آمریکا: برنامه موشکی ایران خطری برای ثبات خاورمیانه است

چهارشنبه, 29ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

یک مقام ارشد کنترل تسلیحاتی دولت آمریکا می گوید که برنامه موشکی ایران به بی ثباتی در خاورمیانه دامن زده و انتقال آن به گروه های مسلح در لبنان و یمن خطر “رقابت تسلیحاتی در منطقه” را افزایش داده است.

یلیم پوبلیت دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی در نطقی در یک کنفرانس سازمان ملل با موضوع خلع سلاح در شهر ژنو سوئیس گفت: “برنامه موشکی ایران از عوامل اصلی افزایش تنش و بی ثباتی در منطقه، و افزایش خطر یک رقابت تسیلحاتی است.”

خانم پوبلیت با محکوم کردن حمایت ایران از جنبش حوثی های یمن و حزب الله لبنان گفت: “ایران باید فورا به فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک که برای حمل سلاح های هسته ای طراحی شده اند پایان دهد و ارائه موشک ها و فناوری موشکی به گروه های تروریستی و سایر بازیگران غیردولتی را متوقف کند.”

او گفت که ایران موشک های بالستیک در اختیار حوثی ها گذاشته که آن را به عربستان سعودی شلیک کرده اند و همچنین سیستم های بدون سرنشین هوایی به این گروه داده که امکان حمله به اهداف زمینی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی را فراهم می کند.

ایران قبلا ارسال موشک برای شورشیان حوثی یمن را تکذیب کرده اما ارائه مشاوره نظامی به آنها را تایید کرده است.

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، آذر ماه سال ۱۳۹۶ گفته بود: “هرجا ملت اسلامی تحت ظلم باشد از آنها حمایت می کنیم و در کشورهای دیگر از جمله یمن، حمایت های ما تفاوت دارد و کمک های ما باید به درخواست حاکمیت باشد.” او افزود در یمن “حکومت در دست انصارالله است و کمک‌های ما هم عمدتا در حد کمک‌های مستشاری و عمدتا معنوی است.”

با این حال خانم پوبلیت در نطق روز سه شنبه گفت: “ما به مقابله شدید با گسترش موشک های بالستیک ایران و انتقال غیرقانونی سلاح از سوی این کشور در منطقه متعهدیم.”

خانم پوبلیت همه “کشورهای مسئول منطقه” را ترغیب کرد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد که انتقال فناوری های قابل استفاده در ساخت موشک به ایران را محدود می کند اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک دیپلمات ایرانی در واکنش این اظهارات را “بی مایه، غیرحرفه ای، نادرست، نامربوط و بچگانه” خواند.

او مقام های دولت آمریکا را متهم کرد “فاقد منطق لازم برای گفتگو و شنیدن صدای دیگران به روش های معمول” هستند و هشدار داد که احتمال سر زدن “خشونت از سوی آنها” وجود دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که بهار گذشته از توافق اتمی ایران و قدرت ها، برجام، خارج شد ادامه برنامه موشکی ایران را از دلایل تصمیم خود عنوان کرده بود.

آمریکا ایران را متهم کرده است که با انجام آزمایش موشک های بالستیک یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که بر برجام مهر تایید می زند را نقض کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد که در پیوست دوم آن از ایران “درخواست” شده هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک های بالستیکی که “برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی می شوند” انجام ندهد.

ایران همان زمان گفت از آنجا که قصد ندارد از سلاح های متعارفش برای حمل سلاح هسته ای استفاده کند، این بند از درخواست شورای امنیت عملا بلا موضوع است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.