ایران خواستار اخراج نیروهای مسلح کرد ایرانی از قلمرو عراق شد

چهارشنبه, 21ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران تهدید کرد که اگر عملیات نیروهای کرد ادامه یابد، “اتفاقی که برای فرماندهان آن‌ها افتاد دوباره رخ خواهد داد”. در حمله موشکی ایران به مقر احزاب کرد ایرانی ۱۶ نفر کشته و ۴۰ تن زخمی شدند.

سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) در حاشیه مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه علوم انتظامی امین، حمله موشکی ایران به مقر احزاب کرد ایرانی در خاک اقلیم کردستان عراق را تأیید کرد.

باقری گفت: «در سال ۷۵ مسئولان کردستان عراق و حزب منحله دموکرات تعهد کتبی داده‌اند که در ایران عملیات نکنند و ملت ایران دفاع را حق خود می‌داند.»

باقری در ادامه گفته است که اما از سال گذشته به تحریک آمریکا این عهد شکسته شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران افزود: «اقلیم کردستان تلاش کرد که از این اتفاق‌ها ممانعت کند و در حال حاضر هم دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان نباید اجازه دهند مقرهایی علیه ایران ایجاد شود و این‌ها مجرم هستند یا باید باقی‌مانده آن‌ها را به ما تحویل دهند و یا از کشورشان اخراج کنند.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران تهدید کرد که اگر این “اتفاقات ناامن‌ساز” ادامه یابد، “اتفاقی که برای فرماندهان آن‌ها افتاد دوباره رخ خواهد داد”.

حمله موشکی ایران روز شنبه ۱۷ شهریور (هشتم سپتامبر) در خلال برگزاری پلنوم ستاد مرکزی حزب دموکرات کردستان (حدک) انجام گرفت.

آسو حسن‌زاده، سخنگوی دفتر سیاسی و معاون دبیرکل “حدک”، بعد از این حمله به دویچه وله گفت که موشک‌باران یک ساعت و نیم پس از شروع پلنوم انجام شده و پس از آن، هم مقر حدک و هم مقر حزب دموکرات کردستان ایران، با آتش توپخانه گلوله‌باران شدند. او همچنین گفت در این حملات از پهباد نیز استفاده شده است.

حسن‌زاده همچنین خبر داد که مصطفی مولودی و خالد عزیزی، دبیرکل و دبیرکل سابق حزب و سایر اعضای هیات سیاسی زخمی شده‌اند.

حزب دمکرات کردستان (حدک) نیرویی منشعب‌شده از حزب دمکرات کردستان ایران است که مصطفی مولودی رهبری آن را برعهده دارد. دبیرکلی حزب دمکرات کردستان ایران نیز بر عهده مصطفی هجری است. قرارگاه‌های این هر دو حزب اپوزیسیون جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق واقع شده است.

اندک‌زمانی پس از حملات موشکی سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد در کوی‌سنجق، دولت اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای آن را محکوم کرد. در بیانیه اقلیم کردستان عراق هم‌زمان استفاده از خاک این منطقه خودمختار برای انجام عملیات علیه جمهوری اسلامی محکوم شده است.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده است که بعد از حمله موشکی ایران مقام‌های عراقی به “نقض حاکمیت خود” از طرف ایران اعتراض کردند. در عین حال عراق اعلام کرده است که از قلمروی این کشور نباید علیه همسایگانش استفاده شود.

خبرگزاری فرانسه ضمن اشاره به فعالیت احزاب کرد ایرانی نوشته است که حزب دمکرات کردستان ایران یکی از قدیمی‌ترین احزاب ایرانی است. این حزب در سال ۲۰۱۶ فعالیت نظامی خود را از سرگرفت و درگیری​‌ها میان پیشمرگه‌​های کرد ایرانی و نیروهای سپاه پاسداران در منطقه افزایش پیدا کرد.

اما حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به مقر دو شاخه از حزب دمکرات کردستان ایران در اقلیم کردستان عراق یکی از سخت‌ترین حملات بوده است که بر اثر آن ۱۶ تن از نیروهای کرد کشته و بیش از ۴۰ تن نیز زخمی شدند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.