حکم ریاست‌جمهوری روحانی از سوی خامنه‌ای تنفیذ شد

پنجشنبه, 12ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد در “حسینیه امام خمینی” تهران با حضور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و سایر مقامات حکومتی و نیز میهمانان خارجی برگزار شد.

روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد (۳ اوت) مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد. در این مراسم مقامات و مسئولان حکومتی از هر سه قوه و نیز قوای نظامی، همچنین میهمانان خارجی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ارائه داد. سپس محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای متن حکم تنفیذ را قرائت کرد و سپس خامنه‌ای حکم ریاست‌جمهوری را به حسن روحانی تحویل داد.

“دانشمند محترم”

در حکم تنفیذعلی خامنه‌ای از جمله آمده است: «اینجانب به پیروی از گزینش ملت ایران رأی آنها را تنفیذ و دانشمند محترم جناب حجت‌الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.»

خامنه‌ای در این حکم تنفیذ بار دیگر بر “اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به به موضوع اشتغال تولید داخلی” تأکید کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در این حکم از رئیس جمهوری خواسته است در جهت “استقرار عدالت و جانبداری از محرومان مستضعف و اجرای احکام اسلام ناب” بکوشد. او بر “تقویت وحدت و عزت ملی و توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور” تأکید کرده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

پس از تنفیذ حکم، حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران سخنرانی کرد.

او اولویت اصلی دولت دوازدهم را ریشه‌کن کردن فقر و فساد، مهار تورم و رشد اقتصادی عنوان کرد و دستیابی به بازار منطقه و جهان را “حق مردم ایران” دانست.

رئیس‌جمهوری ایران همچنین به تنوع قومی و مذهبی کشور اشاره کرد و آن را یک نکته مثبت دانست که باید از ظرفیت‌اش استفاده کرد. او همه اقوام ایرانی را “پاره تن مام میهن” دانست و خاطرنشان کرد که باید به این تفاوت‌ها احترام گذاشت و انتظار نداشت که همه مردم تنها یک سبک زندگی را برگزینند.

روحانی در سخنان خود گفت: «آموختیم که جمهوری اسلامی ایران ترکیبی از جمهوریت و اسلامیت بوده و از نظر سبک زندگی دارای تنوع  است.»

رئیس جمهور ایران افزود: «زنان، مردان، جوانان و روستائیان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و برداشت یکسان از فرهنگ ندارند. باید این تفاوت را ارج نهاد و به آن ارزش داد چرا که همه هموطن هستند و حق دارند خواهان مشارکت باشند تا توسعه عادلانه و متوازن در همه کشور محقق شود.»

حسن روحانی که همانند اکبر هاشمی رفسنجانی بر داشتن یک سیاست “اعتدالی” تاکید می‌‌کند، در این زمینه گفت: «پس از چهار دهه همه فعالان سیاسی به این باور رسیده‌اند که فراتر از شعارهای رنگارنگ، چاره‌ای جز بنا کردن جامعه‌ای عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم. هدف عدالت و اعتدال فراهم کردن فرصت‌های رشد و حمایت برابر و به دور از فساد برای همگان، بالا بردن آستانه تحمل و مدارا با دیگران، داشتن نظام اجتماعی قدرتمند برای حفاظت از افراد جامعه برابر سختی‌های زندگی است.»

انتشار پیامی در این زمینه از سوی حسن روحانی در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در شبکه اجتماعی توییتر با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. شمار زیادی از کاربران خواستار رفع حصر از میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شده‌اند.

مراسم تحلیف حسن روحانی روز شنبه (۵ اوت/ ۱۴ مرداد) برگزار خواهد شد.

حضور احمدی‌نژاد و غیبت محمد خاتمی

مهمانان این مراسم به طور عمده از دو حوزه کشوری و لشکری دعوت شده بودند. در حالی که حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین در کنار ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف به چشم می‌خورد، غیبت محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در این مراسم از دیده‌ها پنهان نماند.

در شبکه توییتر با هشتگ #تنفیذ به حاشیه‌های این مراسم تنفیذ پرداخته شده است.

علی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۸ در پی انتخابات پرمناقشه ریاست‌جمهوری، در حکم تنفیذ محمود احمدی‌نژاد آورده بود که رأی مردم ایران “رأی به استکبارستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللی است؛ رأی به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافیگری است؛ رأی به ساده‌زیستی و نزدیکی با مردم و غمگساری از ضعیفان و مستضعفان است”. او احمدی‌نژاد را “مرد شجاع و سختکوش و هوشمند” نامیده بود.

در پی سیاست‌های تحریک‌آمیز محمود احمدی‌نژاد در حوزه‌ی بین‌الملل و به‌ویژه در مناقشه هسته‌ای، موج تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران سرازیر شد و شدت گرفت.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.