یک نماینده مجلس: هزینه‌های زائد سیاست خارجی می‌تواند ما را در تهران زمینگیر ‌کند

دوشنبه, 17ام دی, 1397
اندازه قلم متن

جلیل رحیمی جهان آبادی می‌گوید: «امروز مردم برای تامین معیشت خودشان و برای پر کردن شکم‌های فرزندان خود مشکل دارند».

یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید سیاست خارجی ایران «هزینه‌های زائد زیادی» دارد و این هزینه‌ها می‌تواند «ما را در خیابان‌های تهران زمینگیر کند».

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام، روز یکشنبه ۱۶ دی در نطق پیش از دستور خود در مجلس گفت که «هزینه‌های زائد و غیراولویت‌دار کشور باید حذف شود» و در این زمینه، اتحاد جماهیر شوروی سابق را مثال آورد که به رغم داشتن کلاهک‌های اتمی و نفوذ در دیگر کشورها، دچار فروپاشی شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، وی گفت: «اگرچه نفوذ و حضور ما در منطقه مهم است اما یک نکته را نباید فراموش کرد و آن این است که بعضی اوقات ممکن است هزینه‌های زائد ما را در خیابان‌های تهران زمینگیر کند».

این عضو کمیسیون حقوق مجلس افزود: «زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سرنگون شد ۱۳ هزار کلاهک اتمی داشت، در بیش از ۲۰ کشور نفوذ خارجی داشت؛ ایستگاه فضایی داشت اما در خیابان‌های مسکو تکه پاره شد و امنیت و تمامیت ارضی خود را از دست داد».

سرکوب آزادی‌های مدنی، صرف هزینه‌های گسترده برای رقابت تسلیحاتی با آمریکا در عین فقر و مشکلات وسیع اقتصادی، از جمله دلایلی است که برای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ بر شمرده می‌شود.

ایران در سال‌های اخیر با اعتراضات وسیع به اوضاع اقتصادی از سوی قشرهای مختلف مردم روبرو بوده و پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه امسال و بازگشت تحریم‌ها، قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته است، نرخ ارزهای خارجی به شدت بالا رفته و بسیاری از شرکت‌های خارجی از بازار ایران خارج شده‌اند.

از سوی دیگر، ایران در بسیاری از شاخص‌های جهانی جایگاه پایینی دارد. فساد مالی گسترده یکی از این موارد است که مقامات جمهوری اسلامی نیز به آن اذعان داشته‌اند. سازمان بین‌المللی شفافیت در گزارشی که اسفند پارسال منتشر کرد، نوشت که ایران در رده ۱۳۰ از میان ۱۸۰ کشور دنیا بر اساس فساد مالی است.

سرکوب سیاسی، نقض حقوق بشر، بحران اقتصادی، بحران آب و محیط زیست، بالا رفتن آمار جرایم و زندانیان، سانسور گسترده و اعمال سایر محدودیت‌ها از ویژگی‌هایی است که طی چهار دهه گذشته برای اشاره به ناکامی‌های حکومت جمهوری اسلامی بر شمرده شده است.

آقای رحیمی جهان آبادی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بحران اقتصادی در ایران، گفته است: «امروز مردم برای تامین معیشت خودشان و برای پر کردن شکم‌های فرزندان خود مشکل دارند. ما اگر نتوانیم هزینه‌های اضافی سیاست داخلی و خارجی را درمان کنیم هزینه‌های سنگینی را تقبل خواهیم کرد. آسیب به امنیت ملی ما نه توسط دشمنان که در خیابان شهرهای ما رخ می‌دهد».

وی افزود: «آنچه که در خانه واجب است در خانه مصرف کنیم و تلاش کنیم که برای هزینه‌های زائد داخلی و خارجی چاره عقلانی پیدا کنیم. ما به دوست‌یابی، تنش‌زدایی و افزایش همکاری‌ها در منطقه و توجه به اقتصاد به عنوان اولویت اول در داخل نیاز داریم».

به گفته این نماینده مجلس، این هزینه‌های زائد باید صرف «معیشت مردم، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، گازرسانی و آبرسانی روستایی شود».

جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و سایر کشورهای غربی متهم است با توسعه برنامه موشکی و نفوذ «مخرب» در کشورهای خاورمیانه، صلح و ثبات در منطقه را برهم زده است.

تهران در سال‌های گذشته از حامیان اصلی رژیم بشار اسد در سوریه بوده است و میلیاردها دلار را صرف اعزام نیرو و تجهیز تسلیحاتی حکومت دمشق برای مبارزه با مخالفان داخلی‌اش کرده است.

مقام‌های واشینگتن بارها با اشاره به این موضوع گفته‌اند حکومت ایران به جای اینکه درآمدهای کشور را صرف بهبود معیشت، امنیت و رفاه مردم خود کند آنها را در سوریه، یمن، لبنان و سایر نقاط هزینه می‌کند تا جای پایی در این کشورها پیدا کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا/ ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.