ممنوعیت آواز زنان در ایران؛ سهیلا گلستانی، خواننده ایرانی به دادگاه احضار شد

چهارشنبه, 14ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سهیلا گلستانی، خواننده و عضو پیوسته کانون خوانندگان سنتی ایران، با انتشار تصویری از یک ابلاغیه در فضای مجازی، از احضار خود به دادگاه به اتهام “ارتکاب به فعل حرام در ملا عام” به دلیل آواز خواندن خبر داد.

یه گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۸، سهیلا گلستانی، خواننده زن ایرانی با انتشار ابلاغیه‌ای در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، از احضار خود توسط بازپرسی شعبه ۱۶ دادگاه عمومی و انقلاب اصفهان به اتهام “ارتکاب به فعل حرام در ملا عام” به دلیل آواز خواندن خبر داد.

به گفته خانم گلستانی دلیل احضار وی آواز خواندن و پخش صدایش در فضای مجازی بوده است.

خانم گلستانی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در این خصوص گفت که “یکی از ده‌ها بار که احضار شدم به اتهام فعل حرام (آواز خواندن) در ملا عام… اتهام به من برای خواندن آواز برای مردم‌ام و این احضاریه مربوط به پخش صدای من در فضای مجازی است. در چهار سال گذشته این زندگی من بوده. احضار شدم. رفتم، آمدم و دوباره دوباره … و عشق به خواندن همیشه بوده”.

سهیلا گلستانی، خواننده زن ایرانی متولد و ساکن اصفهان است. او از سال ۱۳۸۶ در ایران خوانندگی می‌کند و معلم موسیقی است. خانم گلستانی عضو پیوسته کانون خوانندگان سنتی ایران و دارای مدرک دکترای افتخاری موسیقی از دانشگاه میکیموتوی (Mikimoto university) ژاپن است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، کنسرت زنان برای زنان به صورت تک خوانی مجاز است و به صورت همخوانی برای آقایان نیز مجاز محسوب می‌شود. با این حال و اگرچه خوانندگی زنان در ایران منع قانونی صریحی ندارد، اما طی ۴۰ سال گذشته هنرمندان زن از خوانندگی محروم شده و تعدادی از خوانندگان مرد نیز به دلیل کار با خوانندگان زن یا مشخص بودن صدای زن در کارهایشان ممنوع الفعالیت شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.