هاشمی شاهرودی آلمان را ترک کرد

پنجشنبه, 21ام دی, 1396
اندازه قلم متن


علیرغم شکایت یک سیاستمدار و حقوقدان آلمانی از هاشمی شاهرودی، او توانست با برخورداری از امکانات دیپلماتیک و با اسکورت پلیس آلمان از هانوفر به هامبورگ رفته و از آنجا به سوی ایران پرواز کند.

محمود هاشمی شاهرودی که از چند روز پیش در بیمارستانی در هانوفر تحت درمان بود، پیش از ظهر روز پنجشنبه (۲۱ دی/ ۱۱ ژانویه) آلمان را به سوی ایران ترک کرد.

شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی و رئیس پیشین قوه قضاییه ایران است. هم‌زمان با اقامت او در هانوفر، فولکر بک، سیاستمدار حزب سبزهای آلمان علیه او شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده، به دادستانی آلمان ارائه داد.

فولکر بک در شکایت خود شاهرودی را به “قتل، نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت” متهم کرده است. گفته می‌شود این شکایت روز دوشنبه (۸ ژانویه/ ۱۸ دی) صورت گرفته است.

دادستانی آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که شکایت علیه هاشمی شاهرودی را بررسی می‌کند؛ اما هم‌زمان رسانه‌های آلمان گزارش دادند که او ساعت ۹ صبح در حالی که توسط محافظان شخصی خود محافظت می‌شد بیمارستان هانوفر را ترک کرد.

بنابر این گزارش‌ها، ستونی از خودروهای دارای پلاک دیپلماتیک که از سوی پلیس آلمان اسکورت می‌شد، هاشمی شاهرودی را به فرودگاه هامبورگ رساندند. احتمال داده می‌شود حوالی ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به وقت آلمان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با هواپیمای “ایران‌ایر” به سوی ایران پرواز کرده باشد.

درباره سفر شاهرودی به هانوفر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته است که رئیس پیشین قوه قضاییه ایران “به علت یک بیماری سخت، خواستار مداوای خود در آلمان شده است”. وزارت خارجه آلمان تاکید کرده پس از بررسی پرونده‌های پزشکی شاهرودی و مطمئن شدن از بیماری‌اش، امکان سفر او فراهم شده است.

بر اساس اطلاعات دویچه وله، هاشمی شاهرودی از تاریخ ۲۱ دسامبر در آلمان به سر می‌برد و ویزای سفر او توسط سفارت آلمان در تهران صادر شده است.

گروهی از ایرانیان مخالف رژیم ایران در ترمینال شماره یک فرودگاه هامبورگ جمع شده‌ بودند تا مانع از خروج هاشمی شاهرودی از آلمان شوند.

در روزهای اقامت شاهرودی در هانوفر هم‌چنین گروه‌‌هایی از ایرانیان با حضور در مقابل بیمارستان محل اقامت او، خواستار بازداشت و محاکمه او بودند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.