نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد: ایران نمی‌تواند با توافق اتمی جهان را گروگان بگیرد

چهارشنبه, 25ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، می گوید نباید به ایران اجازه داد تا “با استفاده از توافق اتمی جهان را گروگان بگیرد.”

خانم هیلی افزود که “تحت هیچ شرایطی نمی توان اجازه داد که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.”

او پس از اخطار حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مورد خطر فروپاشی برجام اظهار نظر می کرد.

سفیر آمریکا گفت که ایران باید به خاطر آزمایش های موشکی، حمایت از ترویسم، نادیده گرفتن حقوق بشر و نقض قطعنامه های شورای امنیت مسئول شناخته شود.

ایران می گوید که آزمایش های موشکی مشمول توافق اتمی نیست.

پاراگراف سوم از ضمیمه “ب” قطعنامه شماره ٢٢٣١ – که در تایید برجام صادر شد – از ایران می‌خواهد به مدت هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شامل فناوری سکوهای پرتاب آنها طراحی شده باشد اجتناب کند.

اما سازمان ملل متحد در پایان ماه ژوئن ضمن تایید پایبندی طرف‌های برجام به اجرای تعهداتشان، گفت که شورای امنیت این سازمان نظر واحدی در مورد برنامه موشکی ایران ندارد.

مقام های دولت ترامپ استدلال کرده اند که مشکل برجام این است که فقط سعی در مهار برنامه اتمی ایران دارد و به سایر مشکلات با این کشور رسیدگی نمی کند.

اما مقام های دولت باراک اوباما که این توافق از جمله محصول تلاش آنهاست می گفتند که اگر مذاکرات را به برنامه اتمی محدود نمی کردند هرگز به نتیجه نمی رسیدند درحالی که جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح اتمی برای آنها مساله ای عاجل بود. ایران می گوید دنبال چنین سلاح هایی نیست.

حسن روحانی روز سه شنبه گفت که آمریکایی ها “تلاش می کنند به زبان تحریم و تهدید باز گردند، زندانی اوهام گذشته خود هستند و با دشمن تراشی و هراس افکنی، خود را از مزایای صلح محروم می‌کنند.”

وی در اشاره به مواضع دولت آمریکا در قبال این توافق گفت که “کسانی که ماه‌ها از پاره کردن برجام سخن ‌می گفتند، به تازگی به توصیه برخی مشاوران خود که چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می‌دانند، ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند در حالیکه هفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای کامل برجام توسط ایران را تأیید کرده است.”

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توافق اتمی ایران را “بسیار بد” توصیف کرده و گفته مطمئن نیست در آینده بتواند پایبندی ایران به آن را تایید کند.

دولت آمریکا تاکنون دو بار – هر سه ماه یکبار – بر پایبندی ایران به برجام مهر تایید زده اما گزارش ها حاکیست که آقای ترامپ فقط با اصرار بعضی از مقام های ارشد دولت خود از جمله وزیر خارجه و دفاع چنین کرده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.