وزیر اطلاعات ایران: در مراکز حساس ده‌ها جاسوس شناسایی کردیم

جمعه, 30ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، درباره «به هم ریختن سازمان سیا» و «ضربه به سرویس ام‌آی ۶ انگلیس» مستنداتی ارائه نکرد

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، درباره «به هم ریختن سازمان سیا» و «ضربه به سرویس ام‌آی ۶ انگلیس» مستنداتی ارائه نکرد

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز جمعه، ۳۰ فروردین، اعلام کرد که این وزارتخانه در یک سال گذشته «ده‌ها جاسوس» را «در مراکز حساس کشور» شناسایی و دستگیر کرده است.

محمود علوی که در نماز جمعه تهران سخنرانی می‌کرد، با اشاره به این که در طول یک سال گذشته «صدها تلاش سرویس‌های بیگانه برای جلب همکاری افرادی در داخل کشور» شناسایی و خنثی شده است ادعا کرد که «شناسایی این جاسوس‌ها… سرویس‌های بیگانه‌ای که اقدام به جذب این افراد کرده بودند را دچار سرگیجگی کرد».

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

Embedded video

خبرگزاری تسنیم ??

@Tasnimnews_Fa

?وزیر اطلاعات: در یک سال گذشته با ۱۱۴ تیم تکفیری مقابله شده است

See خبرگزاری تسنیم ??‘s other Tweets

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز، به ویژه در سال‌های اخیر، از شناسایی و بازداشت شماری از اعضای نهادهای مهم یا امنیتی به اتهام «جاسوسی» خبر داده‌اند، اما هیچ گاه اطلاعات بیشتر یا جزئیاتی در این باره ارائه نکرده‌اند.

بازداشت یک کارمند وزارت خارجه ایران به اتهام جاسوسی و اعدام دو مسئول میز اسرائیل در سازمان اطلاعات سپاه به جرم جاسوسی برای اسرائیل از جمله مواردی است که مقام‌های جمهوری اسلامی یا فعالان سیاسی در ایران مطرح کرده‌اند.

از جمله کسانی که هویت آنها از سوی مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی افشا شد از جمله می‌توان به علی اشتری اشاره کرد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی آبان ۸۷ اعلام کرد او را به جرم جاسوسی برای اسرائیل اعدام کرده است.

مجید جمالی فشی نیز به گفته قوه قضائیه جمهوری اسلامی به جرم ترور یکی از کارشناسان هسته‌ای «به دستور اسرائیل» در اردیبهشت ۹۵ اعدام شد.

«تغییر روش وزارت اطلاعات از پدافندی به آفندی»

محمود علوی در سخنان روز جمعه‌اش ادعا کرد که وزارت اطلاعات در یک سال گذشته «۲۹۰ جاسوس سازمان اطلاعاتی آمریکا، سیا، را در کشورهای مختلف» شناسایی کرده است.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که در پی این اقدام، «ارتباط سیا با منابع خود به هم ریخت، به گونه‌ای که در آمریکا کمیته شکست تشکیل شد».

جزئیات اندکی که محمود علوی در سخنرانی روز جمعه‌اش به آنها اشاره کرد، از جمله «یاهو نیوز» و «شناسایی ۲۹۰ جاسوس»، نشان از آن دارد که احتمالا منظور او گزارشی است که حدود شش ماه پیش در یاهونیوز منتشر شد و رسانه‌های جمهوری اسلامی نیز بخش‌هایی از آن را ترجمه و منتشر کردند.

در خبر یاهونیوز گفته شده بود که شماری از خبرچین‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که از ایران گزارش می‌دادند، به دلیل استفاده «از پیام‌رسان گوگل»، مورد شناسایی دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار گرفتند. با این حال در این گزارش تنها صحبت از ۳۰ نفر بود و این تعداد نیز به نقل از سخنان پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شده بود.

با این حال محمود علوی در سخنان روز جمعه‌اش با اشاره به این مورد، همچنین به موارد دیگری همچون «ضربه به سرویس ام‌آی ۶ انگلیس»، «جلب همکاری» افرادی از کابینه اسرائیل و شناسایی و خنثی کردن اقدامات «شرکتی که در یکی از مراکز حساس قطعات معیوب تزریق می‌کرد» اشاره کرد.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بدون آن که شواهد یا مستنداتی درباره این موارد ارائه دهد تنها گفت که این وزارت، در عرصه ضدجاسوسی، روش خود را از دفاعی به «آفندی و تهاجمی» تغییر داده است.

محمود علوی که به مناسبت روز ویژه اعضای وزارت اطلاعات سخن می‌گفت درباره کارنامه یک سال اخیر این نهاد امنیتی گفت که در یک سال گذشته با «۱۱۴ تیم تکفیری»، «۱۱۶ تیم» مرتبط با سازمان مجاهدین خلق، «۴۴ تیم ضدانقلاب» و ۳۸۰ تیم قاچاق مواد مخدر برخورد شده است.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی درباره این موارد نیز جزئیاتی ارائه نکرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.