وزیر کشور ایران درباره نارضایتی مردم: یک جرقه کافی است تا شعله‌ور شود

یکشنبه, 20ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

وزیر کشور ایران در تشریح دلایل و ریشه ناآرامی‌های سراسری دی ماه، گفته عوامل نارضایتی هنوز از بین نرفته و “یک جرقه کافی است تا شعله‌ور شود.”

عبدالرضا رحمانی فضلی، در دو مصاحبه جداگانه با روزنامه‌های همشهری و ایران چاپ تهران، هشدار داده که باید از آن حوادث “عبرت” گرفته شود و به مردم احترام گذاشته شود.

اعتراضات سراسری ششم دی ماه در چند شهر از جمله مشهد شروع شد و به گفته وزیر کشور به سرعت به ۹۰ شهر ایران گسترش یافت.

بر اساس آمار رسمی پنج هزار نفر به طور موقت بازداشت شدند. وزارت کشور می‌گوید بیشتر این افراد بعد از چند ساعت آزاد شدند و حدود ۸۰۰ نفر در زندان ماندند.

شماری از منتقدان دولت، عملکرد به گفته آنها “نامطلوب” حسن روحانی و مشکلات اقتصادی را ریشه نارضایتی عنوان کردند اما وزیر کشور ایران در مصاحبه خود، این موضوع را رد کرده و گفته مشکلات اقتصادی تنها دلیل اعتراض‌ها نبوده است.

گزارش تغییر سلیقه و سبک زندگی مردم به رهبر ایران

شورای امنیت وزارت کشور در گزارشی، ریشه ناآرامی‌های اخیر را به رهبر ایران، سران قوا و شورای عالی امنیت ملی گزارش داده است.

وزیر کشور ایران درباره محتوای این گزارش به روزنامه همشهری گفته دو عامل باعث ناآرامی‌های دی ماه شده است؛ یکی “عوامل نزدیک” شامل نارضایتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و دیگر سه “عامل دور” که از نظر او “عمیق‌تر” است و جمهوری اسلامی باید به آن توجه کند: تغییر نسل، تغییر سبک زندگی، و تغییرات تکنولوژیکی.

آقای رحمانی فضلی می‌گوید سبک زندگی مردم، سلیقه، تفریح، روابط و پوشش آنها دچار تغییرات اساسی شده است: “نوع سلیقه و انتخاب آنها به گونه‌ای است که منطق ما [حکومت] را برنمی‌تابد.”

به گفته وزیر کشور ایران، برای دیدن این تغییرات لازم نیست کسی راه دور برود: “داخل خانواده خودمان و در بچه‌های خودمان این تغییرات را می‌توانیم ببینم.”

وزیر کشور ایران درباره واکنش مقام‌ها به گزارش تغییرات اجتماعی و ناراآمی‌های دی ماه گفته “دستوراتی” درباره این گزارش داده شده که دولت مشغول پیگیری آن است.

خلاصه سخنان وزیر کشور درباره ریشه ناآرامی‌ها:

  • برای آنکه مردم به اعتراض‌ها نپیوندند، با گروه‌ها و جریانات سیاسی، کارگری و رسانه‌ها صحبت کردیم. همه جریانات سیاسی کمک کردند.
  • یک گروه، طیف و جناح یا معاندین و ضد انقلاب‌ها اعتراض‌ها را از بیرون سازماندهی نکرده‌اند. هرچند برای تشدید، هدایت و بهره‌برداری نهایت تلاش برای سوءاستفاده را کردند.
  • مردم اگرچه مشکلات اقتصادی دارند، اما اولویت اول‌ آنها امنیت است. به معاون سیاسی صدا و سیما زنگ زدم و گفتم همه آنچه را که اتفاق افتاده پخش کنید تا مردم ببینند اینهایی که در خیابان هستند، دنبال امنیت و اقتصاد و… نیستند.
  • وقایع پنج‌شنبه شروع شد اما نخستین تصاویر دو روز بعد از تلویزیون پخش شد. وقتی به صدا و سیما گفتم پخش کنید، با تعجب پرسیدند “آتش‌سوزی‌ها را هم نشان دهیم؟” گفتم “اول آتش‌سوزی را نشان بدهید” چون معتقدیم مردم امنیت‌شان را دوست دارند.
  • اعتراض به شهرهایی کشیده شد که خیلی‌ها اسم آنها را نشنیده بودند. سطح انباشتگی نارضایتی‌ها چنان بالا رفته و عمومی شده که در هر کجایی که امکان پیدا می‌کرد، ابراز می‌شد. باید واقعا عبرت بگیریم، اما به‌نظرم خیلی‌ها عبرت نگرفتند.
  • اگر بخواهید تغییر را مدیریت کنید باید جلوی آن حرکت کنید نه این‌که پشت سرش بروید. باید به مردم احترام بگذاریم و آنها را مشارکت دهیم. نحوه اداره امور عوض شده است.
  • صدا و سیما دیگر جریان اصلی نیست. فضای مجازی قوی‌تر از همه است. تعدادی سایت‌ها موضوع تجمع در پاسارگاد را پوشش دادند و فضایی به وجود آوردند که همه را نگران کرده بود که امکان دارد مسأله امنیتی شود. درباره رفراندوم اقلیم کردستان هم همین نگرانی وجود داشت.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.