حمایت شماری از هنرمندان ایرانی از «حق» انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز

سه شنبه, 12ام دی, 1396
اندازه قلم متن


از راست بالا: علیدوستی، افشار، عصار، میلانی، فرح‌نژاد و ماز جبرانی

در ادامه اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران، شماری از هنرمندان داخل کشور از حق شهروندان برای انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت کرده و خواستار پرهیز از سرکوب و خشونت شده‌اند. گروهی از هنرمندان ایرانی در خارج نیز حمایت خود از معترضان را ابراز کرده‌اند.

ترانه علیدوستی، بازیگر ایرانی، از نیروهای امنیتی و انتظامی خواسته از «برخورد فیزیکی» با معترضان خودداری کنند: «به نوبه خود خواهش می‌کنم این رویه را همین‌جا متوقف کنید با مردم معترض برخورد فیزیکی نکنید؛ خشم آن‌ها را درک کرده و آرامشان کنید».

خانم علیدوستی افزوده است: با هر نگرشی امانت‌دار جان و سلامتی‌شان باشید؛ چه معترضین، چه بازداشت‌شدگان. انتظار داریم در امنیت باشند و در پناه قانون.

مهناز افشار، بازیگر، نیز توئیت کرده است: این صدای مردم معترض است و جواب صدای اعتراضشان باتوم و گاز اشک آور نیست.


تهمینه میلانی، نویسنده و کارگردان به‌نام، ضمن ابراز مخالفت با «تخریب و خشونت» اما تاکید کرده «باور دارم بی‌شک این صحنه حاصل دخالت و نقشه دشمن نیست».

خانم میلانی می‌گوید: این صحنه یعنی مردم از هر گروه سنی و طبقاتی خشمگین هستند… یعنی خواهان احترام به حقوق شهروندی و حقوق فردی خود هستند.

علیرضا عصار، خواننده و آهنگساز، از دیگر کسانی‌ست که سخنانش در حمایت از شهروندان طی ساعت‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرده‌است.

آقای عصار روز ۱۱ دی ماه در جریان کنسرتش در تهران، گفته است: خیلی از ما موافق برخی اتفاقات نیستیم؛ مانند شیشه شکستن… اما حق با مردم است… مسئولان در هر سمتی هستند دقت کنند که این مردم حقیقتا شایستگیشان بیشتر از این حرف‌هاست که در کشوری با این همه ثروت، این‌قدر سخت زندگی کنند.


حمید فرخ‌نژاد، بازیگر، در صفحه اینستاگرام خود جمله‌ای از پیامبر اسلام نقل کرده که: حکومت با کفر باقی می‌ماند، اما با ظلم دوامی نخواهد داشت.

آقای فرخ‌نژاد نوشته‌است «مطالبه‌گری و اعتراض حق ماست، جلوی کسانی که اعتراضاتِ به‌حق شما را به خشونت می‌کشانند و از آن سوءاستفاده می‌کنند را بگیرید، آسیب به اموال عمومی یعنی به انحراف کشیدن اعتراض حقه شما».

مهدی کرم‌پور، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان، نیز با «روش‌های خشونت‌آمیز بعضی از معترضان» مخالفت کرده، اما افزوده است «غارت اموال عمومی هم» اشتباه است. آقای کرم‌پور می‌گوید: همه باید صدای مردم را بشنوند… با مردم صادق باشید. خسته‌اند و روش نمی‌دانند، اما حق‌شان را می‌خواهند. تدبیر کنید.

شماری از هنرمندان ایرانی در خارج از کشور نیز حمایت خود را ابراز کرده‌اند.

فرامر اصلانی، خواننده، می‌گوید: همیشه قدرت در دست مردم است. ماز جبرانی، کمدین و بازیگر ساکن ایالات متحده، گفته از ابتدا تظاهرات و اعتراضات را دنبال کرده و ابراز امیدواری کرده مردم اجازه پیدا کنند درخواست‌های خود را به‌طور مسالمت‌آمیز بیان کنند.

گوگوش نوشته است: نسلی که نخواهد سوخت. #فقط آزادی. داریوش و ابی نیز پیام‌هایی در حمایت از معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.


شیرین نشاط، دیگر هنرمند مشهوری‌ست که روز دوشنبه در صفحه اینستاگرامش نوشت: بار دیگر ایران و این لحظات دلهره‌آور. امیدوار هستم؛ امیدوار به صلح، به عدالت، و پرهیز از خون‌ریزی مردم ایران.

هاتف و منصور، خواننده و رضا دقتی، عکاس، از دیگر چهره‌هایی بودند که در ساعت‌ها و روزهای گذشته واکنش و حمایت خود را از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران بیان کرده‌اند.

اعتراضات در شهرهای مختلف ایران روز دوشنبه، برای پنجمین روز پیاپی، ادامه پیدا کرد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.