پرونده سازی برای ده کارگر معترض هپکو به اتهام اخلال در نظم

چهارشنبه, 9ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

ده کارگر معترض کارخانه هپکو به اتهام اخلال در نظم عمومی و شرکت در تجمعات غیرقانونی به دادسرای اراک احضار شدند. پنج نفر از کارگران احضار شده، روز هفتم خرداد پس از مراجعه به دادسرای اراک، به دستور معاون دادستان بازداشت شدند و با سپردن وثیقه آزاد شدند.

۹۰۰ کارگر کارخانه ماشین‌سازی هپکو اراک که به حقوق معوقه چندماهه و نامشخص بودن وضعیت شغلیشان معترضند، ۳۱ اردیبهشت برای دومین بار در سال جدید در مقابل این کارخانه تجمع کردند. خبرگزاری ایلنا نوشته دادستانی اراک ده تن از کارگران هپکو را در پرونده‌ای گروهی به اتهام «اخلال در نظم جامعه» و «شرکت در تجمعات غیرقانونی» به دادسرا احضار کرده است. این اتهامات در صورت اثبات در دادگاه، می‌تواند تا پنج سال زندان به دنبال داشته باشد.

دادستانی اراک پنج کارگری را که پس از دریافت احضاریه، روز هفت خرداد به دادستانی مراجعه کردند، بازداشت کرد. منابع کارگری نوشتند این کارگران پس از تجمع همکارانشان در اعتراض به دستور معاون دادستان اراک و با سپردن وثیقه تا زمان دادگاه آزاد شدند. احضار کارگران هپکو درحالی ا‌ست که پیش از این کارگران هپکو برای پیگیری مطالبات صنفی خود با نهادهای دولتی و مراجع قضایی همانند استانداری، دفتر نماینده ولی فقیه در استان، فرمانداری‌ها و چند نهاد امنیتی و نهاد قضایی نامه‌نگاری کرده‌اند.

کارگران کارخانه ماشین‌سازی هپکو از تاریخ ۲۳ اردبیهشت تا ۲۶ اردبیهشت ماه دست به اعتراض زدند. آنها در روز اول در مقابل کارخانه تجمع کردند و روز دوم و سوم و چهارم خط راه‌آهن شمال به جنوب را مسدود کردند. این ۹۰۰ کارگر معترض که ماه‌ها حقوق دریافت نکرده‌اند روز ۲۶ اردبیهشت ماه با میانجی‌گری مسوولان اراک و کارفرما برای پیگیری خواسته‌هایشان به مدت پنج روز دست از اعتراض برداشتند اما با بی‌توجهی کارفرما دوباره در ۳۱ اردیبهشت اعتراض خود را آغاز کردند

کارخانه هپکو یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید‌کننده ماشین‌آلات راه‌سازی در ایران است که در سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت‌های بین‌المللی شروع به کار کرد. این کارخانه پس از انقلاب تحت نظارت دولت قرار گرفت اما از سال ۱۳۸۶ به جریان خصوصی واگذار شد. ماشین سازی هپکو که زمانی سالیانه ۲۴۰۰ دستگاه تولید می‌کرد، سال ۱۳۹۵ تنها ۱۴ دستگاه تولیدی داشته و در سال ۱۳۹۶ نیز فقط هشت دستگاه تولید کرده است.

از اوایل دهه ۹۰، مشکلات هپکو جدی‌تر شد و کارگران این کارخانه طی سال‌های گذشته بارها در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مشکلات صنفی دست به اعتراض زده‌اند. به عنوان مثال در دی ماه ۹۵ برای هشت روز متوالی کارگران این کارخانه دست به اعتراض زدند. همچنین روز ۲۸ شهریور ۹۶ تجمع گسترده کارگران هپکو به همراه تجمع کارگران «ساخت و ساز صنایع آذرآب» با حمله گسترده نیروهای گارد ضد شورش مواجه شد.

یک فعال کارگری در آن روز به کمپین گفت: «پلیس و گارد ضد شورش حمله کرد و هر کس جلوش بود بازداشت کرد و کتک زد و به پلیس امنیت برد، هنوز نمی‌دانیم چند نفر بازداشت شده‌اند و یا چه اتهامی برایشان در نظر گرفته‌اند ولی صحبت از بیست، سی بازداشتی است.»

داود میرزایی، دبیر اجرایی تشکل دولتی خانه کارگر اراک، روز ۲۴ اردبیهشت ماه برای حل مسئله هپکو از رییس جمهور کمک خواست و گفت حل مشکلات ۹۰۰ کارگر این کارخانه نیازمند ورود شخص رییس جمهور به این موضوع است: «مشکل هپکو یک بلای طبیعی بزرگ مانند سیل و زلزله است و باید ستاد مدیریت بحران کشور با دستور شخص رییس جمهور این مشکل را برطرف کنند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.