فرانسه خواستار توضیح ایران در مورد مرگ یک فعال در زندان شد

سه شنبه, 27ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

دولت فرانسه روز دوشنبه از ایران خواست در مورد مرگ وحید صیادی نصیری “بلاگر و فعال” اجتماعی در زندان توضیح دهد.

وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی-عقیدتی، هفته پیش پس از حدود دو ماه اعتصاب غذا در زندان لنگرود قم درگذشت. خانواده او روز چهارشنبه هفته پیش – ۲۱ آذر – از این موضوع باخبر شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای اشاره کرد که آقای صیادی نصیری “به خاطر فعالیت های سیاسی اش زندانی بود.”

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده که آقای صیادی در اعتراض به “شرایط بازداشت خود و نادیده گرفته شدن حقوقش” از روز ۱۳ اکتبر در اعتصاب غذا بود.

گفته می شود علت اعتصاب غذای او اعتراض به حبس در کنار مرتکبین جرایم کیفری و عدم رعایت اصل تفکیک جرایم بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین آمده است که مرگ آقای صیادی نصیری همزمان با “افزایش آزار مدافعان حقوق بشر در ایران” روی می دهد.

به گزارش خبرگزاری های دولتی در ایران مهدی کاهه، دادستان عمومی و انقلاب استان قم، گفت او در اثر بیماری کبد در بیمارستان درگذشت. او گفت آقای نصیری صیادی برای “توهین به مقدسات” در زندان بود.

برخی منابع خبری به نقل از نزدیکان وحید صیادی نصیری اظهارات دادستان قم را تکذیب کردند و گفتند که آقای صیادی نصیری به دلیل مشکلات معده و کبد ناشی از اعتصاب غذای طولانی مدت سرانجام به بیمارستان منتقل شد و کوتاه مدتی پس از آن، درگذشت.

با درگذشت این زندانی سیاسی، برخی نهادهای مدافع حقوق بشر خواستار اعزام بازرسان بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران شدند.

جمهوری اسلامی ایران از جمله معدود کشورهایی است که سال‌هاست شورای حقوق بشر سازمان ملل برای آنها گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین کرده است. دولت ایران به این گزارشگران اجازه سفر به ایران و بررسی شرایط حقوق بشر در این کشور را نمی‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا هم روز ۱۴ دسامبر در واکنش به خبر درگذشت وحید صیادی نصیری در زندان ابراز ضمن ابراز تاسف از این رویداد، از حکومت و مقامات جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

وحید صیادی نصیری مرداد ماه امسال در خانه مادرش در قم بازداشت که به اتهام “توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” بود. او پس از دستگیری، در دادگاه بدوی به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

دستگیری مرداد ماه آقای صیادی در حالی صورت گرفت که مدت زیادی از آزادی او از زندان نمی‌گذشت.

وی در زمستان ۱۳۹۶، پس از گذراندن دو سال و نیم حبس، از زندان آزاد شده بود. او در آن زمان نیز به “توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” متهم شده بود.

وحید صیادی در سال ۱۳۹۵ هم، یک بار در تیرماه در همراهی با همبندی خود جعفر عظیم‌زاده، و یک بار دیگر در مهرماه، در اعتراض به عدم صدور حکم خود در دادگاه تجدید نظر دست به اعتصاب غذا زده بود.

او همچنین در سال ۱۳۹۶، در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم اعتصاب غذا کرده بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.