اختلاف نظر وزیر خارجه با خامنه ای: «سیاست نگاه به شرق معنی نمی‌دهد»

یکشنبه, 25ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، روز جمعه، ۲۳ آذرماه، در یک سخنرانی برای حزب ندای ایرانیان سیاست «نگاه به شرق» رهبر جمهوری اسلامی را زیر سوال برده و آن را «بی‌معنی» خواند.

آقای ظریف که به گزارش خبرگزاری ایسنا در چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان برای اعضای این حزب سخن می‌گفت تلاش می‌کرد سیاست خارجی مورد نظر خود را تبیین کند.

او در این سخنرانی تاکید کرد که به باور او دوران ابرقدرت‌ها «تمام شده»، اما مقامات جمهوری اسلامی نمی‌خواهند آن را باور کنند.

به باور آقای ظریف، سیاست «نگاه به شرق» در این دوران بی‌معنی است، همان طور که «نگاه به غرب» بی‌معنی است.

او توضیح داد: «از طیف‌های مختلف فکری‌مان و کسانی که طرفدار تعامل با دنیا هستند تا کسانی که به عنوان دلواپس شناخته می‌شوند یک اشتباه دارند؛ آن اشتباه این است که غرب را مرکز جهان می‌بینند. دنیای امروز ما دنیای پساغربی است.»

وزیر خارجه ایران ادامه داد:‌ «دنیا عوض شده و غرب مرکز عالم نیست، بنابراین سیاست نگاه به شرق معنی نمی‌دهد، همان طور که سیاست نگاه به غرب هم معنی نمی‌دهد، چون غرب به شرق و شرق به غرب نگاه می‌کند.»

این نظریه محمدجواد ظریف کاملا در مقابل نظر رهبر جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد که معتقد است در این دوران باید به شرق نگاه کرد، نظری که آن را آشکارا اعلام کرده و در عمل نیز پیاده کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مهرماه گذشته در دیدار با گروهی از «نخبگان جوان» ایران از سیاست «نگاه به غرب و اروپا» انتقاد کرد و گفت که «باید نگاه‌مان به شرق باشد، نه به غرب».

به اعتقاد آقای خامنه‌ای، «نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد».

در سال‌های گذشته، جمهوری اسلامی تحت رهبری علی خامنه‌ای عملا نیز «به شرق» روی کرده و بر تعامل و همکاری خود به‌ویژه با روسیه افزوده است، هم در خاورمیانه مانند سوریه و هم در عرصه بین‌المللی مانند سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی.

روسیه از تمام قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل علیه تهران حمایت کرده است.

 

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.