ترامپ زیرمیز زد اعتراض‌ها بالاگرفت؛ جنگ‌اقلیمی بدون آمریکا؟

جمعه, 12ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

بیش‌ترین واکنش‌ها به ترامپ از سوی فعالان آمریکایی، اروپایی و مسئولان نهاد‌های بین‌المللی است

تصمیم جدید دونالد ترامپ مبنی بر خروج ایالت متحده آمریکا واکنش‌های زیادی را از کشورهای مختلف در پی داشته

نیو صدر- چند روزی است که در رسانه‌های آمریکایی زیادی زمزمه‌های خروج آمریکا از توافق‌نامه اقلیمی پاریس وجود داشت، اما بسیاری بر این موضوع باور نمی‌کردند تا اینکه روز گذشته دونالد ترامپ، رسما اعلام کرد که آمریکا از توافق‌پاریس خارج می‌شود چون این اقدام برای کشورش سود دارد.

این حرف‌های دونالد ترامپ منجر به ایجاد نگرانی شدیدی در دنیا و واکنش‌های زیادی از افراد، کشورها، شرکت‌های نفتی، متخصصان آمریکا و … شد.

اروپا، اولین معترض به تصمیم ترامپ

پس از سخنان ترامپ کمیسیون اروپا اعلام کرد که اقدام خروج آمریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس، روز غم‌انگیزی برای جامعه ‌جهانی است و ما باید به دنبال متحدان جدیدی باشیم.

اما این تنها واکش کمیسیون اروپا به تصمیم ترامپ نبود، در همین رابطه رهبران سه کشور، فرانسه آلمان و ایتالیا هم در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: ما معتقدیم این حرکت که در دسامبر ۲۰۱۵ در پاریس آغاز شد، غیرقابل برگشت است و قاطعانه بر این باور هستیم که توافقنامه پاریس نمی تواند مجدداً مورد مذاکره قرار گیرد؛ زیرا این توافقنامه برای سیاره ما، جوامع ما و اقتصادهای ما یک سند حیاتی بشمار می رود.

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با ترامپ در این رابطه گفت: چیزی برای مذاکره دوباره وجود ندارد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین در واکنش به اعلام خروج آمریکا از توافق پاریس از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، اقدام به انتشار دو پیام ویدبویی به زبان های فرانسه و انگلیسی در صفحه توبیتر خود کرد. او در پیام فرانسوی گفت: ترامپ در قبال منافع کشور و مردمش و همچنین آینده کره زمین مرتکب اشتباه شده است. امشب با قاطعیت می گویم که ما برای توافقی که بلندپروازانه تر از توافق پاریس نباشد مذاکره نخواهیم کرد. هیچ برنامه دومی وجود ندارد، چرا که کره زمین دومی وجود ندارد.

مکرون همچنین در پیام ویدیویی دیگری به زبان انگلیسی، مشابه شعار ترامپ «آمریکا را دوباره باشکوه کنیم» گفت: «بیایید کره زمین را دوباره باشکوه کنیم و از پژوهشگران و دانشمندان آمریکایی مخالف تصمیم ترامپ خواست که به مبارزه فرانسه با تغییرات آب و هوایی زمین ملحق شوند.»

همچنین وزیر محیط زیست آلمان هم درباره ادامه مسیر بدون ایالت متحده عنوان کرد: اقلیم جهان، ۸ سال بدون آمربکا می‌جنگد.

از سوی دیگر جدی ترین واکنش را”اریک سولیم” مدیر اجرایی دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد انجام داد،اریک سولیم” مدیر اجرایی دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم رییس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق پاریس گفت: تصمیم آمریکا برای خروج از این توافقنامه اقلیمی تلاش‌های جهانی برای مقابله با این چالش مشترک را متوقف نخواهد کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: پاسخ علم به مساله تغییرات اقلیمی کاملا واضح و روشن است. ما نیاز به تلاش بیشتر داریم نه کمتر. این مساله یک چالش جهانی است و هر ملتی موظف است که برای مقابله با آن اقدام کند و از هم‌اکنون نیز این اقدامات باید صورت گیرد.

سولیم گفت: حدود ۱۹۰ کشور در حال حاضر تصمیم جدی و عزم راسخ خود را برای همکاری با بازیگران اصلی در زمینه مقابله با گرمای جهانی به منظور حفاظت خود و نسل‌های آینده در برابر این چالش مشترک نشان داده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است: در حال حاضر یک حرکت باورنکردنی برای مقابله با پدیده تغییرات اقلیمی از سوی تمامی کشورها، شهرها، بخش خصوصی و حتی شهروندان در سراسر دنیا صورت گرفته و بنابراین تصمیم سیاسی تنها یک کشور، این تلاش بی‌نظیر را از مسیر خود منحرف نخواهد کرد.

در همین‌حال شهردار پاریس هم اعلام کرد که تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافقنامه اقلیمی پاریس اشتباه است و عواقب ناگواری را درپی خواهد داشت.

کانادا و استرالیا ابراز نگرانی کردند

کانادا و استرالیا هم دیگر کشورهایی بودند که نسبت به اتفاقات روز گذشته واکنش نشان داده‌اندجاستین ترودو نخست وزیر کانادا درمورد تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج این کشور از موافقتنامه آب و هوایی پاریس ابراز تاسف کرد. کانادا درعین حال اعلام کرد به همراه اتحادیه اتحادیه اروپا و چین میزبان مذاکرات آب و هوایی هستند.

ترودو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد به همکاری با شرکای بین المللی خود برای پرداختن به مسئله تغییرات آب و هوایی ادامه خواهد داد.
در این بیانیه آمده است: «اگر چه آمریکا تصمیم به خروج از موافقتنامه پاریس گرفت اما ما به تلاش در سراسر جهان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و حرکت در مسیر رشد اقتصادی پاک ادامه خواهیم داد.»

کاترین مک کنا وزیر محیط زیست کانادا نیز اعلام کرد این کشور ماه سپتامبر به همراه اتحادیه اروپا و چین میزبان مذاکرات آب و هوایی خواهد بود.

مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالی امروز گفت که از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق پاریس در مورد تغییرات آب وهوایی تعجب نکرده است، اما آن را ‘ناامید کننده’ دانسته است.

چین؛ ما تغییراقلیم را نساخته‌ایم

از سویی یکی دیگر از واکنش‌ها به اقدام دونالد ترامپ از کاخ کرملین آمد فقط چند ساعت بعد از سخنرانی‌های دونالد ترامپ، سخنگوی کرمیلن گفت: ولادیمر پوتین این سند را در پاریس امضا کرده است و به همین دلیل روسیه اهمیت زیادی به این توافق می‌دهد، البته این را هم باید گفت که با از دست رفتن کشورهای اصلی تاثیر این توافق‌نامه از بین می‌رود.

نخست وزیر چین، کشوری بیشترین تولید کننده گازخای گلخانه‌ای که حال بسیاری آن را رهبر جهان برای مبارزه با تغییر می‌دانند هم در واکنش به توئیتی قدیمی از ترامپ که تغییراقلیم را توهمی ساخته شده توسط چینی‌ها می‌دانست گفت: مبارزه با تغییراقلیم یک توافق جهانی است و توسط چینی‌ها ساخته نشده است… ما به عنوان کشور بزرگی که دارد توسعه می‌کند متوجه مسئولیتمان در این توافق جهانی هستیم.

باراک اوباما، برنی سندرز، شهرداران آمریکا و … از دیگر مخالفان تصمیم ترامپ

اما واکنش‌ها فقط از داخل آمریکا نبود و سیاستمداران داخل ایالت متحده هم در بیانیه هایی به اعتراض پرداختند؛ استفان والت، نظریه‌پرداز آمریکایی با کنایه به خروج آمریکا از توافق پاریس در توئیتر نوشت: طرح سری ترامپ برای خاورمیانه: منطقه آنقدر داغ شود که کسی نتواند در آن زندگی کند. مشکل حل شد.

تصمیم ترامپ برای خروج از معاهده زیست محیطی پاریس، واکنش آیلان ماسک را هم در پی داشت. ایلان ماسک که مشاور ترامپ هم هست در واکنش به اعلام رسمی خروج آمریکا از معاهده پاریس در توئیتر نوشت: هیات مشاوران (ترامپ) را ترک میکنم. تغییرات اقلیمی واقعی است. ترک کردن توافق پاریس برای امریکا یا دنیا خوب نیست.

اما یکی از مهمترین واکنش‌ها در داخل آمریکا از ابماما بود، رییس جمهور سابق آمریکا که برای اجماع جهانی جهت معاهده پاریس تلاش زیادی کرده بود در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده گفت: با وجود غیبت رهبری امریکا، حتی با وجودی که این مدیریت به معدود کشورهایی پیوست که آینده را پس می زنند. من اطمینان دارم شهرهای ما، ایالت های ما و مشاغل ما در این مسیر گام های بلندی برمی دارند و برای محافظت از کره زمین برای نسل های آینده کمک خواهند کرد.

همچنین جو بایدن نیز در پیامی توئیتری نوشت: ما تاثیرات تغییر اقلیم را از پیش احساس می‌کردیم. خروج از توافقنامه تغییرات اقلیم امنیت آمریکا و امکان داشتن آینده‌ای با انرژی پاک را به مخاطره می‌اندازد.

از سویی شهرداران داخل آمریکا هم در واکنش به این اتفاق تصمیمی گرفتند؛ شهرداران ۳ ایالت واشنگتن، نیویورک و کالیفرنیا اعلام کردند که یک اتحاد تغییراقلیم در داخل آمریکا تشکیل می‌دهند تا ایالت‌ها را متعهد کنند که از توافق‌اقلیمی پاریس خارج نشوند.

واکنش دی‌کاپریو و زوکربرگ به تصمیم ترامپ

لئوناردو دی‌کاپریو که چندی است مستند او درباره تغییر اقلیم منتشر شده هم به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از معاهده پاریس واکنش نشان داد. او در توئیتر و اینستاگرام نوشت: آینده زندگی در سیاره ما با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق پاریس مورد تهدید قرار گرفته. زمین بیش از گذشته در خطر است.

مارک زوکربرگ سازنده فیسبوک هم در صفحه خود نوشت: خروج از توافق‌اقلیمی پاریس برای محیط‌زیست و اقتصاد بد است و زندگی کودکانمان را در خطر می‌اندازد.

برد اسمیت رئیس میکروسافت عنوان کرد: ما از این تصمیم نگران شده‌ایم، میکروسافت هنوز نسبت به انجم تعهداتش متعهد می‌ماند.

مدیران شرکت‌های گوگل، دل، آمازون، اینتل، اچ‌پی مانند زوکربرگ هم در بیانیه‌های مختلفی ابراز نگرانی کردند.

شرکت‌های نفتی هم به تصمیم ترامپ انتقاد کردند

اما عجیب‌ترین واکنش از سوی دو شرکت نفتی بزرگ بود، شرکت‌های که بسیاری آنها را عامل گرم شدن کره زمین می‌دانند؛ شرکت نفتی بزرگ شل در بیانیه ‌ای نوشت: شل متوجه این است که تغییراقلیم چالشی است که به همه جامعه مرتبط است، نه به یک کشور خاص. ما همچنان به سهم خود که تولید انرژی‌های پاک است متعهد می‌مانیم.

باب دودلی رئیس شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در مصاحبه با بلومبرگ عنوان کرد: درباره تغییراقلیم ما باید کاملا روشن باشیم و همانند ایالت‌متحده از آن خارج نشویم.

واکنش مدیر اجرایی دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به تصمیم ترامپ: ۱۹۰ کشور دیگر هستند

“اریک سولیم” مدیر اجرایی دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد روز گذشته (پنجشنبه) در واکنش به تصمیم رییس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق پاریس تاکید کرد: تصمیم آمریکا برای خروج از این توافقنامه اقلیمی تلاش‌های جهانی برای مقابله با این چالش مشترک را متوقف نخواهد کرد.

وی در بیانیه‌ای متذکر شد: پاسخ علم به مساله تغییرات اقلیمی کاملا واضح و روشن است. ما نیاز به تلاش بیشتر داریم نه کمتر. این مساله یک چالش جهانی است و هر ملتی موظف است که برای مقابله با آن اقدام کند و از هم‌اکنون نیز این اقدامات باید صورت گیرد. حدود ۱۹۰ کشور در حال حاضر تصمیم جدی و عزم راسخ خود را برای همکاری با بازیگران اصلی در زمینه مقابله با گرمای جهانی به منظور حفاظت خود و نسل‌های آینده در برابر این چالش مشترک نشان داده‌اند. در حال حاضر یک حرکت باورنکردنی برای مقابله با پدیده تغییرات اقلیمی از سوی تمامی کشورها، شهرها، بخش خصوصی و حتی شهروندان در سراسر دنیا صورت گرفته و بنابراین تصمیم سیاسی تنها یک کشور، این تلاش بی‌نظیر را از مسیر خود منحرف نخواهد کرد.

دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل به تمام موافقان و متحدان این ائتلاف تاکید کرده که تلاش‌های خود را دو برابر کنند. ما با هر کسی که مایل به ایجاد تغییر در این زمینه باشد همکاری می‌کنیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.