صدور حکم یک سال زندان و ممنوع‌الخروجی شهناز اکملی از سوی دادگاه انقلاب

پنجشنبه, 4ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

شهناز اَکملی،‌ مادر مصطفی کریم‌‌بیگی،‌ از جان‌باختگان اعتراض‌های سال ۸۸ در ایران، از سوی دادگاه دادگاه انقلاب اسلامی به «یک سال حبس تعزیری و محرومیت از هرگونه عضویت در فضای مجازی و گروه‌های سیاسی» محکوم شد.

منابع خبری رادیو فردا همچنین گفته‌اند که خانم اکملی ممنوع‌الخروج شده است.

تارنگار حقوق بشر در ایران نیز نوشته که این حکم از سوی قاضی احمدزاده، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است.

بر اساس این گزارش٬ اتهام وی «فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است.

مقام های قوه قضائیه تاکنون درباره خبر محکومیت خانم اکملی اظهار نظر نکرده‌اند.

شهناز اکملی ۲۳ مهرماه سال جاری در شعبه یادشده٬ محاکمه و در تیرماه سال جاری در شعبه دوم دادسرای اوین تفهیم اتهام شده بود.

وی بهمن ماه سال ۹۵ بازداشت شده و پس از حبس ۲۴ روزه در بند ۲۰۹ زندان اوین٬ با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده بود.

مصطفی کریم‌بیگی، فرزند خانم اکملی٬ در اعتراض های عاشورای ۱۳۸۸ در تهران٬ از سوی نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله از ناحیه سر قرار گرفت و درگذشت. خانواده وی می‌گویند پیکر او کالبدشکافی شده و اثر گلوله در پیشانی‌اش مشهود بود.

اعتراض های سال ۸۸ در واکنش به اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

باوجود سکونت وی در تهران، مأموران امنیتی اجازه دفن او را در شهر تهران ندادند و خانواده کریم‌بیگی مجبور شدند او را در روستای جوقین در شهریار تهران دفن کنند.

مادر مصطفی کریم‌بیگی در سال‌های گذشته به دلیل برگزاری مراسم سالگرد جان باختن پسرش و اظهاراتش درباره زندانیان سیاسی٬ همواره از سوی مقام‌های امنیتی تحت فشار قرار داشته است.

به دنبال بازداشت وی در سال گذشته٬ پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی٬ از دیگر جان‌باختگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خواستار آزادی وی شده بود.

خانم اعرابی در نامه‌ای که در وب‌سایت کلمه،‌نزدیک به میر حسین موسوی،‌از رهبران اعتراض های سال ۸۸،‌ منتشر شد٬ نوشته بود «ما هنوز پس از گذشت هفت سال از حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داغدار فرزندان شهید خود هستیم» و «بیش از ظلم رفته بر ما و داغ جوانان مان را تازه نکنید.»

وی بازداشت شهناز اکملی را «ناقض» حقوق شهروندی دانسته و گفته بود که «بیش از این خانواده‌های آسیب دیده ۸۸ را مورد بی مهری قرار ندهید.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.