هشدار کری در آستانه بررسی طرح تازه تحریم‌ها علیه ایران

پنجشنبه, 4ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا در آستانه بررسی طرح تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی با انتشار چند پست در شبکه‌ی توئیتر در مورد تأثیر تحریم‌های احتمالی بر اجرای توافق اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ هشدار داده است.

به اعتقاد جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا ابزارهای زیادی برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی وجود دارد

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و رئیس اسبق کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا توافق اتمی میان گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی و مسئله برجام را همچنان به‌دقت دنبال می‌کند.

او در آستانه بررسی تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران در مورد تأثیرات این گام‌ها بر اجرای توافق اتمی هشدار داده است.

کمیته‌روابط خارجی سنای آمریکا قرار است، روز پنجشنبه (۲۵ مه / ۴ خرداد ماه) پیش‌نویس طرحی را مورد بررسی قرار دهد که در آن از تشدید تحریم‌ها علیه ایران در عرصه‌های موشکی، حقوق بشر و تروریسم، به‌ویژه در مورد سپاه پاسداران سخن رفته است.

جان کری با انتشار یک رشته پیام در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در مورد پیامدها و خطرات تصویب چنین طرحی هشدار داده است.

به گفته‌ی کری فراز و نشیب‌های زیادی برای رسیدن به برجام پشت سر گذاشته شده و او به همین خاطر از گفت‌وگو در این مورد اسقبال می‌کند. در پیام توئیتری او آمده است: «دوستان و همکاران پیشین من، نظرم این است: اکنون زمان آن است که با دقت گام برداریم.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا با اشاره به انتخاب دوباره حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری تصریح کرده که “اکنون زمانی مناسب برای طرح [تحریم] تازه علیه ایران نیست”.

هدف از پیش‌نویس طرح ارائه‌شده وضع تحریم‌های الزام‌آور علیه اشخاص و نهادهای مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک، افراد نقض‌کننده ممنوعیت سازمان ملل در مورد معامله جنگ‌افزار با ایران و نیز ناقضان حقوق بشر است.

این طرح توسط گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه و دمکرات تهیه شده و پشتیبانان آن معتقدند که تحریم‌های مندرج در این طرح نقض‌کننده برجام نیستند.

هنگامی که پیش‌نویس این طرح تازه به کمیته روابط خارجی سنا ارائه شد، رابرت منندز، سناتور دمکرات و سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه این کمیته تصریح کرده بودند که این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای با ایران نیست.

علیرغم این جان کری معتقد است، در حال حاضر ابزارهای زیادی برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی وجود دارد و از این رو نباید پیامدهای تحریم‌های بیشتر و تأثیر آن بر برجام را نادیده گرفت. در پیام توئیتری او آمده است: «ما باید پیامدهای تقابل بدون گفت‌وگو را مد نظر قرار دهیم.»

بحث تعلیق و وضع تحریم‌ها

اگر چه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از منتقدان سرسخت برجام است، اما تا کنون بازرسان بین‌المللی و همچنین وزارت امور خارجه آمریکا پایبندی طرف‌ها به اجرای توافق اتمی را مورد تأیید قرار داده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه (۱۷ مه / ۲۷ اردیبهشت) در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرده بود که تعلیق تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید شده است.

تعلیق یاد‌شده جزئی محوری از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) است که طبق آن، بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ازای توقف بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی لغو شد و بخشی نیز به حال تعلیق درآمده است.

به موازات اعلام تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده از وضع تحریم‌هایی تازه در ارتباط با برنامه موشکی ایران سخن گفته بود.

واشنگتن معتقد است که جمهوری اسلامی می‌کوشد با ادامه برنامه موشکی خود دست به تولید موشک‌های بالستیکی بزند که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند؛ امری که از دید غرب با مصوبه شورای امنیت سازمان ملل مغایرت دارد.

این در حالی است که ایران مدعی است، آزمایش‌های موشکی‌اش هماهنگ با قوانین بین‌المللی بوده و توان موشکی‌اش نیز دفاعی و بازدارنده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.