آسیب ۴۰ درصدی شهر باستانی جرجان/ خسارت ۷۴ میلیارد تومانی به میراث و گردشگری گلستان/ احتمال رانش در پای میراث جهانی برج قابوس/ کشف یک کوزه آذوقه

جمعه, 30ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

بعد از پایان سیل در گلستان، مدیرکل میراث و گردشگری گلستان از تثبیت وضعیت میراث و گردشگری این استان خبر داد و گفت: بر اثر سیل، پل آق قلا ۳۰ درصد و شهر باستانی جرجان ۴۰ درصد آسیب دیدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از پایان سیل در گلستان و تثبیت وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برآور خسارت‌های وارده انجام شد. در این راستا به گفته ابراهیم کریمی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان) بر اساس برآوردهای انجام شده به حوزه گردشگری ۳۶ میلیارد تومان و حوزه میراث فرهنگی در حدود ۳۸ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

او ادامه داد: با وجود سیل و بارندگی‌های اخیر، در حوزه میراث و گردشگری تخریب نداشتیم ولی آثار تاریخی مانند پل آق قلا تا ۳۰ درصد آسیب دیده‌اند. مجموعه گردشگری خالد نبی نیز آسیب دیده است و در این میان بیشترین صدمه متوجه شهر جرجان است و کارگاه‌های کاوش آسیب دیده‌اند چنانکه درحال حاضر می‌توان گفت این شهر باستانی تا ۴۰ درصد آسیب دیده‌است.

او با اشاره به فرونشست آب در منطقه دیوار گرگان گفت: به دیوار گرگان آسیب وارد نشده است اما کارگاه‌های کاوش در این منطقه آسیب دیدند.

مدیرکل میراث و گردشگری گلستان از انجام پایش در میراث جهانی برج قابوس خبر داد و گفت: بررسی‌ها در برج قابوس ادامه دارد تا بتوانیم میزان آسیب وارده را مطالعه کنیم. درحال حاضر نگرانی‌هایی در حوزه استحکام بخشی برج قابوس وجود دارد چراکه بخشی از رانش‌هایی که در پای دیوارهای برج قابوس اتفاق افتاده اگر بخواهد به برج صدمه بزند، اقدامات لازم را انجام دهیم. اکنون در حال پایش اطلاعات هستیم.

کریمی از کشف یک کوزه‌ در یکی از روستاهای گلستان خبر داد و گفت: با کشف این کوزه، افراد یگان حفاظت میراث به آن روستا رفتند و بر اساس بررسی آنها، کوزه کشف شده، محل نگهداری آذوقه بوده و چیز خاصی نیست. البته هنوز اطلاعاتی درخصوص قدمت این کوزه بدست نیاورده‌ایم.

تسهیلات برای صنایع دستی

چندی پیش مریم حاج ابراهیمی (معاون صنایع دستی استان گلستان) اعلام کرده بود: در بررسی‌هایی که انجام شد ۱۸۰۸ کارگاه در سطح شهرستان و روستاها آسیب دیدند و طبق برآوردهای انجام شده ۱۲۶ میلیارد تومان به هنرمندان استانی خسارت وارد شده است. سیل‌های اخیر نه تنها به ساختمان کارگاه‌ها آسیب وارد کرد بلکه مواد اولیه نیز آسیب دیده‌اند. این در حالی است که هنرمندان صنایع‌دستی در ماه‌های اخیر با گرانی مواد اولیه سروکار داشتند و همان موادی که تهیه کرده بودند هم دچار آسیب شد.

با این وجود کریمی گفت: رقم اعلام شده برای حوزه صنایع‌دستی به معنای خسارت وارد شده به این حوزه نیست بلکه ۱۲۶ میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به بخش صنایع‌دستی نیاز است. خسارت وارد شده به بخش صنایع‌دستی به این اندازه نیست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.