بعد از قاسم سلیمانی وزیر امور خارجه معاون وزارت خارجه دولت خامنه ای نیز معلوم شد: صادق لاریجانی: در مورد برنامه موشکی مذاکره نخواهیم کرد

سه شنبه, 2ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

سایت ملیون ایران: به سبب فعالیت های اخیر قاسم سلیمانی در رابطه با سیاست خارجی عده ای وی را وزیر خارجه واقعی ایران در دولت موازی علی خامنه ای شناخته اند. طبق این تعبیر اکنون بنظر میرسد آقای صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز مقام معاونت ایشان را در این دولت پذیرفته باشد!

خبر بی بی سی:

رئیس قوه قضائیه ایران: در مورد برنامه موشکی مذاکره نخواهیم کرد

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران با انتقاد از فشارهای دولت آمریکا بر سپاه پاسداران و برنامه موشکی ایران گفته است که کشورش در مورد توان دفاعی خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.

آقای لاریجانی امروز دوشنبه اول آبان (۲۳ اکتبر) در تهران گفت که هدف برنامه موشکی ایران دفاعی است و کسی نمی‌تواند از این کشور انتظار داشته باشد که از حق دفاع از خود محروم بماند.

او “آمریکا و همپیمانانش” را متهم کرد که ایران را ضعیف می‌خواهند و با یادآوری “حمایت آمریکا از رژیم صدام و قرار دادن ایران تحت شدیدترین ضربات موشکی” در دوران جنگ ایران و عراق گفت که جمهوری اسلامی تمام تلاشش را برای تقویت قدرت دفاعی و توان بازدارندگی خود بکار خواهد بست.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز گفته بود: “کسی نمی‌تواند راجع به قدرت نظامی کشور ما که بر مبنای قانون اساسی و دکترین دفاعی است، حرفی بزند. بعضی‌ها که می‌خواهند با ما حرف بزنند، تشریف بیاورند تا ببینیم چه کسی ضرر می‌کند. ما از آنها سئوال می‌کنیم وقتی در مقابل متجاوز می‌جنگیدیم آیا به ما اسلحه دادید یا به متجاوز؟ یا می‌پرسیم در شرایطی که مردم ما زیر بمباران موشک‌های دشمن بودند، آیا آنها حاضر شدند به ما سلاح پدافندی بدهند؟”

آقای لاریجانی در سخنرانی امروز خود در پاسخ به انتقاد رئیس جمهور و مقام‌های ارشد آمریکا از گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران گفت که “حضور ایران در سوریه و عراق با دعوت رسمی دولت‌های قانونی این کشورها بوده است”.

رئیس قوه قضائیه ایران با انتقاد از عملکرد آمریکا در افغانستان و عراق، ایالات متحده را متهم کرد که داعش را در منطقه ایجاد کرده بود و قصد داشت آن را سال‌ها نگه دارد، اما به گفته او، ایران و متحدانش موفق شده‌اند در مدتی کوتاه این گروه را از بخش عمده قلمروی خود عقب برانند.

آقای لاریجانی به دولت‌های اروپایی هم هشدار داد که “اگر بخواهند با آمریکا تقسیم کار کنند”، ایران جلوی آنها هم خواهد ایستاد.

او بار دیگر تصریح کرد: “گره زدن برجام به امور دفاعی جمهوری اسلامی کار غلطی است و ایران زیر بار آن نخواهد رفت”.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ۱۰ روز پیش در یک سخنرانی به شدت به توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام تاخت و اعلام کرد که پایبندی ایران به این توافق را تأیید نخواهد کرد.

آقای ترامپ با اشاره به برنامه موشکی ایران و اقدامات سپاه پاسداران در عراق و سوریه گفت که ایران به “روح برجام” پایبند نبوده است.

در پی این سخنرانی، دولت آمریکا سپاه پاسدران را مشمول تحریم‌ها و محدودیت‌های تازه قرار داد.

اما اتحادیه اروپا و قدرت‌های اروپایی بر لزوم پایبندی به برجام تأکید کردند و گفتند که این توافق یک توافق چند جانبه بین‌المللی است که شورای امنیت سازمان ملل با صدور یک قطعنامه آن را تأیید کرده است و آمریکا نمی‌تواند بطور یک جانبه آن را لغو کند.

با این حال مقامات اروپایی نگرانی از برنامه موشک‌های دوربرد و نفوذ ایران در منطقه را نگرانی‌هایی مشروع توصیف کردند و گفتند که در این نگرانی‌ها با دولت آمریکا همراه هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.