گزارشی از وضعیت فرهاد میثمی؛ فعال مدنی در پانزدهمین روز بازداشت

چهارشنبه, 24ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – فرهاد میثمی فعال مدنی پس از گذشت ۱۵ روز از زمان بازداشت کماکان در وضعیت نامعلومی در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد. آرش کیخسروی وکیل دادگستری روز یکشنبه ۲۱ مردادماه به همراه مادر آقای میثمی برای پیگیری وضعیت ای زندانی و طی مراحل ثبت وکالت‌نامه به دادسرای اوین مراجعه کرد ولی شعبه ۷ بازپرسی اوین با اشاره به تبصره ماده ۴۸ قانون دادرسی کیفری به آنها گفت که وکیل منتخب خانواده امکان اخذ وکالت این زندانی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرهاد میثمی فعال مدنی عصر روز سه‌شنبه ۹ مرداد توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او پس از ۱۵ روز کماکان در وضعیت نامعلومی در این محل به سر می‌برد.

آرش کیخسروی وکیل دادگستری درخصوص آخرین وضعیت فرهاد میثمی به گزارشگر هرانا گفت: “روز یکشنبه ۲۱ مردادماه به همراه مادر آقای میثمی برای پیگیری وضعیت ایشان و طی مراحل ثبت وکالت‌نامه به دادسرای اوین مراجعه کردیم ولی مسئولان شعبه ۷ بازپرسی با اشاره به تبصره ماده ۴۸ قانون دادرسی کیفری گفتند که امکان اعلام وکالت ندارید”.

آقای کیخسروی در ادامه افزود: “مادر آقای میثمی برای اعتراض بابت تماس‌های تلفنی روزهای اخیر با منزلشان و پخش صدای بازجویی همراه با شکنجه فرزندش نزد بازپرس پرونده رفته و بازپرس با بیان اینکه این ماجرا از سمت مسئولین اوین نبوده این قول را داده بود که آقای میثمی برای رفع نگرانی و اطمینان از سلامتشان با مادرشان تماس بگیرد”.

این وکیل دادگستری در ادامه با بیان اینکه از اتهامات آقای میثمی اطلاعی در دست نیست گفت: “بسیاری از این پرونده‌هایی که حالت امنیتی پیدا می‌کند هیچ مساله امنیتی در آن وجود ندارد، زمانی که نسبت به مساله‌ای نقدی از طرف شخصی صورت گرفته و یا اقدامی صورت گرفته سریعا از طرف نهادها به شکل امنیتی با موضوع و پرونده افراد برخورد می‌شود و این افراد از یک سری از حقوق اساسی خود محروم می‌شوند. در خصوص آقای میثمی نیز احتمال می‌رود در خصوص نقد حجاب اجباری بازداشت شده باشند، که به فرض انجام هم این نه علیه امنیت داخلی است و نه علیه امنیت خارجی و صرفا نظر افراد مختلف با نگرش‌های مختلف است؛ امنیتی کردن پرونده این افراد باعث تضییع حقوق اساسی آنها از جمله در ارتباط با معرفی وکیل در تبصره ماده ۴۸ قانون دادرسی کیفری که مربوط به جرائم امنیتی است می‌شود”.

لازم به یادآوری ایست عصر روز سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ فرهاد میثمی فعال مدنی در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

مطابق تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری جدید، متهمین امنیتی و سیاسی در مرحله تحقیقات مقدماتی باید وکیل خود را از لیست وکلای مورد تایید قوه قضائیه انتخاب کنند. مسئله ای که به ادعای نهادهای مدافع حقوق شهروندی پیامدی جز تضییع هر چه بیشتر حقوق متهمان نخواهد داشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.