آغاز به کار کمیته «اسلامی کردن دانشگاه‌ها»

شنبه, 23ام دی, 1391
اندازه قلم متن

daneshgah-tehran

روند اسلامی کردن دانشگاه ها در جمهوری اسلامی آغاز شد.

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر تشکیل کمیته ای در مجلس جمهوری اسلامی ایران با نامه کمیته اسلامی کردن دانشگاه ها، حال سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش مجلس از آغاز به کار این کمیته خبر میدهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با برنامه‌های این کمیسیون گفت: کمیته علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها از موضوعات مورد بررسی این کمیته است. در آخرین روز کاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کاری کمیته تحول علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها در رابطه با تدوین متون درسی در رشته‌های علوم انسانی توسط رئیس در کمیسیون قرائت شد.

آبان ماه سال جاری خورشیدی صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، از پایان “اسلامی کردن” رشته‌های علوم‌انسانی این دانشگاه خبر داده و گفته بود: «روان‌شناسی، علوم‌سیاسی و مدیریت در این دانشگاه، اسلامی شده و به تایید وزارت علوم رسیده و سایر رشته‌ها در انتظار تائید هستند. سپس این اقدام در تمامی دانشگاه‌های ایران صورت خواهد گرفت.»
موج دوباره اسلامی سازی دانشگاه ها پس از آن دوباره در جمهوری اسلامی ایران اوج گرفته است که طی ماه های اخیر آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، با حمله به مواد درسی دانشگاه ها در ایران به خصوص رشته های علوم انسانی، با غربی خواندن آنها، خواهان اسلامی شدن علوم انسانی در دانشگاه ها شد.

۲۴ دانشگاه تک جنسیتی راه اندازی کرده ایم

از سوی دیگر وزیر علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران خبر از افزایش تعداد دانشگاه های تک جنسیتی در این کشور شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون ۲۴ دانشگاه تک جنسیتی در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، در کشور راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا کامران دانشجو روز شنبه در دیدار بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد یک دانشگاه دخترانه در هر استان امکان انتخاب و قبولی داوطلبان را بیشتر تسهیل می‌کند.

دانشجو همچنین درباره اسلامی شدن دانشگاه‌ها یادآور شد: اسلامی شدن دارای ابعاد شکلی ظاهری همانند مناسبات دانشجویان و دانشگاهیان با یکدیگر و ابعاد ماهوی همانند محتوای دروس دانشگاهی است که البته باید به هر دو مقوله توجه داشت؛ هر چند که ماهیت اصل است اما نمی‌توان به این بهانه به شکل نپرداخت، همانطور که دستورات دینی و حتی عبادات نیز هم ماهیت دارد و هم شکل آن مشخص است.

وی ادعا کرد: اسلامی کردن دانشگاه‌ها به معنای ترویج و به کارگیری فرهنگ دینی و جاری ‌شدن احکام الهی در دانشگاه‌ها است، همچنین در رشته‌های مختلف تحصیلی بویژه در علوم انسانی، محتوای دروس باید منطبق با تعریف انسان در اسلام و جهان بینی توحیدی باشد.

وزیر علوم اظهارداشت: علم اقتصاد، علم روانشناسی و علوم دیگر با نگرش و بر پایه تعریف کدام انسان است و قرار است کدام انسان را به کدام سرمنزل مقصود برساند؟ بنا نهاد شده است که این موضوع نشان می دهد اگر انسان مادی و خوشبختی او مدّنظر این علوم باشد، به طور حتم با انسان توحیدی و خوشبختی تعریف شده در این جهان‌بینی متفاوت است.

وزیر علوم ادامه داد: حدود هشتاد سال است که دانشگاه‌های ما چه در مناسبات و چه در محتوا براساس الگوی غربی فعالیت می‌کنند بنابراین تغییر روند و رویه موجود امری زمان بر و نیازمند فرصت کافی است؛ قدم‌های خوبی که در این راستا برداشته شده است با هم‌فکری و همکاری همه مسوولان بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی زودتر به نتیجه خواهد رسید.

دانشجو اضافه کرد: ما باید فلسفه آموزش عالی و دانشگاه را بومی کنیم و از تقلید محض فلسفه آموزش عالی و دانشگاه به سبک غربی البته با حفظ نکات مثبت آن پرهیز کنیم.
از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.