ادعای استاندار تهران: در چهار سال اخیر با تجمعات مردمی هیچ برخوردی نشد

جمعه, 19ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

در حالی که طی چهار سال گذشته، تجمعات مسالمت‌آمیز بارها با دخالت و خشونت اعمال شده توسط پلیس مواجه شده و چندین تن از فعالان کارگری و مدنی به خاطر حضور در تجمعات مسالمت‌آمیز بازداشت شده و یا هم اکنون در زندان هستند، استاندار تهران روز ۱۹ آبان ماه مدعی شد که در طی چهار سال اول ریاست جمهوری حسن روحانی هیچ برخوردی با تجمعات انتخاباتی، سیاسی و اعتراضی مردم صورت نگرفته است.

محمد حسین مقیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا روز ۱۹ آبان ما گفت: «طی چهار سال گذشته یعنی در دولت نخست آقای روحانی در ارتباط با اجتماعات قانونی انتخاباتی، سیاسی و اعتراضی که مجوز رسمی دریافت کردند، هیچ‌گونه برخوردی نداشتیم و تمام کسانی که برای برگزاری اجتماعی خود از وزارت کشور مجوز گرفتند، موفق به برگزاری تجمعات خود شده و هیچ‌گونه برخوردی نیز با آن‌ها صورت نگرفته است.»

استاندار تهران در حالی از عدم برخورد با تجمعات در دوره اول روحانی گفته که تعدادی از تجمعات کارگری، علیه اسیدپاشی و تجمعات مسالمت‌آمیز خانواده‌های زندانیان در طی سال ۹۲ تا ۹۵ با برخورد شدید پلیس و ماموران امنیتی مواجه شده است.

همچنین آقای مقیمی به عنوان سند صحبت‌هایش به برگزاری صدها سخنرانی در سراسر تهران در طول انتخابات ریاست جمهوری امسال اشاره کرده و گفته «حتی در یک مورد مشکل نداشتیم و هیچ‌گونه برخوردی با برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان صورت نگرفت. این در حالی است که طبق فصل ششم قانون انتخابات ریاست جمهوری که مربوط به تبلیغات است، هر کاندیدای ریاست جمهوری و طرفدارانش طبق قانون برای برگزاری سخنرانی و تبلیغات تا زمان قانونی مشخص آزاد هستند بنابراین گفته مقیمی امتیازی برای دولت روحانی نیست.

همچینن طبق اصل‏ بیست و هفت قانون اساسی، تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏‌ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏ و به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد آزاد است‏.

محمدحسین مقیمی در صحبت‌هایش درباره قانونی بودن تجمعات مردمی در مقابل مجلس گفت: «تجمعات مردمی مقابل مجلس ابعاد امنیتی ندارد و مردم هر بار که مشکلی دارند، به راحتی مقابل مجلس جمع می‌شوند، حرف‌شان را به گوش نمایندگان می‌رسانند و محل را ترک می‌کنند و ما هیچ‌گاه از ناحیه این نوع تجمعات مردمی با مشکلات و چالش امنیتی روبه‌رو نبودیم.»

استاندار تهران حتی گفت برای برداشتن هر مانع امنیتی برای تجمعات مردمی در مقابل مجلس «اتفاقا به دنبال این هستیم که محوطه‌ای را به طور انحصاری برای برگزاری این نوع تجمعات در نظر بیگریم تا کسانی که اعتراضی دارند بتوانند در این محوطه صدای‌شان رل به گوش نمایندگان مجلس برسانند.

برخلاف آنچه استاندار تهران گفته نه تنها در طول چهار سال اول دوره ریاست جمهوری روحانی بلکه در دوره دوم نیز بسیاری از تجمعات مسالمت‌آمیز در مقابل مجلس و مکان‌های دیگر به آشوب کشیده شده و برخلاف آنچه او گفته مردم نتوانسته‌اند «حرف‌شان را «به گوش نمایندگان» برسانند.

حملات گسترده به تجمعات مردمی در دوره حسن روحانی

تجمع بزرگ مردمی علیه اسیدپاشی زنان اصفهان که در روز سی مهرماه ۱۳۹۳ در دو شهر تهران و اصفهان برگزار شد با ضرب و شتم و شلیک گاز اشک‌آور و بازداشت تعدادی از شهروندان منتهی شد.

روز سی مهرماه جمعی از فعالان حقوق زنان، فعالان سیاسی و شهروندان عادی در اعتراض به بی‌توجهی نمایندگان مجلس به اسیدپاشی‌های اخیر در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند همچنین در این روز جمعی از شهروندان اصفهان در مقابل دفتر دادگستری اصفهان تجمع کردند که با ضرب و شتم و بازداشت عده‌ای منجر شد. عکس‌ها و صحنه‌های زد و خورد ماموران امنیتی با مردم در این دو شهر هنوز در یوتیوپ قابل دیدن است.

آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا که از تجمع اعتراضی مردم اصفهان در آن روز مشغول عکاسی بود یک روز پس از آن در صبح اول آبان ماه در منزلش بازداشت شد.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که اکنون در زندان اوین است، یکی از اتهاماتش شرکت در تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اسیدپاشی است. خانم محمدی در گفت‌و‌گویی با کمپین در تاریخ ۹ اردبیهشت ۹۴ گفته بود: ««حتی حضورم در تظاهراتی که در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اسیدپاشی داشتیم با عنوان شرکت در اغتشاش آمده است. من در این مورد بازجویی مفصل شدم و گفتم من و صدها شهروند دیگر تجمع مسالمت آمیز داشتیم اما بازجو اصرار داشت که بگوید اغتشاش بوده است.»

مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان و زندانی سیاسی سابق نیز یک روز پس از تجمع اعتراضی ۳۰ مهرماه در مقابل مجلس بازداشت شد وهفتم بهمن ماه با قرار وثیقه ۷۰۰ میلیونی آزاد شد.

همچنین از تجمعات کارگری که در طول چهار سال دوره روحانی به ضرب و شتم و بازداشت کارگران منتهی شد می‌توان به تجمع مسالمت‌آمیز کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی در اعتراض به پرداخت نشدن تسهیلات مسکن در چهارم آذر ماه ۹۵ در مقابل ساختمان شهرداری تهران اشاره کرد که با هجوم یگان ویژه نیروی انتظامی، ضرب و شتم رانندگان و بازداشت تعدادی از آن‌ها به خشونت کشیده شد.

یکی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که در این تجمع حضور داشت و نخواست نامش فاش شود، به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود: «نیروهای انتظامی و گارد ضد شورش از همان ابتدا با باتوم و مشت و لگد اقدام به ضرب و شتم و متفرق کردن کارگران معترض کردند و تعدادی از کارگران معترض همم بازداشت شدند، بعضی از بازداشت شدگان آسیب جدی دیدند که به بیمارستان منتقل شدند و بقیه هم پس از چند ساعت آزاد شدند.»

از تجمعات دیگری که مقابل مجلس شورای اسلامی به ضرب و شتم و بازداشت مردم ختم شده، تجمع شاگردان و دوست‌داران محمد علی طاهری در تاریخ اول آذر ماه ۹۵ است. حدود ۳۰۰ نفر در روز اول آذر ۹۵ به مجلس شورای اسلامی برای تحویل نامه تظلم خواهی به نمایندگان مجلس رفته بودند که با حمله لباس شخصی‌ها مواجه و حدود ۵۰ نفر از این تعداد دستگیر و پس از چند ساعت تا چند روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شدند.

همچنین روز ۳۰ ابان ۱۳۹۴ جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی در اعتراض به وضعیت زندانیان خود و همچنین شاگردان محمدعلی طاهری در اعتراض به حکم اعدام آقای طاهری در مقابل زندان اوین تجمع کردند که با ضرب و شتم و بازداشت تعدادی از آن‌ها منتهی شد. بازداشت‌شدگان که از جمله پدر سعید زینالی، جوانی که در ۱۸ تیر ۷۸ در جریان کوی دانشگاه بازداشت و تاکنون از او خبری در دست نیست و مادر امید علی شناس، زندانی سیاسی از جمله این بازداشت شده‌ها بودند همگی آن‌ها در دادگاهی در ۲۰ بهمن ماه به «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی و حمایت از سرکرده فرقه عرفان حلقه» متهم شدند.

اما به ضرب و شتم کشیدن مردم در تجمعات مسالمت‌آمیز فقط به دوره اول ریاست جمهوری روحانی ختم نمی‌شود بلکه سه ماه پس از انتخاب او برای دومین بار در تاریخ ۲۸ شهریور ۹۶ نیروهای گارد ضد شورش به تجمع کارگران ماشین آلات «هپکو» و تجمع کارگران «ساخت و ساز صنایع آذرآب» که هر دو کارخانه در شهر اراک قرار دارند، حمله کرده و کارگران را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این کارگران چهار ماه مزد خود را دریافت نکرده بودند.

تصاویری از این دو تجمع در در فضای مجازی همچنان قابل رویت است. در یکی از این ویدئوها کارگران معترض خطاب به نیروهای پلیس شعار می‌دهند: «کارگر بیچاره، کتک زدن نداره.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.