وظیفه مجلس خبرگان رهبری چیست؟

پنجشنبه, 30ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

به گزارش خبرگزاریهای جمهوری اسلامی، سومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری از دیروز برگزار شد. دیشب نیز ضیافت شامی با حضور اعضای این مجلس برگزار شد و درمجموع ۲۰ تن از نمایندگان هر یک به مدت ۵ دقیقه در زمینه های مختلف صحبت کردند.

اظهارنظر این نمایندگان بار دیگر این پرسش را طرح کرده است که وظیفه اصلی این مجلس چیست؟ چرا این مجلس در همه امور دخالت میکند جز انجام وظیفه ای که قانون اساسی جمهوری اسلامی برای آن تعیین کرده است؟

وظیفه اصلی این نهاد طبق قانون اساسی انتخاب رهبر، نظارت بر رهبر، برکناری رهبر است. تاکنون نمونه ای از نظارت بر رهبری در کارنامه این مجلس قید نشده است. مجلس خبرگان غیر از تأیید خامنه ای به عنوان ولایت فقیه هیچ کار دیگری درزمینهٔ وظیفه اصلی اش انجام نداده است. نه عزل منتظری از سوی آنان انجام پذیرفت و نه انتخاب خامنه ای. در این زمینه وظایفشان فرمالیته است و بیشتر به رسمیت شناختن بندوبستهای پشت پرده میان باندهای حکومتی درزمینهٔ انتخاب رهبری است. ازنظر قانون اساسی مجلس خبرگان ورای رهبر قرار دارد اما روزی نیست که رئیس این مجلس و دیگر اعضای آن وفاداری و چاکری خود را به خامنه ای اعلام نکنند و به طور آشکار آلت دست بودن خود را برای تثبیت قدرت وی بروز ندهند. به قول جنتی “مجلس خبرگان باید مرتباً همراه رهبری حرکت کند تا مواضع ایشان تثبیت شود.”

اما این مجلسی که درزمینهٔ وظیفه اصلی اش بیکاره است، عملاً به همه چیز مردم کار دارد، بر جان و مال مردم ایران حاکم است و سرنوشت سیاسی آنان را تعیین میکند. پرسش اصلی این است که اینان کیاناند و خبرگیشان در چیست؟

این مجلس ازلحاظ سنی پیرترین مجلس تاریخ معاصر ایران و جهان است. تقریباً هر یک از اعضای آن لب گورند. اما همه کاره وهیچکاره این مملکت اند. رئیس آن جنتی معروف است که ۹۳ سال سن دارد و اخیراً تجدید فراش کرد.

طبق قانون اعضای این مجلس باید از فقیهان مجتهد باشند. یعنی باید مُلّا باشند. البته در هر دوره یکی دو تن مُکلّا ظاهراً حقوقدان نیز در این مجلس حضور دارند. در دوره اخیر نیز یک غیر مُلّا به این مجلس راه یافته است. اما اساساً مجلسی است مرکب از متحجرترین مراجع دینی که حضور هیچ زنی را در آن برنمیتابند. ظاهر این مجلس انتخابی است و هر یکمیلیون نفر میتوانند یک نماینده به این مجلس بفرستند. هم اکنون ۸۸ عضو دارد که انتخابشان هیچ ربطی به اراده مردم ندارد. آنان حتی متولد یا ساکن حوزه انتخابیه خود نیز نیستند و همواره از بالا تعیین میشوند و صلاحیتشان توسط معیارهایی که شورای نگهبان جلو گذاشته مشخص میشود. شورای نگهبانی که ۵۰ درصد اعضایش مستقیماً با حکم رهبر عزل و نصب میشوند. طبق تبصرههای قانونی شورای نگهبان کسانی که خامنه ای – صریحاً و یا ضمناً – اجتهاد آنان را تأیید کرده باشد، ازنظر “علمی” نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت. شورای نگهبان برای احراز اجتهاد نامزدان، تأیید اجتهاد آنها در دورههای قبل یا شرکت در آزمون “علمی” اجتهاد و کسب حدنصاب نمره علمی را منظور میدارد. پیشاپیش روشن است این ترکیب انتصابی و نوکرمنش به چهکار میآید.

تنها خبرگی اعضای این مجلس حفظ آیات و رسالات و شرعیات است. منظور از اجتهاد “علمی” نیز عمدتاً توانایی در صدور فتواهای ارتجاعی است که این روحانیون برای تحمیق ایدئولوژیک و سرکوب و قتل مردم میتوانند صادر کنند. البته طی این چند دهه این خبرگان غیر از خبره شدن در تکریم و چاپلوسی و تملق از خامنه ای در کشتار و سرکوب هرگونه ندای آزادیخواهانه و دست گذاشتن بر بیتالمال نیز خبره شدهاند. فقط نام کسانی چون جنتی، رئیسی، شاهرودی و دری نجفآبادی کافی است تا کشتار دانشگاه اهواز، قتل عام سال ۶۷ و قتلهای زنجیرهای و دیگر جنایتهای سازمانیافته این نظام به خاطر آید.

اما آش آنقدر شور است که داد خان هم درآمد. خامنه ای در پیامی از اعضای این مجلس خواست که “آقایان مطالبه گر باشند.” البته منظور از مطالبه، مطالبه معیشت و کار و زندگی مردم نیست. این کلمه نیز مانند هر کلمه ای معنایش در این نظام قلب شده است. در نظام جمهوری اسلامی کلمات هم به قتل میرسند. برای نمونه در پاسخ به خواست رهبر، آیت الله سید احمد خاتمی در حاشیه ضیافت شام اظهار کرد: “چون رهبری گفته اند که نمایندگان خبرگان مطالبه گر باشند ما هم مطالبه گر هستیم. بهطور مثال در مسئله حجاب دغدغه آقایان بسیار جدی بود و پیشنهاد کردند درزمینهٔ این مسئله که در حال حاضر دارد تبدیل به فاجعه میشود، دولت از کارکنان خودش شروع کند ازجمله در بیمارستانها، مهمانداران هواپیماها و کارکنان سایر دستگاهها.” یا مطالبه دیگرشان این است که در انتخاب استاندارها نیز دخالت داشته باشند. هرچند این خواست خلاف قانون است اما ازنظر وی: “میتوان از اعضای خبرگان برای انتخاب استاندارها نظرخواهی کرد تا در آینده همکاریهای بیشتری انجام شود چراکه ما چارهای جز همکاری با یکدیگر نداریم و همه سوار بر یک کشتی هستیم.”

ترکیب این مجلس هر چه باشد، ملأ یا مُکلّا باشند، اصلاح طلب یا اصولگرا باشند، جز ضدیت با منافع مردم وظیفه دیگری ندارند. زباله دان تاریخ مدتهاست که در انتظار این دایناسورهاست.

کاوه بهرامی

از: پیک ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید