پلدختر و معمولان آکنده از گل و لای؛ ورود سامانه بارشی جدید به ایران

جمعه, 16ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

با کاهش بارش‌ در مناطق سیل‌زده، رسانه‌های ایران از دسترسی به مناطقی از استان لرستان، به ویژه پلدختر و معمولان، خبر داده و وضعیت در این مناطق را بسیار نامطلوب گزارش کرده‌اند؛ همزمان سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدیدی به ایران خبر داده و پیش‌بینی کرد که این سامانه در ۴۸ ساعت آینده جز جنوب شرقی، در سراسر ایران فعال خواهد بود.

بنابر گزارش‌ها، دسترسی به مناطق سیل‌زده استان لرستان که در موج دوم سیل بیشترین آسیب را دید از روز چهارشنبه ممکن شد، اما وضعیت در پلدختر و معمولان و همچنین روستاهای اطراف‌شان به‌شدت نامطلوب گزارش شده است.

تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حکایت از شرایط نامساعد زندگی و وجود گل و لای در دو شهر پلدختر و معمولان و همچنین روستاهای اطراف‌شان دارد.

Neda@neda_asadi65

مار و حشرات عجیب غریبی توی این کثافت و لجن که ما فکر می‌کنیم اسمش گِله، دیده میشه
فاجعهء بدتری در راهه
کمک کنید تا بتونیم این گل رو از خونه‌ها بروبیم، نگران شیوع انواع بیماری هستیم، با گرم شدن هوا تمام این کثافت داره تبدیل به ریزگرد میشه…

۷۴ people are talking about this

نعمت‌الله دستیاری، فرماندار پلدختر، روز پنج‌شنبه با اشاره به این که هنوز بخش عمده‌ای از این شهر بدون برق و آب و گاز است گفت به دلیل آسیب‌دیدگی جاده‌های منتهی به این شهر، کمک‌رسانی‌ها بسیار کند صورت می‌گیرد.

پیشتر گزارش‌هایی درباره برکناری نعمت‌الله دستیاری از فرمانداری پلدختر منتشر شده بود، اما موسی خادمی، استاندار لرستان، روز پنج‌شنبه این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

از شهرستان معمولان نیز خبرهای مختلفی گزارش شده و مقام‌های این شهر اظهارات ضد و نقیضی کرده‌اند.

محسن موسوی، امام جمعه معمولان، صبح پنج‌شنبه در تماس تلفنی با تلویزیون دولتی، از روند کمک‌رسانی‌ها و حضور سپاه و ارتش در این شهر بشدت ابراز رضایت کرد؛ اما او در ویدئوی دیگری که شامگاه چهارشنبه منتشر شد، از عدم کمک‌رسانی به مردم این شهر به‌شدت انتقاد کرده و گفته بود: مردم ۷۲ ساعت است چیزی نخورده‌‌اند و فقط رفت‌وآمد هلی‌کوپترها از فراز شهر قسمت آنها شده است.

Embedded video

Reza Kiani@rkeiani

حجه الاسلام موسوی، امام جمعه در این ویدئو ضمن انتقاد از عدم کمک رسانی به مردم معمولان گفته که مردم این شهر ۷۲ ساعت است که چیزی نخورده ‌اند و از امداد رسانی ارتش و نهادهای امدادی تنها رفت و آمد هلی‌کوپترهای از فراز این شهر قسمت مردم شده است

See Reza Kiani’s other Tweets

از سوی دیگر حبیب‌الله موسوی، بخشدار معمولان، گفته است کمک‌رسانی روز چهارشنبه «از طریق بالگرد‌های ارتش و هلال احمر» خوب بود اما امروز (پنج‌شنبه) «با مقداری وقفه روبه‌رو شده است».

مقام‌های آموزش و پرورش استان لرستان، با اشاره به تخریب کامل ۵۵ مدرسه در این استان در جریان سیل اخیر اعلام کردند مدارس پلدختر و معمولان با یک هفته تأخیر و از ۲۴ فروردین آغاز به کار می‌کند.

در استان خوزستان نیز چهار شهر حمیدیه، عبدالخان، شیبان و کارون در معرض سیل گزارش شده‌اند و در سایر شهرها و روستاهای این استان مشکلات سیلاب‌ها و آبگرفتگی همچنان ادامه دارد.

بنابر گزارش‌ها، روستای غزاویه، در ۱۵ کیلومتری اهواز، به علت شکسته شدن سیل‌بند با سیلاب روبه‌رو شده و بخشی از زمین‌های کشاورزی «تقریبا به عمق چهار متر» زیر آب رفته‌اند.

از سوی دیگر، بالا آمدن رودخانه دز روز پنج‌شنبه بخشی از خط راه‌آهن مسیر اندیمشک به اهواز را به زیر آب برد و موجب توقف فعالیت خط آهن بین اندیمشک تا اهواز شد.

Embedded video

استراتژیست سیل بان?@oldensan

داراییشان را بر می دارند و می روند برای زنده ماندن

سردرگمی اهالی منطقه دوار شوش / اهالی در حال جابجایی احشام و وسایل منزل هستند/ دوار از محله هایی کم برخودار شهر است

See استراتژیست سیل بان?‘s other Tweets

در استان ایلام نیز گزارش شده است که کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در وضعیتی نامطلوب است.

افشار خسروی‌زاد، دادستان ایلام، روز پنج‌شنبه در بازدید از مناطق سیل‌زده ضمن انتقاد از اینکه اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت نگرفت و «عملا نوعی از غافلگیری برای مسئولان اجرایی اتفاق افتاد»، کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، به ویژه در بخش ماژین، را نامطلوب خواند و گفت: شرایط رو به بحرانی شدن پیش می‌رود و امکانات اختصاص‌یافته از مرکز ضعیف است.

Embedded video

خبرگزاری تسنیم ??

@Tasnimnews_Fa

? جدید ترین تصاویر هوایی از مناطق سیل زده استان ایلام که در جریان بازدید هوایی سردار حاجی زاده گرفته شدhttps://tn.ai/1980984 

See خبرگزاری تسنیم ??‘s other Tweets

در استان چهارمحال و بختیاری نیز به گفته سهراب رئیسی، مدیرکل بنیاد مسکن این استان، بیش از دوهزار واحد مسکونی در ۱۲ شهر و ۱۸۵ روستا دچار خسارت شد و میزان خسارت ۵۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

در سایر استان‌ها، از جمله استان تهران، نیز گزارش‌هایی از پیامدهای سیلاب‌ها، از جمله نشست زمین، منتشر شده است.

خبرگزاری تسنیم ??

@Tasnimnews_Fa

استاندار تهران: زمین در دشت ورامین تا ۳۵ سانتی‌متر؛ ورودی سدلتیان به سد ماملو افزایش می‌یابد/ خطرپذیری بیشتر در روددره‌های شمال تهران بود که لایروبی نهرها و پاکسازی روددره‌ها انجام شد همچنین معتادان متجاهر دره فرحزاد به نقاط ایمن منتقل شدندhttps://tn.ai/1980930 

See خبرگزاری تسنیم ??‘s other Tweets

آخرین آمار

پزشکی قانونی ایران روز چهارشنبه شمار جان‌باختگان سیل را که درگذشت‌شان تایید شده ۶۲ تن اعلام کرد. با این حال گزارش‌هایی غیررسمی درباره بالاتر بودن آمار جان‌باختگان منتشر شده است.

درباره مناطق درگیر سیل نیز گزارش‌هایی متفاوت منتشر شده است.

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات، به خبرگزاری فارس گفت: از ابتدای اجرای طرح نوروزی «بیش از ۱۲۹۰ شهر، روستا و محور کوهستانی گرفتار سیل شدند».

با این حال شاهین فتحی، معاون همین سازمان، گفته است در این مدت ۱۸۸۹ شهر، روستا و محور کوهستانی درگیر سیل شدند.

وزیر کشور ایران چند روز پیش اعلام کرد در حال حاضر حدود چهارصد شهر و روستا همچنان درگیر سیل هستند.

همچنین به گفته محمد موسوی، از مقام‌های وزارت جهاد کشاورزی، سیل اخیر نزدیک به ۴۷ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۶ استان کشور وارد کرد.

کمک‌های اروپا به سیل‌زدگان

روز چهارشنبه کمیسر کمک‌های انسانی و مدیریت بحران اتحادیه اروپا ضمن اعلام همبستگی با مردم ایران از اقدام این اتحادیه در تخصیص کمک‌های مالی به سیل‌زدگان ایرانی خبر داد.

کریستوس استایلیانیدس، دیپلمات یونانی، در توییتر نوشت که اتحادیه اروپا مبلغ یک میلیون و دویست هزار یورو جهت کمک‌های اولیه و اضطراری برای سیل‌زدگان اختصاص داده است.

Christos Stylianides

@StylianidesEU

پس از سیل شدید در اتحادیه اروپا برای کمک به آسیب پذیرترین دجوامع ۱.۲ میلین یورو به کمک اولیه اضطراری تخصیص داده است. اتحادیه اروپا در این زمان دشوار با مردم ایران همبستگی کامل دارد.

۲۳۲ people are talking about this

همزمان سفیر آلمان در تهران نیز از فرود یک هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشردوستانه آلمان در فرودگاه تهران خبر داده است.

میشائیل کلور برشتولد در صفحه توییتر خود تصاویری را از لحظه بارگیری این هواپیما در برلین و نیز فرود آن در تهران منتشر کرده است.

آلمان کشور پیشگام در ارسال کمک‌های خارجی به سیل‌زدگان ایرانی بوده است.

View image on TwitterView image on TwitterView image on Twitter

MichaelKlorBerchtold@KlorBerchtold

هواپیماى چارتر حامل کمک هاى بشردوستانه آلمان براى حادثه دیدگان سیل در ایران در حال فرود در فرودگاه تهران
امروز صبح در حال بارگیرى در برلین
Charter plane with German humanitarian assistance for flood victims in Iran landing right now in Tehran!
pic @drk_de: loading Berlin Airport

۴۶۶ people are talking about this
از: رادیو فردا

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.