پاسخ ظریف به پومپئو: شاهان ایران یهودیان را نجات دادند

شنبه, 3ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر همتای آمریکایی‌اش در توییتر نوشت که بر اساس تورات، پاشاهان ایرانی یهودیان را از بردگی و نسل‌کشی نجات داده‌اند.

مایک پومپئو وزیر خارجه ایران گفته بود به عقیده او این امکان وجود دارد که دونالد ترامپ از سوی خدا فرستاده شده باشد تا اسرائیل را از شر ایران نجات بدهد.

آقای پومپئو این اظهارات را در مصاحبه‌ای همزمان با عید پوریم یهودیان بیان کرد که به مناسبت نجات یهودیان از نسل‌کشی به کمک یک ملکه هخامنشی به نام استر برگزار می‌شود. وزیر خارجه آمریکا به شکل تلویحی دونالد ترامپ را با این شخصیت متون مذهبی مقایسه کرد.

ریشه تاریخی رویدادهای روایت شده درباره ملکه استر که به عنوان همسر یهودی یکی از شاهان ایرانی معرفی می‌شود، از سوی مورخین زیر سئوال است.

آقای ظریف در واکنش به اظهارات آقای پومپئو در توییتر نوشت که برخی به قصد گسترش “ایران‌هراسی”، دست به تحریف تورات می‌زنند. تورات کتاب مقدس یهودیان و یک متن مذهبی است.

وزیر خارجه ایران به استناد به این متن نوشته که بر اساس تورات، یک پادشاه ایرانی، یهودیان را از بردگی و یک پادشاه نیز یهودیان را از نسل‌کشی نجات داده است.

او همچنین نوشته که بر اساس همین متن، ساکنین صحرای نگب از نسل‌کشی یهودیان استقبال کرده‌اند نه ایرانیان امپراتوری پارس. صحرای نگب منطقه‌ای است که هم‌اکنون در جنوب اسرائیل قرار دارد.

وی در پایان این توییت، همچنان به نقل از تورات نوشته که شاه ایران، تنها خارجی کتاب تورات است که از او به عنوان “مسیح” یاد شده است.

تصویرسازی از لحظه ورود کوروش، پادشاه هخامنشیان به شهر بابلتصویرسازی از لحظه ورود کوروش، پادشاه هخامنشیان به شهر بابل

مایک پومپئو دقیقا درباره ایران چه گفته بود؟

اظهارات خبرساز آقای پومپئو نتیجه سفر اخیرش به اسرائیل است. او در مصاحبه‌ای با یک شبکه مسیحی به مضامین دینی اشاره کرد و گفت شاید آقای ترامپ فرستاده خدا باشد.

او همچنین از تلاش‌های رئیس جمهور آمریکا قدردانی کرد که می‌خواهد “مطمئن باشد این دموکراسی در خاورمیانه، این دولت یهودی، برقرار می‌ماند.”

مصاحبه کننده در ادامه درباره قصه ملکه استر و نجات یهودیان از آقای پمپئو سوال کرد و او پاسخ داد: “اگر دونالد ترامپ در زمانی مثل این سر برآورده باشد، درست مثل ملکه استر، برای کمک به مردم یهود از خطر ایران است.”

“به عنوان یک مسیحی، من صد در صد فکر می‌کنم که چنین چیزی ممکن است.”

“من مطمئنم که اینجا کار خدایی در جریان است.”

مایک پومپئو در حال نیایش در کنار دیوار ندبه در بیت‌المقدسمایک پومپئو در حال نیایش در کنار دیوار ندبه در بیت‌المقدس

دونالد ترامپ ضدیت خود با حکومت ایران را بارها اعلام کرده، توافق هسته‌ای با ایران را یکجانبه لغو کرده و تحریم‌های وسیعی را علیه ایران اعمال کرده است.

همچنین روز جمعه ۳۱ فرد و نهاد به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند.

آقای پمپئو اولین کسی نیست که “دستی الهی” را پشت کارهای آقای ترامپ می‌بیند، سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید هم تقریبا دو ماه پیش به یک شبکه تلویزیونی مذهبی گفت ریاست جمهوری آقای ترامپ “خواست خدا” بوده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.