نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: مردم مدتهاست چشم‌شان به گوشت نخورده و برنج نمی‌خورند/بسته‌های حمایتی هلال احمر دردی دوا نمی‌کند/ استان در حال خالی شدن است

سه شنبه, 16ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


عضو شورای روستای رشید با اشاره به شرایط بسیار بحرانی استان سیستان و بلوچستان گفت: اینجا دیگر مساله مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها نیست بلکه مردم از استان مهاجرت می‌کنند. اینجا کودکان بدون صبحانه به مدرسه آمده و گرسنه راهی خانه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عزیز سارانی (نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهرستان زابل) با اشاره به وخیم‌تر شدن شرایط در این منطقه به علت خشکسالی گفت: ما منتظر محموله‌های هلال احمر هستیم. در برخی از روستاها شرایط بسیار بحرانی است و آنها در اولویت قرار دارند.

وی با بیان اینکه بخش سیستان دارای ۸۰۰ روستا است، افزود: شرایط روستاهای اطراف زابل بحرانی‌تر از بقیه است. البته روستاهای اطراف چابهار نیز به شدت از نظر میزان دسترسی به آب، دچار مشکل هستند.

در اطراف زابل ریزگردهای بسیار خطرناکی وجود دارد

سارانی با بیان اینکه هر بخش از استان با مشکل خاصی روبرو است، در خصوص معضلات روستاهای اطراف زابل تصریح کرد: در اینجا ما با مشکل شدید ریزگردها روبرو هستیم. در اطراف زابل ریزگردهای بسیار خطرناکی وجود دارد و بادهای ۱۲۰ روزه تبدیل به ۱۸۰ روزه شده و واقعا وحشتناک است.

عضو شورای روستای رشید با اشاره به اینکه به خاطر خشکسالی کشاورزی کاملا از بین رفته است، افزود: تنها امید مردم منطقه به کشاورزی بود که آن‌هم به خاطر خشکسالی از میان رفته است و با قطع شدن آبی که از سمت افغانستان می‌آمد، امید مردم تبدیل به یاس شد.

آب بوی نامطبوعی داشته و مزه آن نیز بسیار بد است

وی با بیان اینکه در اطراف سیستان آب لوله‌کشی وجود دارد و روستاهای بلوچستان از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند، افزود: البته در اطراف زابل آب لوله‌کشی مدام قطع شده و کیفیت آن نامناسب است. آب بوی نامطبوعی داده و مزه آن نیز بسیار بد است و قابل شرب نیست. در این منطقه زندگی مردم فقط از طریق یارانه ۴۵ هزار تومانی تامین می‌شود.

دیگر کسی نمی‌تواند برنج خریداری کند

سارانی درباره وضعیت تغذیه‌ در این منطقه گفت: برخی از مردم ماه‌هاست که چشم‌شان به یک تکه گوشت هم نیفتاده است و با نان خشک سر می‌کنند. با این شرایط بحرانی دیگر کسی نمی‌تواند برنج خریداری کند، وقتی برنج به کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان می‌رسد یعنی شرایط بسیار اسفناک است به خصوص در این چند روزی که قیمت ارز افزایش یافت و قیمت‌ها به شدت بالا رفت.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها، توانایی خرید را از مردم گرفته است، افزود: خشکسالی موجب ایجاد پدیده حاشیه‌نشینی در اطراف زاهدان، زابل و چابهار شده و همه این شهرها را با مشکل روبرو کرده است. مساله‌ی ما دیگر مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها نیست بلکه مساله این است که مردم از استان مهاجرت می‌کنند.

مردم در حال خروج از استان هستند

وی در پاسخ به این سوال که پدیده مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها چه اندازه تشدید شده، افزود: می‌توانیم بگوییم روند حاشیه‌نشینی باتوجه به شرایط امسال افزایش پیدا کرده و وضعیت رو به وخامت است. مردم در حال خروج از استان هستند و ساکنین استان سیستان و بلوچستان به استان‌های دیگری چون خراسان رضوی به صورت مجردی یا همراه با خانواده برای کار مهاجرت می‌کنند.

عضو روستای شورای رشید، درباره احتمال شیوع بیماری در میان مردم نیز گفت: اینجا کودکان بدون صبحانه به مدرسه آمده و گرسنه راهی خانه می‌شوند. به علت تعطیلی مدارس هنوز نمی‌توانیم در خصوص تاثیر کلی این مسائل روی سلامت کودکان اظهارنظر کنیم.

بیماری‌های تنفسی غوغا می‌کنند

وی با بیان اینکه سیستان تاکنون زیاد شاهد بروز بیماری ایدز نبوده است، گفت: به علت وجود ریزگردها اکثر مردم با بیماری‌های تنفسی دست در گریبان هستند و تصور می‌کنم که سیستان در خصوص بیماری سل در کشور رتبه اول را داشته باشد. می توان گفت اینجا بیماری‌های تنفسی غوغا می‌کند.

بسته‌های حمایتی هیچ دردی را دوا نمی‌کنند

سارانی با اشاره به کمک‌هایی که سازمان هلال احمر به این منطقه ارسال کرده است، گفت: این بسته‌های حمایتی برای مردم هیچ کاری نمی‌کند، مانند یک قرص مسکن است که فقط یک یا دو ساعت شما را آرام می‌کند اما مریضی دوباره ادامه پیدا می‌کند. باید به دنبال یافتن یک چاره اساسی برای مردم سیستان و بلوچستان باشیم.

وی ادامه داد: از بسته‌های حمایتی راضی نیستم چراکه هیچ دردی از مردم را درمان نمی‌کند. باید به مردم سیستان و بلوچستان به خاطر خشکسالی و خسارت‌های ناشی از آن غرامت بدهند. هیچ کارخانه و کارگاهی در اینجا وجود ندارد و تنها امید مردم کشاورزی بود.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه باید فارغ از کشاورزی به دنبال راه‌های دیگر درآمدزایی برای سیستان و بلوچستان باشیم، تصریح کرد: ما هم‌مرز با افغانستان هستیم اما با تعطیل کردن بازارچه‌های مرزی این منبع درآمد را هم برای مردم تعطیل کردند. مرز می‌تواند برای هر دو کشور یک فرصت باشد. مرز کاملا بسته شده است و مهاجرانی که به صورت غیرقانونی از افغانستان می‌آیند به صورت قاچاق از مرزهای بلوچستان وارد شده و به سمت پایتخت می‌روند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.