جلوگیری از ادامه فعالیت انجمن شاهنامه‌خوانی باشت به دلیل استفاده از موسیقی و رقص محلی در شب یلدا / اسناد و تصاویر

سه شنبه, 4ام دی, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۳۰ آذرماه برنامه‌ای توسط انجمن شاهنامه فردوسی باشت به مناسبت شب یلدا در سالن رجایی این شهر برگزار شد. در این برنامه که با استقبال بسیار زیاد مردم و اهالی هنر مواجه شد، تعدادی از هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد به شاهنامه‌خوانی و سخنرانی پرداختند. پس از برگزاری این مراسم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان باشت طی نامه‌ای به دلیل آنچه او “استفاده از آلات موسیقی و رقص و…” عنوان کرده است، دستور توقف فعالیت این انجمن و پاسخگویی مسئولان برگزارکننده‌ی این برنامه را صادر کرده است. همچنین عبدالرحیم عبودی امام جمعه باشت نیز از برگزاری این مراسم به‌عنوان “نوعی فتنه دینی” نام برد و از رئیس دادگستری این شهر خواست تا با جدیت وارد شود. رئیس دادگستری باشت نیز از پیگیری جدی و برخورد با عوامل این برنامه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته، پس از برگزاری برنامه شب یلدا در سالن رجایی شهرستان باشت و اجرای برنامه شاهنامه‌خوانی در روز جمعه ۳۰ آذرماه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر طی نامه‌ای دستور توقف فعالیت این انجمن و پاسخگویی مسئولان برگزارکننده‌ی این برنامه را صادر کرد.

در این نامه سعید محمودی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باشت خطاب به فیروز حسنی، مدیرعامل انجمن شاهنامه فردوسی باشت، به عنوان متولی جشن شب یلدا در این شهر نوشته است: “احتراما، نظر به تخلفات گسترده در جشن شب یلدا، از جمله استفاده از آلات موسیقی حرام، رقص و … و پاسخگویی در این زمینه، لذا فعالیت انجمن شاهنامه از این تاریخ به بعد متوقف تا نسبت به ادامه فعالیت یا تغییر مدیران و دست‌اندرکاران جشن و انجمن تصمیم‌گیری گردد. خواهشمند است در خصوص توقف فعالیت انجمن همکاری لازم را مبذول نمایید”.

در حالی که اداره فرهنگ و ارشاد، خود متولی هنر بوده و وظیفه حمایت از هنرمندان را دارد و برگزاری چنین برنامه‌هایی نیز از وظایف آنها به شمار می‌رود، با این حال رئیس اداره فرهنگ و ارشاد باشت در نامه‌ای دستور توقف فعالیت‌های انجمن شاهنامه‌خوانی فردوسی این شهر را به دلیل استفاده از موسیقی و رقص محلی که زیرمجموعه‌ی کارهای هنری است، صادر کرده است.

همچنین به کار بردن اصطلاحی همچون “آلات موسیقی حرام” توسط یک مدیر اداره فرهنگی هنری امری در خور نقد است.

لازم به ذکر است که طی روز گذشته و امروز، هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد در واکنش‌هایی در فضای مجازی نسبت به این نامه واکنش نشان داده و از جمله از “غلط‌های دستوری موجود در آن ابراز تعجب کرده‌اند. این شهروندان گفته‌اند از اینکه فردی با این تفکر، سطح سواد و آگاهی مدیریت امور فرهنگی و هنری یک شهرستان را بر عهده دارد اظهار تاسف کرده‌اند.”

همچنین جمعی از اهالی هنر در این استان در نامه‌ای به رضا دهبانی‌پور، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام مدیر اداره فرهنگ و ارشاد باشت برای توقف فعالیت انجمن شاهنامه‌خوانی این شهر را غیر قانونی دانسته و خواستار رسیدگی به این امر و اصلاح رویه شدند.

عبدالرحیم عبودی امام جمعه شهرستان باشت نیز، روز گذشته در نشست شورای فرهنگ عمومی این شهر با انتقاد از برگزاری مراسم شب یلدا و اجرای برنامه شاهنامه‌خوانی گفت: “برگزاری جشن و پایکوبی و رقاصی و هنجارشکنی در این مراسم با حضور تعدادی از مدیران قابل توجیه نیست. مدیران ما باید نظارت کافی داشته باشند”.

وی از برگزاری این برنامه به عنوان “نوعی فتنه دینی” نام برد و از رئیس دادگستری شهرستان باشت خواست تا با جدیت وارد شود.

رئیس دادگستری شهرستان باشت نیز در این خصوص گفت: “به طور حتم با جدیت پیگیری خواهیم کرد و خط قرمز ما قانون و شرع بوده و با کسانی که خلاف قانون و شرع اقدام نمایند بدون تعارف برخورد می‌کنیم”.

شب یلدا در کهگیلویه و بویراحمد؛ متیل گویی و شاهنامه‌خوانی

متیل‌گویی یا قصه‌خوانی یکی از آیین‌های شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود. راویان متیل در این استان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها هستند که با لحنی دلنشین افسانه‌ها و قصه‌هایی که نسل به نسل به آنان رسیده را روایت می‌کنند. روایت از شاهنامه و شاهنامه‌خوانی با لحن و آهنگ و گاه همراه با رقص و آواز در شب یلدا در این سرزمین مرسوم بوده است.

شاهنامه‌خوانی از مهمترین دورهم‌نشینی‌های ایلات و عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شب‌های طولانی زمستان از دیرباز تاکنون بوده است. این آیین همچون بسیاری سنت‌های دیگر که بدون نگاه مذهبی در میان مردم رواج داشت، طی چهل سال اخیر و در طول حکومت جمهوری اسلامی با بی‌مهری، کم‌توجهی و عدم حمایت از سوی مسئولان مواجه شده و رو به فراموشی است؛ با این حال طی یک دهه‌ی اخیر تعدادی از هنرمندان و فرهنگیان در شهرهای مختلف استان کهگیلویه‌وبویراحمد برنامه‌هایی در این خصوص به صورت هفتگی و گاهاً در مناسب‌های ملی و تاریخی خاص برگزار می‌کنند. برنامه‌هایی که بسیاری از آنها به دلیل عدم صدور مجوز توسط نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد و یا پس از صدور مجوز با مخالفت‌های امامان جمعه و روحانیون در این شهرها لغو شده و از برگزاری آنها جلوگیری شده است.





به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.