بهانه سالگرد پیروزی لیست امید در جریان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دیدار آقای خاتمی رفتند.

محمد خاتمی از جمله حامیان اصلی فهرست امید در انتخابات دهمین دوره مجلس در اسفند ۹۴ بود.

در وبسایت آقای خاتمی گزارش و عکسی از این دیدار منتشر نشده اما برخی از نمایندگان در مصاحبه‌هایی بخش‌هایی از سخنان مطرح شده در این دیدار را نقل کرده‌اند.

رئیس جمهور اسبق ایران در رسانه‌های ایران ممنوع التصویر است و در فروردین ۹۳ نیز حدود ۴۰ نماینده از علی جنتی، وزیر وقت ارشاد، به دلیل حضور در دیدار نوروزی آقای خاتمی سئوال کرده بودند.

موضوع ممنوعیت انتشار تصویر و اخبار محمد خاتمی در زمستان ۹۳ مطرح شد، و آن زمان گزارش‌ها حاکی از این بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ها نسبت به درج تصویر و ذکر نام رییس‌جمهور اسبق ایران هشدار داده و مرتکبان را به توقیف و تعطیل رسانه تهدید کرده است.

آقای خاتمی به تازگی با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته است که «الان بهترین موقعیت است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه‌ها فراهم آورد».

اما آیت‌الله علی خامنه‌ای روز ۲۷ بهمن در پاسخی غیرمستقیم، این طرح را «بی‌معنی» خوانده و گفته بود که «با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

پیش از او هم آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، طرح موضوع «آشتی ملی» را «نادرست» دانسته و تأکید کرده بود که کسانی که سال ۸۸، به گفته او، «خطا کردند» باید از «مسیر نادرست‌شان» برگردند.

با این حال گزارش‌هایی درباره مطرح شدن طرح محمد خاتمی برای «آشتی ملی» در دیدار اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، با رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده است.

معاون اول حسن روحانی پس از این دیدار گفته بود که با رهبر جمهوری اسلامی درباره جریان اصلاح طلب صحبت کرده و آیت الله خامنه‌ای نیز گفته که «به همه جریان‌های سیاسی علاقه‌مند» است.

آقای جهانگیری در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» که بخش‌هایی از آن روز یکشنبه ۱۵ اسفند منتشر شد، نیز گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی حدود یک ماه پیش در جلسه‌ای به او گفته که مخالفتی با ارتباط با اصلاح طلبان ندارد.

براساس این گزارش، آیت الله خامنه‌ای همچنین در پاسخ به درخواست معاون اول رئیس جمهوری ایران برای ارتباط اصلاح طلبان با او، از اسحاق جهانگیری خواست که نقش رابط را ایفا کند.

با این حال جواد کریمی قدوسی در یک سخنرانی در شهر قم گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی درخواست اسحاق جهانگیری برای دیدار آقای خاتمی با او و مطرح کردن موضوع «آشتی ملی» را رد و تاکید کرده که او «مطلقا نمی‌تواند بازگردد.»
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.