عدم پرداخت طلب چایکاران از طرف دولت، باعث مهاجرت چایکاران به حاشیه شهر‌ها برای کارهای روزمزدی شده است

دوشنبه, 4ام دی, 1391
اندازه قلم متن

chaykaran

نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال با «بی‌خیال» توصیف کردن مسئولان دولتی در قبال وضعیت چایکاران گفت: متاسفانه طلب ۲۸/۵ میلیارد تومانی چایکاران هنوز پرداخت نشده است.

با گذشت بیش از یک ماه از خبری مبنی بر عدم پرداخت طلب چایکاران از سوی دولت که به بیش از ۲۸/۵ میلیارد تومان می‌رسد، شنیده‌ها از بلاتکلیف ماندن چایکاران و مهاجرت آن‌ها به حاشیهٔ شهر‌ها برای تامین معیشت خود از طریق کارهای روز مزدی حکایت می‌کند.

به گزارش ایلنا، پرویز شعبانی نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال با «بی‌خیال» توصیف کردن مسئولان دولتی در قبال وضعیت چایکاران گفت: متاسفانه طلب ۲۸/۵ میلیارد تومانی چایکاران هنوز پرداخت نشده است. مسولان دولتی هم بی‌خیالند و اصلا پیگیری نمی‌کنند. این شرایط بسیاری از کشاورزان را وادار کرده تا زمین‌های خود را‌‌ رها کنند و به حاشیهٔ شهر‌ها پناه بیاورند تا معیشت خودشان را از طریق کار‌های روز مزدی بگذرانند.

در حالی که اوایل ماه گذشته، بخشی از مشکلات چایکاران گزارش شده بود هنوز هیچ اقدامی در جهت رفع این مشکلات انجام نشده است.

شعبانی با تاکید بر این نکته که کشاورزان تاوان سیاست‌های دولت را می‌دهند اظهار داشت: متاسفانه نماینده‌های مجلس به طور کلی «بی‌خیال» مشکلات چای کاران شده‌اند و کسانی هم که پیگیری می‌کنند به نتیجه‌ای نمی‌رسند چون دولت می‌گوید پولی ندارد که به چایکاران بدهد. آیا ما باید تاوان سیاست‌های دولت را بدهیم؟

نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال در پایان اعلام کرد: کشاورز‌ها در این شرایط گرفتار شده‌اند. به همه جا بدهکارند. پیش زن و بچهٔ خودشان شرمنده شده‌اند. آدم چه می‌تواند بگوید. خیلی‌ها فرزندان خود را دیگر به مدرسه و دانشگاه نمی‌فرستند چون توان تامین مالی هزینه‌های آنان را ندارند.

صنعت چای در یغما

به نظر می‌رسد که تنها کشاورزان و چایکاران نیستند که تحت فشار اقتصادی مجبور به تغییر شغل شده‌اند و فعالان صنعت چای هم به این وضعیت مبتلا هستند.

گزارش‌ها در این رابطه از «تعطیلی بیش از ۶۵ واحد تولید کننده چای در شمال کشور» به دلیل افزایش هزینه‌های جاری و صرفه اقتصادی نداشتن بخش تولید خبر می‌دهد.

افزایش هزینه‌های جاری واحدهای تولیدی شامل بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی و افزایش هزینه‌های تعمیر ماشین آلات و ناتوانی مالی در جایگزینی دستگاه‌های جدید و پرداخت حقوق کارگران باعث شده‌ تا اکثر کارخانه‌های چای شمال کشور به سمت نابودی حرکت کنند.

در گذشته، تولید سالیانه چای کشور بیش از ۶۵ هزار تن بوده که این رقم به دلیل وجود مشکلات به ۲۰ هزار تن رسیده است. کار‌شناسان گمانه زنی می‌کنند که تا ۲ سال آینده، تولید سالیانهٔ چای ایران به کمتر از ۱۰ هزار تن برسد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.