ابهام در دلیل بازگشت ناگهانی تیم کشتی ایران از آمریکا

جمعه, 27ام اردیبهشت, 1392
اندازه قلم متن

akse-awal

مقامات جمهوری اسلامی هر روز به اقدامات عجیب و غیره منتظره تری دست میزنند.

به گزارش رادیو فردا تیم ملی کشتی آزاد ایران که برای برگزاری دو دیدار دوستانه با تیم ملی آمریکا به این کشور سفر کرده بود پس از برتری شش بر یک در مسابقه اول از انجام دومین دیدار در لس‌آنجلس انصراف داده و تصمیم به بازگشت گرفت.

در حالی که برنامه این مسابقات از ماه گذشته اعلام شده بود، فدراسیون کشتی ایران با صدور بیانیه‌ای از بازگشت این تیم به تهران خبر داد.

در همین حال خبرگزاری فارس با انتشار خبر «دیپورت» شدن تیم ایران از آمریکا به نقل از دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران فدراسیون کشتی آمریکا را متهم کرده است که به کاروان ایران «اجازه ورود به لس‌آنجلس را نداد».

بهرام افشارزاده در گفت‌وگو با این خبرگزاری همچنین گفته است که «عده‌ای از منافقان می‌خواستند کاروان ملی‌پوشان را دچار مشکل کنند».

در حالی که آقای افشارزاده مقصود خود از «منافقان» را به‌روشنی شرح نداده است، در ادبیات حکومت جمهوری اسلامی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران به عنوان «منافق» یاد می‌شود.

مسابقه دوم قرار بود در ورزشگاه مموریال لس‌آنجلس برگزار شود. از چند هفته قبل، هماهنگی برای انتقال اعضای تیم ایران از نیویورک به کالیفرنیا از قبل صورت گرفته و بلیت اعضای گروه نیز تهیه شده بود.

فدراسیون کشتی ایران در بخشی از بیانیه خود با اشاره به این که این تیم در مقر سازمان ملل متحد در راستای برنامه فیلا، «رسالت خود» را برای حفظ کشتی در المپیک به پایان رسانده، بامداد شنبه را لحظه بازگشت تیم اعزامی به ایران اعلام کرده است.

رادیوفردا مطلع شده است که یک روز قبل از صدور این بیانیه، تماس‌هایی از ایران با مسئولین تیم گرفته شده و از حضور برخی افراد بین تماشاگران و همچنین توزیع پرچم‌هایی غیر از پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران برای مسابقه دوم ابراز نگرانی شده است.

فدراسیون کشتی ایران در بیانیه خود همچنین به نقل از فدراسیون کشتی آمریکا اعلام کرده است که این فدراسیون خارجی هیچ مسئولیتی را در قبال سفر تیم ایران به لس‌آنجلس برای دیدار دوستانه روز ۲۹ اردیبهشت نمی‌پذیرد. لذا «چون مسئولیت هر تیم در سفرهای خارجی بر عهده کشور میزبان است، ایران مسابقه دوم را لغو کرده»‌است.

این بند از بیانیه مانند ماجرای پرچم‌ها با ابهاماتی مواجه است. زیرا کلیه امور مربوطه به هماهنگی و برنامه‌ریزی برای دیدار دوم را فدراسیون کشتی آمریکا انجام داده بود و اخبار مرتبط با این مسابقه نیز ابتدا روی وب‌سایت رسمی این فدراسیون منتشر می‌شد. حتی بر روی پوستری که برای مسابقه دوم طراحی شده هم آرم رسمی فدراسیون کشتی آمریکا حک شده است.

به نظر می‌رسد مسئولیت‌پذیری مورد نظر فدراسیون کشتی ایران جمع‌آوری پرچم‌ها و ممانعت از ورود برخی افراد به سالن مسابقه باشد، کاری که حتی اگر فدراسیون کشتی آمریکا بخواهد هم مطابق قوانین حاکم بر این کشور، قادر به انجام آن نیست.

مسئله دیگری که بر ابهامات بازگشت ناگهانی ایران می‌افزاید، به رسمیت شناختن مخالفان جمهوری اسلامی و تایید ضمنی برتری عددی آنها بر تعداد موافقان است! در اغلب مسافرت‌های برون‌مرزی، حتی به کشورهای همسایه مانند ترکیه، برخی تماشاگرانی که برای تشویق تیم ایران به ورزشگاه می‌آیند، نمادهایی حاکی از مخالفت با نظام سیاسی مستقر در ایران به همراه دارند، اما تاکنون سابقه نداشته است که تیم ایران به این دلیل مسابقه را ترک کند.

در جریان اکثر مسابقات ورزشی خارج از ایران که از تابستان ۱۳۸۸ تا بهار سال ۹۰ برگزار شد، شعارهای تندی علیه رهبر ایران و نظام جمهوری اسلامی نیز در سالن‌ها سر داده می‌شد، اما در هیچ یک از این مسابقات، مقامات ورزشی ایران رای به بازگشت ناگهانی تیم ملی نداده بودند.

در این بین، خبرگزاری فارس مدعی شده است که این بازگشت زودهنگام، دلایل دیگری داشته و تیم ایران بنا به تصمیم کشور میزبان از ایالات متحده «دیپورت شده» است. این خبرگزاری نوشته است که مسئولان فدراسیون کشتی آمریکا مسابقه را لغو کرده و «دستور بازگشت تیم کشورمان به ایران را صادر کردند».

این در حالی است که خبر اول حال حاضر بر روی وب‌سایت فدراسیون کشتی آمریکا، ترکیب متفاوت تیم ملی کشتی این کشور برای دیدار دوم مقابل ایران است. این وب‌سایت در گزارشی با عنوان «ایران و آمریکا، تبادل فرهنگی را در لس‌آنجلس جشن می‌گیرند» به قلم دامیان سکور، از حضور جردن باروز قهرمان المپیک لندن و کولمن اسکات برنده مدال برنز المپیک برای این مسابقه خبر داده است، دو ستاره‌ای که در دیدار اول حضور نداشتند و مقابل روسیه به روی تشک رفتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.