ترامپ: ایرانی‌ها روزی به من خواهند گفت بیایید توافق کنیم

پنجشنبه, 21ام تیر, 1397
اندازه قلم متن


ترامپ و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا – رئیس جمهوری آمریکا از توافق کشورهای عضو ناتو با افزایش بودجه نظامی خود به میزان توافق شده و “تقویت” ناتو خبر داده است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از احتمال توافق هسته‌ای با ایران و امید به خلع سلاح اتمی جهان صحبت کرده است. او همچنین از توافق اعضای ناتو با افزایش بودجه نظامی خود خبر داده است.

رئیس جمهوری آمریکا امروز پنجشنبه، ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه) در سخنان خود پس از شرکت در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل، با اشاره به اختلاف آمریکا و ایران گفت: “می‌دانم آنها با مشکلات فراوانی مواجه هستند و اقتصادشان در شرف سقوط است اما من این را به شما می‌گویم که روزی به من تلفن خواهند زد و خواهند گفت که بیایید توافقی بکنیم.”

آقای ترامپ در پاسخ به سوال جمال‌الدین موسوی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی گفت پس از انتخاب او به ریاست جمهوری آمریکا، “ایرانی‌ها الان نسبت به قبل با احترام بیشتری با ما برخورد می‌کنند.”

رییس جمهوری آمریکا افزود که “آنان در حال حاضر درد زیادی را متحمل می‌شوند.”

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی توافق هسته‌ای با ایران – برجام – را “بدترین توافق آمریکا” توصیف کرد و گفت که خواستار مذاکرات مجدد و به گفته او، توافق بهتری خواهد شد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم در سخنانی بار دیگر از متحدان آن کشور خواست حداکثر فشار را بر ایران وارد کنند و خواستار قطع تمامی منابع درآمد ایران شد.

“اعضای ناتو با افزایش بودجه نظامی خود موافقت کردند”
دونالد ترامپ پس از شرکت در اجلاس ناتو با تاکید بر تعهد خود به حفظ ناتو، گفت سایر کشورهای عضو این پیمان با افزایش بودجه نظامی خود موافقت کرده‌اند. او

رییس جمهوری آمریکا گفت که در این جلسه، “پیشرفت قابل توجهی در زمینه تامین هزینه ناتو به دست آوردیم.” وی گفت که رهبران این کشورها موافقت کردند که بودجه نظامی خود را به نحو قابل توجهی افزایش دهند.

آقای ترامپ گفت: “من به همه گفتم که اگر تعهداتشان [در مورد بودجه نظامی] را به میزان قابل توجهی افزایش ندهند من خیلی ناخرسند خواهم شد زیرا ایالات متحده مبلغ عظیمی را پرداخت می‌کرده است، شاید حدود نود درصد هزینه ناتو را، و حالا مقامات و کشورهای دیگر هم شروع می‌کنند که تعهدات خودشان را بیشتر کنند.”

رئیس جمهوری آمریکا گفت که روز گذشته ناخرسندی خود از شرایط فعلی را به اطلاع رهبران کشورهای عضو رساند و افزود “و حالا آنها به مقدار قابل توجهی تعهداشان را بیشتر کرده‌اند و ما امروز یک ناتوی خیلی خیلی خیلی قوی، و خیلی خیلی راضی داریم که از ناتوی در دو روز پیش خیلی نیرومندتر است.” او این نظر را رد کرد که فشار او بر کشورهای عضو و اظهاراتی که در انتقاد از کمبود بودجه نظامی آنان کرد، باعث تضعیف ناتو شده و گفت که “ما خیلی متحد، خیلی نیرومند هستیم، مشکلی هم نیست.”

در پی نشست روز پنجشنبه، رهبران ناتو بیانیه مشترکی را منتشر کردند که در آن بر ادامه تعهد تمامی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو – بر حفظ و تقویت این سازمان و تلاش برای حمایت از امنیت و استقلال کشورهای عضو و کمک به حفظ صلح جهانی تاکید شده است.

یکی از موضوعاتی که آقای ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود گنجانده بود، تلاش برای وادار کردن اعضای ناتو به قبول مسئولیت بیشتری در قبال هزینه‌های این سازمان بود. پیشتر، اعضای ناتو موافقت کرده‌ بودند که بودجه نظامی خود را به ۲ دو درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهند اما تا کنون، بودجه نظامی اکثر ۲۹ عضو این سازمان کمتر از این میزان بوده است.

در نشست روز گذشته، دونالد ترامپ گفت که تمامی کشورها باید به تعهد خود در این زمینه عمل کنند و پیشنهاد کرد که به تدریج، بودجه نظامی این کشورها تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. در حال حاضر، بودجه نظامی آمریکا بالاتر از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی است اما به دلیل ابعاد بزرگ اقتصادی آن کشور، این مبلغ بخش بزرگی از بودجه نظامی ناتو را تشکیل می‌دهد.

روز گذشته، برخی رسانه‌های خبری گفتند که رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده است که اگر سایر کشورهای عضو ناتو بودحه نظامی خود را به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش ندهند، ایالات متحده از پیمان ناتو خارج خواهد شد و گفتند که چنین اقدامی به معنی فروپاشی این سازمان خواهد بود. روز پنجشنبه، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که دونالد ترامپ چنین تهدیدی نکرد هر چند گفت که در صورت عدم موافقت اعضای ناتو، “آمریکا به تنهایی عمل خواهد کرد.” او گفت که با وجود انتقادات تند رئیس جمهوری آمریکا از سایر کشورها، “مذاکرات روز گذشته متعادل و با احترام متقابل همراه بود.”

آقای مکرون در عین حال گفت که اعتقاد ندارد که نظر دونالد ترامپ در مورد افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو به ۴ درصد تولید ناخالص آنها “عقیده‌ای خوب یا عملی باشد.” در حال حاضر، جمع بودجه نظامی ناتو به حدود ۷۰ درصد کل بودجه نظامی جهان بالغ می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا قبل از سفر به اروپا گفته بود که خواستار افزایش مشارکت مالی بیشتر سایر کشورهای عضو ناتو خواهد شد و قبل از شرکت در نشست روز گذشته سران ناتو، از آلمان به خاطر سرمایه‌گذاری در طرح خط لوله انتقال گاز روسیه به جای افزایش بودجه نظامی خود به شدت انتقاد کرد.

آقای ترامپ در مورد روسیه هم گفت که در ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مطرح خواهد کرد. او گفت که در زمینه‌های مختلف با رئیس جمهوری روسیه تبادل نظر می‌کند و در انتظار نهایی خود از چنین مذاکراتی، اظهار داشت: “بهترین انتظار من این است که دیگر در دنیا اسلحه اتمی نباشد، درگیری و جنگ نباشد، و مشکلی نباشد، هدف نهایی من این است.”

آقای ترامپ در سفر کنونی به اروپا پس از شرکت در نشست اعضای ناتو، به بریتانیا سفر خواهد کرد و هفته آینده برای ملاقات با رئیس جمهوری روسیه به هلسینکی، پایتخت فنلاند خواهد رفت.

او و همسرش امروز، پنجشنبه، وارد بریتانیا شد. اگرچه از زمان پایان جنگ دوم جهانی، تقریبا تمامی رئیسان جمهوری آمریکا کوتاه مدتی پس از آغاز دوره زمامداری خود بازدیدی رسمی از بریتانیا به عمل آورده‌اند اما سفر آقای ترامپ به بریتانیا یک سفر رسمی نیست. برای رئیس جمهوری آمریکا و خانم ترامپ شرکت در میهمانی شام نخست وزیر، حضور در مراسم نظامی، دیدار با ملکه و سفر به اسکاتلند برای استراحت برنامه‌ریزی شده اما تشریفاتی که معمولا در بازدیدهای رسمی وجود دارد در این برنامه پیش‌بینی نشده است.

مخالفان سیاست آقای ترامپ در نظر دارند همزمان با حضور او در بریتانیا تظاهراتی برگزار کنند هر چند برنامه او به نحوی است که ناظر این تظاهرات نخواهد بود.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.