عراقچی: ایران چند هفته دیگر درباره برجام تصمیم می‌گیرد

شنبه, 5ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی با ابراز رضایت از نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در وین گفت، مذاکرات تا چند هفته دیگر در همه سطوح ادامه پیدا خواهد کرد و پس از آن ایران تصمیم خود را روشن خواهد ساخت.

بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که به منظور بررسی پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برپا شده بود معاون وزیر خارجه ایران موضع این کشور را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی گفت که ایران “طی چند هفته آینده” به مذاکرات خود با طرف مقابل در همه سطوح ادامه خواهد داد و بعد از “طی این مراحل تصمیم خواهد گرفت که در برجام باقی خواهد ماند یا خیر.”

او در پایان این نشست تأکید کرد که با توجه به تعهد کشورهای اروپایی به تأمین خواسته ایران اطمینانش به حفظ توافق اتمی بیشتر شده است.

نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام جمعه ۴ خرداد (۲۵ مه) بنا به درخواست ایران برای بررسی خروج آمریکا از این توافق، پیامدهای آن و این که آیا بقیه اعضا بدون آمریکا قادر به حفظ برجام خواهند بود در وین تشکیل شد. در این نشست نمایندگان کشورهای امضاکننده توافق اتمی و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حضور داشتند.

عراقچی از این نشست ابراز رضایت کرد و گفت: «آن‌ها بر تعهد خودشان به مذاکرات فشرده با ایران تاکید کردند و تلاش دارند در زمینه‌های مختلفی از جمله نفتی و بانکی، بحث‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و تجارت، بیمه، مالی و بانکی بتوانند به راهکارهای عملی برای تامین خواسته‌های ایران برسند.»

او افزود: «حس ما این است که اروپایی‌ها، روسیه و چین به عنوان طرف‌های باقی‌مانده در برجام جدی هستند. آنها این تشخیص را داده‌اند که در بقای برجام منافع ایران بایستی محترم شمرده شود. آن‌ها اتحاد خودشان را در حمایت از برجام نشان داده و تاکید کردند که عادی‌سازی روابط و گسترش روابط تجاری با ایران بخش مهمی از برجام است.»

معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد که شرکت‌کنندگان در نشست ‌”اراده خود برای تداوم گفت‌وگوهای فشرده به منظور رسیدن به یک بسته همکاری را نشان دادند به طوری که ایران قادر باشد از منافع لغو تحریم‌ها در چارچوب برجام بهره‌مند شود.”

پیش از این خبرگزاری‌ها به نقل از یک مقام ارشد ایرانی در وین گزارش داده بودند که ایران خواستار آن است که اروپایی‌ها تا اواخر ماه مه بسته اقتصادی پیشنهادی خود برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را به ایران ارائه دهند.

این مقام با ابراز تأسف از این که ایران هنوز طرح جایگزین اروپایی‌ها را ندیده گفت که اروپایی‌ها باید تضمین کنند که تغییری در صادرات نفت ایران رخ نخواهد داد و این کشور همچنان به سیستم بین‌المللی بانکی سوئیفت دسترسی خواهد داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام از مقام‌های مذاکره‌کننده ایرانی خواسته بود که از اروپایی‌ها “تضمین عملی” بگیرند. او شروطی تعیین کرده و از جمله گفته بود، کشورهای اروپایی باید متعهد شوند که بحث برنامه موشکی و حضور ایران در منطقه را مطرح نکنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که بارها توافق اتمی با ایران را “بد” نامیده است سرانجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ (مه ۲۰۱۸) خروج این کشور از برجام را اعلام کرد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.