دیوان عدالت اداری: دستور موقت صادره درباره سپنتا نیکنام به قوت خود باقی است

چهارشنبه, 17ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

دیوان عدالت اداری در ایران که در حکمی سپنتا نیکنام را از عضویت در شورای شهر یزد معلق کرده، در واکنش به گفته های رییس دفتر رییس جمهور ایران، حکم پیشین را معتبر دانسته و اعلام کرده صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه در این باره دستور تازه‌ای نداده است.

سپنتا نیکنام دوره قبل عضو شورای شهر یزد بود و این دوره هم رای آورد

رییس دفتر رییس جمهور ایران ساعاتی پیش از توافق مجلس و قوه قضاییه برای ادامه کار سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، خبر داده بود.

محمود واعظی به خبرنگاران گفته بود “تا زمانی که قانون تغییر نکند، سپنتا نیکنام می‌تواند مانند دوره قبل به کار خود ادامه دهد.”

منظور رییس دفتر حسن روحانی این است که تا زمانی که فعالیت اقلیت‌های مذهبی در شوراها بر اساس مصوبه‌ تازه‌ای “غیرقانونی” اعلام نشده، شورای نگهبان نمی‌تواند مانع فعالیت اعضای غیرمسلمان شوراهای شهر و روستا شود اما دیوان عدالت اداری پس از این اظهارات در اطلاعیه ای اعلام کرد “دستور موقت صادره در خصوص عضو شورای شهر یزد به قوت خود باقی است”.

شورای نگهبان ایران متشکل از شش فقیه و شش حقوقدان، فعالیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد را که در انتخابات اردیبهشت ماه دوباره انتخاب شده بود، معلق کردند.

این شورا اعتقاد دارد اصلا صلاحیت آقای نیکنام نباید از اول تأیید می شد.

این موضوع به جنجالی سیاسی در ایران تبدیل شد چون بسیاری از نمایندگان و چهره‌های سیاسی حتی اشخاص محافظه‌کار با تعلیق عضویت سپنتا نیکنام مخالفت کرده بودند.

امروز، چهارشنبه هفدهم آبان، محمود واعظی در جمع خبرنگاران توضیح داد که قوه مجریه اختیار دخالت در این موضوع را نداشته و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی بر عهده مجلس بوده است.

علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، چندی پیش گفته بود که اقدام شورای نگهبان برای تعلیق عضویت سپنتا نیکنام “غیرقانونی” است.

رییس دفتر حسن روحانی گفته که دراین باره دولت و مجلس با هم موافق بودند که “نمی‌توان قانون را ناگهانی تغییر داد.”

در قانون فعلی انتخابات شوراها که به تایید شورای نگهبان هم رسیده، عضویت اقلیت‌های دینی “شناخته شده در قانون اساسی” مورد تایید قرار گرفته و تاکید شده که اقلیت‌های دینی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.