ملک سلمان: به برنامه‌ هسته‌ای و موشکی ایران پایان دهید

سه شنبه, 29ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نطق سالانه خود در مجلس مشورتی عربستان از جامعه جهانی خواست به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران پایان دهد.

او همچنین گفت کشورش با سرمایه‌گذاری بی سابقه در حال تحول و تغییراتی بزرگ در چارچوب افق ٢٠٣٠ است.

این نخستین سخنرانی عمومی پادشاه عربستان بعد از قتل جمال خاشقجی است؛ روزنامه‌نگاری که در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسید.

عربستان پس از این قتل زیر فشار بین‌المللی قرار دارد اما پادشاه عربستان در این نطق به این بحران اشاره‌ای نکرد هر چند از دستگاه قضایی و دادستان‌های عربستان تقدیر کرد.

پادشاه عربستان همچنین به محمد بن سلمان فرزند جوان و جانشین خود که انگشت اتهام در قتل خاشقجی به سمت او گرفته شده اشاره کرد و گفت از او خواسته تا بر توسعه منابع انسانی و آماده کردن جوانان برای آینده تمرکز کند.

در همین حال آلمان اعلام کرده که ١٨ شهروند عربستان را در رابطه با این قتل از ورود به کشور با استفاده از ویزای شنگن منع می کند.

امروز همچنین سردبیر روزنامه ینی شفق در روزنامه خود نوشت که نوار صوتی از زمان قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان “امروز یا این هفته” منتشر خواهد شد که حاوی “مکالمه بین قاتل‌ها، گفتگو با ریاض بعد از قتل و گفتگویی است که ثابت می‌کند محمد بن سلمان آمر قتل بوده است.”

“این اطلاعات دنیا را تکان خواهد داد، زلزله‌ای منطقه‌ای ایجاد خواهد کرد، کاخ سعودی را زیر و رو خواهد کرد و شرایطی تازه را برای ساختار جدید قدرت در منطقه فراهم خواهد کرد.”

دیروز (یکشنبه ۲۷ آبان) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت که نتوانسته به این نوار صوتی “وحشتناک”، “دردناک” و “خشن” گوش کند. آقای ترامپ گفت نظر خود را بعد از دریافت ارزیابی سیا فردا اعلام خواهد کرد.

برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، نتیجه گیری کرده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دستور قتل آقای خاشقجی را داده بود اما کاخ سفید هنوز بر این ارزیابی مهر تایید نزده است.

آقای ترامپ گفت محمد بن سلمان به او گفته است که از قتل خبر نداشته است.

جنگ یمن

ملک سلمان همچنین گفت کشورش از تلاش‌های سازمان ملل برای خاتمه دادن به جنگ یمن حمایت می کند.

در همین حال جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا یک هفته بعد از سفر به عربستان و امارت متحده اکنون در تهران است و یکی از محورهای گفتگو جنگ یمن و نقش ایران در منطقه خواهد بود.

آقای هانت که بعد از قتل جمال خاشقجی از “فرصت” استفاده کرده تا به بحران یمن خاتمه دهد در هفته‌های اخیر بر تلاش‌هایش افزوده و همچنین گفته بریتانیا از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای خاتمه دادن به جنگ یمن حمایت می‌کند.

عربستان سعودی به همراه امارات متحده دو کشوری ائتلافی هستند که با شورشیان حوثی در یمن می‌جنگند. عربستان سعودی ایران را متهم می‌کند که از این شورشیان حمایت می‌کند. آقای هانت پیش از سفرش به ایران گفت او از مقامات ایران خواهد خواست از سیاست‌های “بی‌ثبات‌کننده” خود در منطقه دست بردارد.

پادشاه عربستان همچنین گفت که این کشور با اعضا و کشورهای غیر عضو اپک در بازار نفت همکاری خواهد کرد.

او در نطق خود به مسئله فلسطین هم اشاره کرد و گفت برای عربستان سعودی فلسطین یک از مهمترین الویتها است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.